مشهد؛

مشهد پایتخت موقوفات حوزه علمیه در جهان اسلام

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت:مشهد با ۱۴۵ موقوفه حوزه علمیه دارای بیشترین موقوفات حوزه علمیه در جهان اسلام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری در نشست خبری وقف و حوزه های علمیه مشهد مقدس در دهه وقف با بیان اینکه از مهمترین پایگاههای دینی که با هدف پرورش علما و فضلا برای رشد فضای جامعه دینی حوزه های علمیه است، افزود: بارزترین نقش حوزه های علمیه در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب نیز در بیداری جهان اسلام نقش بسزایی داشته است.

وی تصریح کرد:حوزه علمیه مشهد بعد از حوزه های علمیه نجف و قم سومین حوزه علمیه جهان اسلام است که دارای بیشترین موقوفات است که به برکت و عنایت امام رضا (ع) و حضور علما در مشهد است.

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت:قدیمی ترین موقوفه حوزه علمیه در مشهد مربوط به موقوفه میرزا ابو صالح رضوی است که در سال ۱۰۹۰ هجری قمری وقف شده که خودش از علما و سادات رضوی است.

حجت الاسلام ذاکری افزود: مدرسه صالحیه که امروزه با نام مدرسه علمیه نواب شناخته می شود توسط میرزا ابو صالح رضوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری بنا شده که در طول دوران های مختلف به تربیت و پرورش طلاب حوزه علمیه پرداخته است.

وی گفت:۶۵ مدرسه علمیه خواهران و برادران در مشهد در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده که وقف فعالیت های حوزوی شده و ۱۴۵ موقوفه برای این ۶۵ مدرسه علمیه وقف شده که منافع آن برای خود حوزه علمیه و حوزه علمیه مدرسه نواب یابرای توسعه و پرورش طلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با بیان اینکه حوزه علمیه نواب دارای چهار هزار و ۲۶۰ رقبه است، تصریح کرد:همچنین برای این حوزه علمیه موقوفه ای با ۱۷ میلیارد ریال در جهت توسعه مدرسه علمیه هزینه شده است.

حجت الاسلام ذاکری افزود:۱۶ مدرسه علمیه موقوفه در مشهد داریم که فاقد پشتوانه منفعتی است که اوقاف با همکاری مرکز حوزه علمیه درصدد است برای موقوفه های فاقد موقوفه منفعتی موقوفه های در جهت تامین منابع مالی آنها ایجاد کند.

وی گفت: ۷۵ موقوفه جدید در سال ۹۴ در ناحیه یک و ناحیه ۴ ثبت شده و امسال نیز تا کنون ۵۱ موقوفه در سامانه جامع موقوفات در ناحیه یک به ثبت رسیده است.

انتهای پیام ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.