کرمانشاه؛

توصیه های کاربردی به کشاورزان در فصل سرما

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کشاورزان استان توصیه‌های کمیته کاربردی هواشناسی را جدی گرفته و نسبت به رعایت آنها اقدام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛سید افشین صفوی گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما زارعین عزیز نسبت به شخم عمیق زمستانه(چله بر) ترجیحاً همراه یخ آب و یا غرقاب زمستانه به منظور تراکم کرمهای سفید ریشه غلات و سایر آفات خاکزی اقدام نمایند.

صفوی افزود: در زراعت گندم دیم ضمن رعایت تناوب زراعی از محصولاتی مانند نخود، عدس و ماشک علوفه‌ای برای تناوب استفاده کرده و از کشت متوالی گندم اکیداً خودداری گردد.

وی با اشاره به اینکه چغندرقندهای برداشت شده باید در اماکن مناسب جمع آوری شوند خاطرنشان کرد: جمع آوری محصولات برداشت شده نظیر چغندرقند و پوشاندن با پوشش‌های مناسب و متعارف در منطقه و یا انتقال به اماکن مسقف می‌تواند از خسارت سرمازدگی محصول جلوگیری کند.

وی گفت: در زراعت‌های آبی پاییزه کاربرد ترکیبات پتاسه به صورت محلول پاشی توصیه می‌شود.

صفوی در خصوص پیشگیری و جلوگیری از سرمازدگی باغات تصریح کرد: کلیه باغداران پس از برداشت میوه بقایا و شاخه‌های شکسته و آلوده به بیماری قارچی و باکتریایی را از محیط باغ خارج نمایند.

صفوی اضافه کرد: اعمال تمهیداتی نظیر پیچیدن نوارهای 20 سانتی‌متری مقواهای آج‌دار روی دور تنه درختان، رنگ آمیزی با رنگ‌های کشاورزی مانند کائولن و بردوفیکس که در محیط قابل تجزیه هستند همچنین پوشاندن تنه درختان میوه به منظور ممانعت از صدمه جوندگان، از سرمازدگی، آفتاب سوختگی و حمله جوندگان و آفات جلوگیری نمود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص گلخانه‌ها توصیه کرد: گلخانه‌داران نسبت به رعایت ایزولاسیون و متعادل نمودن دمای محیط سالن‌ها بعلت اختلاف بالای دمای شبانه روز اقدام کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار