کاهش 65 درصدی ورود پناهجویان به اروپا در سال 2016

تعداد پناهجویانی که در سال 2016 خود را به اروپا رسانده اند با کاهش 65 درصدی به 364 هزار نفر رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، تعداد پناهجویانی که از طریق دو مسیر اصلی دریایی به اروپا مهاجرت می کنند، در سال 2016 کاهش 65 درصدی نشان داده و به 364 هزار نفر رسیده است.

آژانس فرانتکس، یکی از آژانس های مرزی اتحادیۀ اروپا، با استناد به برآوردهای اولیه روز جمعه گزارش داد تعداد مهاجرانی که به جزایر یونان در شرق دریای اژه و نیز خود این کشور پناه می برند، کاهش 79 در صدی نشان داده و به 182 هزار و 500 نفر رسیده است.

این آژانس مرزی کاهش چشمگیر ورود پناهجویان سوری و سایر مهاجران به یونان را عمدتاً ناشی از توافق مرزی میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه می داند که از ماه مارس لازم الاجرا بوده است. این آژانس اِعمال کنترل شدیدتر بر مرزهای بالکان غربی را دلیل دیگر این آمار رو به کاهش دانست.

توافق اتحادیۀ اروپا با ترکیه به منظور جلوگیری از سرازیر شدن پناهجویان به این قاره صورت گرفت، به طوری که آنان را پس از اخراج، وادار به بازگشت به کشور خود یا عزیمت به ترکیه می کند.

فرانتکس می گوید از ماه مارس تا کنون، تعداد افرادی که ماهانه به جزایر یونان وارد شده اند نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و به 1800 تا 4400 نفر رسیده است که بیشتر آنان را پناهجویان سوری، افغان و عراقی تشکیل می دهند.

بنا بر گزارش این آژانس، همزمان با کاهش ورود مهاجران از مسیر شرقی دریای مدیترانه، تعداد پناهجویان نیز در بالکان غربی
در سال 2016، از 764 هزار نفر در سال 2015، به 123 هزار نفر رسید.
این گزارش هم چنین حاکی است که در مجموع، در سال 2016، حدود 503 هزار و 700 مورد تردد غیر قانونی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا رصد شد.

در همین حال، این آژانس مرزی با تأکید بر تعداد چشمگیر ورود مهاجران از آفریقا از طریق دریای مدیترانۀ مرکزی گفت ایتالیا رکورددار تعداد ورود پناهندگان در سال گذشته بوده است.

فرانتکس ورود 181 هزار پناهجو را در سال گذشته از طریق همین مسیر ردیابی کرده است که نسبت به سال 2015 یک تفاوت 20 در صدی را نشان می دهد.

این آژانس عنوان می کند ایتالیا از سال 2010 شاهد افزایش ده برابری ورود مهاجران از غرب آفریقا به آبهای مرزی خود بوده است.

اتباع کشورهای نیجریه، اریتره، گینه، ساحل عاج و گامبیا به ترتیب بیشترین پناهجویان این مسیر دریایی را تشکیل می دهند.

در سال 2015، اروپا با هجوم بی سابقۀ پناهجویان مواجه شد که از مناطق جنگ زده در شمال آفریقا و خاورمیانه، به ویژه سوریه گریخته بودند و تعداد آنان، بر اساس برخی گزارش ها، به یک میلیون نفر رسید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار