یاسوج؛

برق رسانی به پنج روستای استان با انرژی خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج روستای بالای 10خانوار این استان با استفاده از انرژی خورشیدی برق رسانی می شود.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ با همکاری وزارت نیرو و کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد قرار است برای مددجویان زیر پوشش، 500 نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی نصب شود.

این در حالی است که تاکنون 580 مددجوی زیر پوشش برای نصب نیروگاه خورشیدی متقاضی شده اند.

500 نیروگاه خورشیدی سهمیه کهگیلویه و بویراحمد در 2 مرحله 250 تایی تا پایان سال 96 تهیه و نصب می شود.

شرکت توزیع نیروی برق استان به مدت 20 سال برق تولیدی توسط هر کدام از این نیروگاه های خورشیدی را که وارد شبکه توزیع نیز می شود خریداری خواهد کرد.

داود راهزادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت برقرسانی به منطقه پیچاب در شهرستان باشت گفت: برق رسانی به این تعداد روستای بالای 10 خانوار کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از انرژی خورشیدی تا بهمن امسال صورت می گیرد.

وی اعتبار هزینه شده برای برقرسانی به این تعداد روستا را حدود پنج میلیارد ریال ذکر کرد.

به هرخانوار ساکن در این روستاها یک نیروگاه یک کیلو واتی واگذار می شود.

راهزادی گفت که عملیات نصب این نیروگاه ها به پایان رسیده است.

سخت گذری، دوردست بودن این روستاها از شبکه های برق و کاهش هزینه های برقرسانی از مهمترین دلایل واگذاری نیروگاه های خورشیدی یک کیلوواتی در استان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون تنها یک نیروگاه برق 15 مگاواتی دارد.

ساخت چهار نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی با 730 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق این استان است.

براساس آمار موجود افزایش مصرف برق تابستان امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد 2 برابر میانگین کشوری بود .

میزان مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد تابستان گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد افزایش یافت در صورتی که این میزان در ایران پنج درصد بود.

تعداد مشترکان شرکت توزیع نیروی برق در استان 224 هزار مورد است.

استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از یک درصد مساحت ایران در جنوب غربی کشور قرار دارد.

از سویی محدود بودن منابع انرژی در ایران دولت را واداشته تا انرژی های پاک و تجدید شونده را در اولویت واگذاری به مردم برای استفاده قرار دهد.

وزارت نیرو از سال 93 تلاش های ارزنده ای را در زمینه گسترش تولید و استفاده از انرژی های تجدید پذیر آغاز کرده و به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی در این زمینه است.

بستر و زیرساخت های اولیه برای گسترش تولید و استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر در کشور از سوی وزارت نیرو در دست اقدام است.

مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو ایران (سانا) پیشتر در یاسوج گفت که 10هزار نیروگاه خورشیدی تا پایان سال 96 برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد در روستاهای 12 استان ایران نصب و راه اندازی می شود.

استان های مورد نظر شامل فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، خراسان رضوی، کردستان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمان و آذربایجان غربی است.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.