ساری؛

تصویب حریم دو خانه تاریخی

حریم روستای یوش و خانه تاریخی شهریاری بهشهر تصویب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دلاوربزرگ نیا مدیر کل مراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران از تصویب حریم روستای تاریخی یوش و آثار تاریخی واقع در آن و خانه شهریاری بهشهر خبر داد.

وی افزود:محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی یوش شامل محدوده عرصه ثبتی روستا و 6 بنای تاریخی ثبتی می شود.

مدیر کل مراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: حریم حفاظتی خانه تاریخی شهریاری 1 و2 در روستای یانه سر بهشهر توسط کارشناسان بخش حرایم آثار ملی غیر منقول این اداره کل تهیه و بعد از بررسی کمیته حریم آثار ملی غیر منقول سازمان میراث فرهنگی تصویب شد.

دلاوربزرگ نیا با بیان اینکه خانه تاریخی شهریاری 1 و 2 مربوط به دوره قاجار در شهرستان بهشر،بخش یانه سر ،روستای یانه سر است افزود : این دوبنا که از بناهای با اهمیت این دوره در مازندران در دو طبقه با شاخص های معماری دوره قاچار ساخته شد.

وی گفت: با توجه به ساخت و سازهای جدید در این مناطق مجموعه تعیین حریم آن از مهمترین اقدامات در جهت حفاظت این اثر ملی تاریخی و حمام تاریخی دارای ارزش تاریخی در محدوده عرصه این دو اثر است.

مدیر کل مراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: روستای یوش در سال 1389 در فهرست آثار ملی ثبت شد که 6 اثر ثبتی و نیز 4 اثر واجد ارزش تاریخی در این روستا وجود دارد که ممکن بود با توجه به افزایش ساخت و سازها جدید در معرض خطر قرار گیرد.

دلاوربزرگ نیا افزود : با تصویب این دو پرونده تعداد 9 اثر به آثار دارای حریم مازندران اضافه شد که با احتساب موارد قبلی از ابتدای امسال حریم 14 اثر تاریخی مازندران مشخص شد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار