به مناسبت شهادت امام رضا (ع) چه كتاب‌هايی بخوانيم؟

برای شناخت امام رضا (ع)، از آغاز تا شهادت و برای معرفت درباره زندگی و سیره آن حضرت، کتاب‌ها بهترین منابع هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهای حزن انگیز پایان صفر، به مناسبت شهادت امام رئوف امام رضا (ع)، در این گزارش چند پیشنهاد خواندنی ارائه می‌شود.
 

امام رضا (ع) به روایت اهل سنت؛

 
نویسنده این کتاب محمد محسن طبسی است که با تحقیق و پژوهش بر روی 200 کتاب منبع اهل سنت، مواضع مثبت درباره آن حضرت را گردآوری کرده است. وی در این کتاب به طور مفصل به بیان ابعاد مختلف زندگی امام رضا (ع) درباره شخصیت، ولایت عهدی و امامت او می پردازد. انتشارات «دلیل ما» این کتاب را با قطع وزیری در 372 صفحه منتشر کرده است. با توجه به کتابهای زیادی که در منابع شیعه در ارتباط با شخصیت امام رضا (ع) نگارش شده است، اهمیت این کتاب در گردآوری آن از منابع اهل سنت است. همچنین این کتاب به زبان های انگلیسی و آذری ترجمه شده است.
 

مهر ولایت؛

 
شخصیت امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.  «تولد و تبار حضرت رضا علیه السلام»، «عرفان و عبادت حضرت رضا علیه السلام»، «اخلاق کریمه حضرت رضا (ع)»، «سفر حضرت رضا (ع) به ایران»، «توسل به حضرت رضا (ع)» و «کرامات حضرت رضا (ع)» فصل های این کتاب را تشکیل می دهند. این کتاب تالیف آیت الله کریمی جهرمی است و در 244 صفحه از انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.
 

گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا (ع) به ایران؛

 
نویسنده این کتاب محمد انصاری است و انتشارات دلیل ما برای بیست و دومین بار آن را با قطع رقعی در 64 صفحه به چاپ رسانده است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا این سفر را در قالب داستان از شروع آن از مدینه، آخرین حج، ورود به ایران، منازل مختلف اقامت در طول سفر، ورود به نیشابور و طوس با استفاده از منابع  بیان کند. از عناوین ذکر شده در این اثر می توان به «آغاز سفر»، «برنامه حرکت از مدینه برای حج»، «چشمه و حوض قدمگاه» و «حرز رضوی در سناباد» اشاره کرد.
 

پنجره فولاد؛
 
کتابی از امیر صادقی است که با 96 صفحه و قطع پالتویی از انتشارات میراث اهل قلم (کتاب دانشجویی) منتشر شده است. این کتاب از نظر موضوعی به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول شامل روایات کوتاهی از زندگی امام(ع) از مدینه تا مرو است. بخش بعدی احادیثی است که در بالای روایات داستانی آمده است و در قسمتی دیگر برای آشنایی با حرم رضوی، مطالبی گردآوری شده است.
 

ابعاد شخصیت و زندگی امام رضا (ع)؛
 
این اثر در دو جلد تنظیم شده که شامل مجموعه مقالات از پژوهشگران اسلامی است و احمد پاکتچی به عنوان سرپرست علمی این پروژه معرفی شده است. «زندگی و شخصیت امام رضا (ع)»، «حیات اجتماعی و فرهنگی امام رضا (ع)»، «علوم و معارف در آموزه های امام رضا (ع)» و «امام رضا (ع)؛ گفتمان عصر و ادبیات ماندگار شیعه» عناوین بخش های جلد اول این کتاب هستند و انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) با قطع وزیری آن را منتشر کرده است.
 

گزارش از فریده قهرمانی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.