مشهد؛

انجام کشت بافت گیاهی برای نخستین بار در گناباد

کشت بافت گیاهی بر نخستین بار بر روی گیاهان تتن و هویج انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرگروه زیست‌شناسی آموزش‌وپرورش گناباد با بیان اینکه این کاربه همت مجتمع آموزش، فنی حرفه‌ای، پژوهش سرا و گروه زیست‌شناسی گناباد انجام شده گفت: کشت بافت روشی است که می‌تواند به حفظ ذخایر ژنتیکی، گیاهان در حال انقراض، بهبود عملکردی گیاهان و ایجاد تنوع کمک کند و با این اقدام می‌توان گیاه مقاوم به شوری، سرما، خشکی و سایر تنش‌ها ایجاد کرد.

مجید دانا افزود: با توجه به اینکه مجتمع آموزش عالی گناباد رشته تولیدات گیاهان دارویی و همچنین دانشگاه پیام نور شهرستان رشته زیست‌شناسی دارد و از سوی دیگر دانش‌آموختگان دکتری زیست‌شناسی در گناباد پتانسیل خوبی برای بومی کردن فن‌های جدید ازجمله کشت بافت گیاهی ایجاد کرده است.

وی بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز می‌تواند وارد حوزه گیاهان شود،گفت: در رشته‌های پزشکی در بخش مهندسی ژنتیک، فن کشت بافت گیاهی می‌تواند در تولید داروهای نوترکیب مورداستفاده قرار گیرد.

سرگروه زیست‌شناسی آموزش‌وپرورش گناباد با اشاره به تلاش ۱۷ ماهه برای کشت بافت گیاهی به‌صورت آزمایشی و در محیط کارگاهی افزود: برای جواب دهی سریع‌تر با آلودگی کمتر و ارزان‌تر بودن، اولین کشت بافت گیاهی در گناباد بر روی گیاهان تتن و هویج باهمت مجتمع آموزش، فنی حرفه‌ای، پژوهش سرا و گروه زیست‌شناسی گناباد انجام شد ولی لازم به توضیح است که این روش بر روی هر گیاهی که ارزش اقتصادی داشته باشد و درصدد تولید اسانس از آن گیاه بود، قابل‌اجرا شدن است.

دانا بابیان اینکه از روش کشت بافت گیاه می‌توان گیاهی مقاوم با شرایط گناباد نیز تولید کرد، گفت: کشت گیاه مقاوم با شرایط آب و هوایی گناباد به‌ویژه ریز گردها در محیط آزمایشگاهی نیازمند ۲ سال فعالیت تحقیقاتی است و اجرای این روش در منطقه و تکثیر آن زمان‌بر بوده و نیازمند یک گروه تحقیقاتی مجرب است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه سایر کشورها از این روش استفاده‌های زیادی می‌کنند متأسفانه کشت بافت گیاهی در کشور ما مغفول واقع‌شده است.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار