واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به نقض برجام

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با اشاره به بدعهدی های آمریکا تأکید کرد: پرده ها کنار رفته و ثابث شده غربی ها چیزی جز زبان قدرت نمی فهمند یعنی زبان قانون، حقوق بین الملل و مراکز جهانی درقبال آن ها فایده ای ندارد.

واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به نقض برجام
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به تمدید تحریم ها علیه ایران ونقض برجام از سوی آمریکایی ها واکنش نشان داد.

وی گفت: پرده ها بالا رفته و ثابث شده غربی ها چیزی جز زبان قدرت نمی فهمند یعنی زبان قانون، حقوق بین الملل و مراکز جهانی در قبال آن ها فایده ای ندارد، در حدود 60 و 70 سال پیش عده ای در باغ سبز تمدن غرب را دیده بودند می گفتند غربی ها راه پیامبر را طی می کنند و دم از حقوق بشر، دفاع از مظلوم، محیط زیست و حقوق حیوانات می زدند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حال که مسائل این زمان و دهه های اخیر را دیدیم می فهمیم که همه آن قوانین و مصوبات یک خط قرمز دارد که به منافع نامشروع آن ها برخورد نکند، اگر به منافع نامشروع آن ها برخورد کرد نه دموکراسی  نه حقوق بشر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: دولت انگلیس بیش از 2 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی داده که می داند در کجا خرج می کند و بعد هم گفتند که عربستان سعودی کار خلافی در یمن نکرده است، بی گناهی نکشته و جایی را ویران نکرده است؛ این یعنی وقتی پای منافع و فروختن سلاح در آن مقدار عظیم به میان می آید همه مسائل دیگر پایمال می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دموکراسی شعار غربی ها است، گفت: اما چون منافع آن ها در سوریه با دموکراسی هماهنگ نیست منافع نامشروع خط قرمز آن ها است، دولتی انتخاب شده سرکار است و می گویند آماده ایم باز هم انتخابات داشته باشیم اما غربی ها پاسخ منفی می دهند؛ مگر نمی گویند دموکراسی خوب است و باید حکومت مردم باشد، این یعنی همه قوانین و مراکز رنگ خود را در برابر خط قرمزی که نامش منافع نامشروع است می بازد.

وی افزود: حتی سازمان ملل عربستان سعودی را کودک کش خواند اما خط قرمز آمد و منافع اجازه نداد و از بین برد، در چنین دنیایی اگر با زبان قانون و عهدنامه و برجام صحبت کنیم  گوش نمی دهند و فایده ای ندارد،  یک سال با هم صحبت کردیم اما می گوید من راه می رود و آن را پاره می کنم، مگر زمانی دولتی تعهدی بدهد دولت بعد نباید پایبند به تعهدات قبلی باشد، همه دنیا این است و حتی ملت های عقب افتاده همین است اما می گویند نخیر برجام را پاره می کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: با چنین دنیا و تفکری جز با زبان قدرت نمی شود صحبت کرد، باید قوی شد، حرف های مسخره می زنند و می گویند تمدید چیزی غیر از تحریم است مسائل مضحکی می گویند؛ اعتمادی نباید به غربی ها مخصوصا به آمریکا کرد که واقعا برنامه های آن ها افتضاح است  و قلدری، زور، دروغگویی و عهد شکنی کار آن ها است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که چرا گوش شنوا وجود نداشت، ادامه داد: گوش شنوا بود اما خواستند در عمل ثابت کنند که آمریکا قابل اعتماد نیست، اگر ما می گفتیم حاضر نیستیم بنشینیم و صحبت کنیم می گویند ببینید که آن ها حاضر شدند و ایران حاضر نشد اما وقتی یک سال و نیم صحبت کردیم و حال آن ها زیر مسأله می زنند دیگر کسی نمی تواند ایراد وارد کند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) به بیان نکات اخلاقی پرداخت و گفت: خداوند رحمت کند کسی که بر عهده اش مظلمه وحق پایمال شده ای  باشد و حلیت بطلبد و عذرخواهی کند تا حق پایمال شده از بین برود قبل از این که در روز قیامت مورد مؤاخذه قرار گیرد.

وی افزود: حضرت می فرماید اگر شخصی که کار خلاف کرده حساناتی دارد به مقداری که حق، پایمال شده از حسنات می گیرند و به طرف مقابل می دهند اما اگر حسناتی نداشته باشد از گناهان آن شخصی که حقش پایمال شده بر دوش دیگری می گذارند، اگر انسان معاد را باور کند این چنین نمی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باور کردن معاد باید در زندگی انسان مؤثر باشد، اظهار داشت: باید بدانیم حسابی در کار است نمی شود هرکاری کرد و  بی اعتنا گذشت، حق پایمال نمی شود و حق را از انسان می گیرند، انسان در اینجا که می تواند ارزانتر و ساده تر اگر خطایی دارد جبران کند، عذرخواهی و جبران کردن عیب نیست بلکه نشان از اعتقاد به معاد دارد.

وی ادامه داد: در قرآن مبالغه نیست این که می فرماید مثقال ذره ای خوبی و بدی حساب می شود حقیقیت دارد و همان می شود، اگر باور داریم چرا زبان این قدر رها است و هرچه می خواهیم درباره افراد می گوییم به ویژه این ایام که دامنه تهمت و اتهام متأسفانه گسترده شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اصل در اسلام و فقه ما بر برائت است، ابراز داشت: مگر این که اتهام ثابت شود اما در عمل امروز اصل بر اتهام است مگر این که شخص بتواند برائت آن  را ثابت کند یعنی وارونه شده است، اگر یقین به روایات و آیات اعتقاد داریم باید عمل کنیم امروز باید بار را سبک کرد و نباید آن را برای فردا گذاشت.
منبع: رسا
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار