درخشش جهانی دانشکده مهندسی پزشکی امیرکبیر از نظر تعداد هیات علمی

دانشکده مهندسی پزشکی امیرکبیر بین دانشگاه‌های مطرح در این حوزه از نظر تعداد هیات علمی رتبه چهارم را در جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توحید خواه عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دبیر علمی بیست و سومین کنگره مهندسی زیست پزشکی ایران صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر با اشاره به جایگاه این دانشگاه در جهان گفت: از نظر رتبه‌بندی هیات علمی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا دانشگاه "جان هاپکینز" با 61 هیئت علمی در رتبه نخست، دانشگاه "ناینیانگ" چین رتبه دوم،‌ ملبورن استرالیا رتبه سوم و دانشکده مهندسی پزشکی امیرکبیر با 40 هیئت علمی در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. متوسط هیئت علمی در بین 50 دانشگاه برتر این رشته در جهان 27 عضو است.

وی با بیان اینکه حوزه مهندسی پزشکی 28 حوزه وجود دارد، افزود: دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه‌های متنوع پژوهشی فعالیت می‌کنند. دانشگاه منچستر از نظر تنوع پژوهشی رتبه نخست و دانشکده مهندسی پزشکی امیرکبیر با حدود 20 تنوع حوزه پژوهشی در میان پنج دانشگاه برتر این رشته قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در مهندسی پزشکی ساختارهای دانشگاه‌ها در بازه آسیا و آمریکا به شکل دانشگاه‌های مستقل وجود دارند اما در اروپا دانشکده مستقل مهندسی پزشکی کمتر دیده می‌شود. ما در مطالعه‌ای 50 دانشکده برتر مهندسی پزشکی را مورد مطالعه قرار دادیم که 17 مورد از آمریکا و کانادا، 14 مورد آسیا و اقیانوسیه و 19 دانشکده در اروپا قرار دارند.

توحیدخواه با اشاره به اینکه 10 دانشگاه برتر مهندسی پزشکی در آمریکا هستند، افزود:‌ هاروارد، ام آی تی و استنفورد سه دانشکده برتر این رشته در تمامی حوزه‌ها هستند.

وی ادامه داد: در بعد آموزشی در ایران رشته بیومکانیک بیومتریال و مهندسی بافت در گرایش بیوالکتریک از شاخه‌های مهندسی پزشکی هستند که رشته بیومکانیک، بیومتریال و بافت در با همان این نام در جهان وجود دارند اما گرایش بیوالکتریک کمتر دیده می‌شود زیرا این گرایش تخصصی‌تر بوده و عمدتا گرایش‌های آن در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه 170 مقاله به بیست و سومین کنفرانس مهندسی زیست پزشکی ایران ارسال شده بود، افزود: هیئت داوران 105 مقاله را برگزیدند که دو سوم آنها به صورت شفاهی و یک سوم نیز به صورت پوستر در روزهای برگزاری کنفرانس ارائه می‌شوند.

آموزش مهم‌ترین دغدغه جامعه مهندسی ایران
فتح‌اللهی رئیس انجمن مهندسی پزشکی ایران گفت: آموزش مهم‌ترین دغدغه و اصلی‌ترین هدف جامعه مهندسی ایران است. مهندسی پزشکی سابقه طولانی در کشور ما نداشته اما با سرعت خوبی رشد کرده و مهندسان برجسته‌ای را به ایران و جهان تقدیم کرده است.

وی با اشاره به یکی از مشکلاتی که از سال گذشته در برخی رشته‌ها به وجود آمده،‌ گفت: بازنگری از سال گذشته در خصوص حذف گرایش‌ها انجام شده که به نظر می‌رسد این بازنگری کمی با عجله صورت گرفته و در برخی رشته‌ها مانند مهندسی پزشکی که بین رشته‌ای هستند باید تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود.

فتح‌اللهی ادامه داد: یکی از مشکلات مهندسی پزشکی در کشور ارتباط با صنعت و مراکز بهداشتی و بیمارستا‌ن‌هاست. این موضوع نیاز به عملکردی جامع به خصوص از طرف فعالان حوزه پزشکی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار