گزارش؛

چگونه از اعتیاد به فضای مجازی خلاص شویم؟

این روزها با ورود تکنولوژی و تلفن های همراه هوشمند و در دسترس بودن این ابزار برای همه اقشار جامعه شاهد رواج روابط اجتماعی سرد میان افراد هستیم.

راه فرار از اعتیاد به فضای مجازیبه گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هسنید که بیشتر وقت خود را به استفاده از ابزار مربوط به تکنولوژی دنیای مجازی صرف می کنید ما در این گزارش راه رها شدن از آنها را برایتان بیان می کنیم. حضور پررنگ تکنولوژی در این روزگار همه را درگیر خود کرده است و با کمی توجه می‌توان دریافت که تمامی گروه های سنی از پیر تا جوان مشغول و درگیر آن هستند. در برخی مواقع این ابزار پرقدرت موجب ایجاد اعتیاد در افراد مختلف می شود؛ پیشروی در این اعتیاد بین افراد تا حدی است که به جای هم صحبتی و معاشرت با دوستان حقیقی وقت خود را صرف هم کلام شدن با افراد فعال در فضای مجازی صرف می‌کنند.

به جرات می‌توان گفت این مشکل بسیار فراگیر است و تقریبا تمام افراد فعال در دنیای وب بیشتر ساعات شبانه روزی خود را با تماشا کردن نمایشگرهای رایانه ها و تلفن های همراه هوشمند سپری می کنند. بعضی مشغول بازی های رایانه ای و تعدادی دیگر از یک صفحه مجازی به صفحه مجازی دیگری کوچ می‌کنند. ممکن است در روزهای اولیه‌ی استفاده از این ابزار هوشمند کمی لبخند زده و احساس خوشحالی داشته باشیم و خود را جز افراد معتاد به این تکنولوژی ندانیم؛ اما با گذشت زمان کوتاهی متوجه خواهیم شد که ارتباطمان با افراد خانواده بسیار کمتر از گذسته شده است و تا جایی پیش می رویم که شاید می‌توان گفت آنها را فراموش کرده‌ایم.

معنای واقعی اعتیاد به فضای مجازی:
اعتیاد به اینترنت و یا در معنی وسیع‌تر استفاده‌ی بیش از اندازه از رایانه و ابزار تکنولوژی در زندگی و وابستگی به آنها به طوری که باعث ایجاد خلال یا مشکلی در رسیدگی به کارهای روزانه و در نهایت بروز مشکلات روانی در افراد شود را اعتیاد مجازی گویند.

اگر می خواهید بدانید که آیا شما هم دچار اعتیاد به دنیای وسوسه انگیز مجازی شده اید یا نه، به پرسشهای زیر صادقانه پاسخ دهید:

1-زمان زیادی را در پشت یارانه و یا گوشی همراه خود صرف می‌کنید تا جایی که متوجه نمی‌شوید که ساعت‌ها چگونه سپری می‌شوند؟

2-ساعاتی که از ابزار تکنولوژی استفاده نمی‌کنید مدام به فکر آن هستید و به دنبال فرصتی می‌گردید که مجددا سراغ آن رفته و کمی لذت ببرید؟

3- از رایانه برای فرار از احساسات منفی و افسردگی که در وجودتان هست استفاده می‌کنید؟

4- مناسبت‌های مهم و مهمانی‌ها را فراموش می‌کنید و خانواده‌تان را تا جایی که می‌توانید نادیده می‌گیرید؟

5-به خاطر استفاده بی‌رویه تمرکز خود را از دست داده‌اید و حتی سرکار هم نمی‌توانید به درستی کار کنید و دچار پرش افکار شده اید؟

انواع اعتیاد به اینترنت:
1- اعتیاد به ارتباط محاوره ای از طریق اینترنت 

2- اعتیاد به جست و جو صفحات اینترنتی 

3- اعتیاد به هک کردن 

4- اعتیاد به وبلاگ و صفحات موجود در مرورگرها 

5- اعتیاد به سایت های اخلاقی

راهکارهای رها شدن از اعتیاد به دنیای مجازی:

1- با خانواده و دوستان خود برای کم کردن زمان هایی که بیهوده صررف استفاده از این تکنولوژی ها می شود تلاش کنید و در این زمینه رقابتی ایجاد کنید. 

2- با گذر زمان و به مرور از میزان ساعاتی را که در اینترنت سپری می کنید را کم کنید تا به نتیجه ی دلخواه برسید. 

3- از تفریحات خود استفاده از تلفن همراه و تبلت را حذف کنید و برای آنها ساعاتی را تعیین کنید و الویت ساعات تفریح و استراحت خود را فکر کردن به مسایل آزاد اختصاص دهید. 

4- در نهایت رهایی از وابستگی به دنیای مجازی نیاز به سواد رسانه ای دارد و باید با تولید هر ابزار جدید تکنولوژی علم استفاده از آن را نیز داشته باشیم در غیر این صورت این ابزار به جای پیشرفت و امکانات مثبت خود نتایج مخربی را در پی دارد.


گزارش از سید حمیدرضا نجات


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۷:۴۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خیلی سطحی و دم دستی بود
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۸:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۵:۱۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
سلام من پشت کنکوری هستم رشتمم تجربیه ب دلیل مشکلات خانوادگی که داشتم به فضای مجازی و گوشی روی اوردم و به این چیزها وابسته شدم بعضی اوقات اینترننتو قطع میکنم یا گوشیمو میگذارم خونه ی مادر بزرگم ک درس بخونم ولی به علت وابستگیه شدید بیشتر از یک ماه دوام نمیارم و دوباره همون آشو همون کاسه لطفن منو راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
بنظرم به همین اسودگی نی
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
بنظرم به همین اسودگی نی
Iran (Islamic Republic of)
‌f.m
۲۱:۳۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
عالی بود مطالب تون
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۲:۵۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خیلی خوبه و
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
funny
۲۰:۱۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
سپاس گزارم
منم درگیرهمین اعتیادم
امیدوارم به زودی برای من برطرف بشه.
Iran (Islamic Republic of)
funny
۲۰:۱۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
سپاس گزارم
منم درگیرهمین اعتیادم
امیدوارم به زودی برای من برطرف بشه.
Iran (Islamic Republic of)
nima
۱۵:۱۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
با سلام
با تشکر از مطالب مفيد سايتتون
آخرین اخبار