شیراز؛

بررسی 504 پرونده اوقاف در دستگاه قضایی

معاون حقوقی و ثبتی اداره اوقاف از بررسی 504 پرونده اوقاف فارس در دستگاه قضایی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در نشست دهه وقف معاونین اداره اوقاف با رئیس کل دادگستری استان فارس، علی اکبر جعفریان معاون حقوقی و ثبتی اداره اوقاف در خصوص پرونده های جاری این اداره در دستگاه قضایی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد 504 پرونده موقوفات در جریان رسیدگی قضایی است که 139 پرونده مربوط به اثبات مالکیت موقوفات، 69 پرونده مربوط به الزام تنظیم سند، 33 پرونده در خصوص اثبات وقفیت و 32 پرونده در حوزه خلع ید موقوفات است .

علی اکبر جعفریان با بیان اینکه نسبت به سال های گذشته تعداد این پرونده ها یک هزار و 600 مورد بوده است افزود: این تعداد نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در شورای حل اختلاف 6 پرونده مورد بررسی است ادامه داد: از تعداد کل پرونده های در دست بررسی 15 پرونده در دیوان کشور مورد پیگیری است که پس از بررسی رأی آنها صادر خواهد شد.

جعفریان افزود: پس از شیراز، شهرستان های کازرون، فسا و نورآباد ممسنی بیشترین پرونده های قضایی در آنها در جریان است.
 
این مقام مسئول همچنین به فراوانی پرونده های دعاوی اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد فراوانی پرونده های دعاوی در خصوص اثبات مالکیت، الزام به تنظیم ثبت سند، خلع ید و مطالبات است که اثبات مالکیت و وقفیات بیشترین پرونده ها را در بر می گیرد.    

وی افزود: در حال حاضر تعداد 30 نفر کارشناس حقوقی و 25 نفر مشاور حقوقی و وکیل در این پرونده ها بررسی و پیگیری را به عهده دارند.
همچنین با تشکیل شورای حقوقی در اداره کل که هر هفته به طور مستمر طرفین حضور دارند در هشت ماهه امسال بیش از 200 نظریه در این شورا در خصوص پرونده ها حل و فصل شده است. 

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با ایجاد سامانه موقوفات در یک بانک، اطلاعاتی در خصوص موقوفات و پرونده های حقوقی ثبت کرده است که این سامانه به صورت روزانه نظارت دقیق بر ثبت موقوفات و پرونده های حقوقی دارد.

همچنین با بازخوانی همه وقف نامه ها تمام مشکلات و ابهامات در خصوص وقفیات و نیات موقوفات در این سامانه ثبت شده است.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار