از آبشار نیاسر تا دالان های باریک بازار سنتی کاشان

در این خبر سعی داریم تا شما را با جاذبه های گردشگری شهرستان کاشان آشنا کنیم.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فصل بهار فرصتی است تا با سفر به اقصی نقاط کشور علاوه بر شناخت فرهنگ و آداب و رسوم دیگر هموطنان کسب تجربه کنیم و از آب و هوا و  زیبایی های  طبیعت در این فصل لذت ببریم.
در ادامه شما را با جاذبه های گردشگری از شهرستان ها قدیمی کشومان آشنا می کنیم تا با سفر به این خطه از مرزو کشورمان بوم لذت ببرید.

کاشان:
شهرستان کاشان با وسعت 4،392کیلومترمربع و جمعیت 302٬637 نفر بوده. کاشان دارای چهار بخش (مرکزی، قمصر، نیاسر و برزک) بوده و دارای شش شهر (کاشان، قمصر، نیاسر، جوشقان قالی، کامو و چوگان و برزک) می‌باشد.
مساحت کل شهرستان کاشان 4392 کیلومتر مربع است و از طرف شمال و شمال غربی به شهر قم. از طرف شرق و شمال شرقی به آران و بیدگل و دشت کویر. از طرف جنوب شرقی به اردستان. از طرف جنوب به شهرستان نطنز از اصفهان و از طرف غرب به گلپایگان و محلات منتهی می‌گردد.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان:



مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان بنای مسجد و مدرسه آقابزرگ یكی از باشكوهترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران به شمار می آید. این بنا در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده است.


آتشکده نیاسر:



این آتشكده توسط اردشیر بابكان ساخت شده است. طول و عرض آن 14 متر در 14 متر می باشد. این بنا پس از یورش تازیان (اعراب) ویران شد ولی سپس توسط مردم بازسازی گشته است و امروز تقریبا سالم می باشد. نیاسر در 35كیلومتری شمال غربی شهر كاشان قرار دارد و در منطقه ای كوهستانی در ارتفاعات كركس می باشد.

غار رئیس یا نیاسر:



غار نیاسر درحدود 1800 تا 2000 سال قبل در دل کوه کرکس و برفراز تپه های آهکی مشرف بر نیاسر کاشان کنده شده است این غار عجیب احتمالاً به هدف آیینی و مذهبی احداث کرده اند . غار نیاسر به صورت تونل سنگی پرپیچ و خم با ابزارهای ابتدایی کنده شده است.


آبشار نیاسر:



آبشار نیاسر کاشان از جمله زیباترین آبشارهای ایران است که در شهری تاریخی نیاسر در محله سر کمر (شهید بهشتی) قرار گرفته است آب این آبشار از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می گیرد به گونه ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت های نیاسر و یک سوم آن به محله نو می رود.

باغ فین کاشان :



باغ فین و حمام فین کاشان در 6 كیلومتری جنوب شهر كاشان در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین کوچک قدیم قرار دارد و از با ارزش ‌ترین آثار تاریخی كاشان است بنای بر جای مانده باغ از دوران صفوی است كه بر روی بناهای دوره دیلمی ساخته شده و از لحاط باغ آرایی و آب رسانی دارای اهمیت ویژه‌ ای است.


حمام فین کاشان:



در قسمت جنوبی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف است، حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته شده ‌است. حمام بزرگ در دوران قاجاریه به وسیله فتحعلی شاه ساخته شده ‌است.

شهر زیرزمینی نوش آباد:



شهر زیرزمینی نوش آباد تونلیست که توسط دست و با فضا های معماری فراوان حفر شده است. این شهر در عمق 3 متری زمین قرار گرفته است.
شهر نوش ‌آباد در8 کیلومتری شهر کاشان جای گرفته است این شهر از جمله شهر های مهم تاریخی است که آثار بسیار زیادی را از جمله قلعه ‌ها و مساجد در خود جای داده اما تاکنون مورد توجه چندانی قرار نگرفته ‌اند.




تپه های سیلک:



محوطه تاریخی سیلک در حدود 4 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع گردیده که از دو تپه و دو گورستان تشکیل شده است. امروز بر روی بقایای گورستان الف، با قدمتی 3500 ساله که در حدود دویست متری تپه جنوبی است، بلوار بیست و چهار متری امیر کبیر کشیده شده و گورستان ب نیز با آثاری با قدمت3000 ساله تبدیل به باغ انار شده است.


خانه تاریخی بروجردیها:



خانه بروجردیها در محله سلطان امیراحمد کاشان درخیابان علوی واقع است.این خانه توسط بازرگانی به نام حاج سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است.چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد می کرده، لذا به بروجردی مشهور شده و خانه او هم به خانه بروجردی موسوم گردیده است.

کویرمرنجاب:
کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است. تپه‌های شنی مرتفع و جنگل‌های تاق از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود.
کویر مرنجاب از نظر موقعیت جغرافیایی در استان اصفهان قرار دارد. این کویر در شمال شهرستان آران و بیدگل و جزئی از شهرستان کاشان است. مرنجاب در واقع نام کاروانسرا و قناتی در زمان شاه عباس صفوی بوده است که پس از بنا شدن نواحی اطراف آن به کویر مرنجاب مشهور شده است.



خانه عامری ها:

خانه عامری ها در محله سلطان میر احمد در شمال معبر اصلی محله سلطان میر احمد و در جوار حمام سلطان میر احمد واقع شده است.مالک اولیه این خانه ابراهیم خلیل خان کلانتر بوده است. قدمت بنای اولیه به عصر زندیه باز میگردد و از جمله خانه های بسیار قدیمی کاشان است.


خانه طباطبایی ها:
این خانه یکی از زیباترین و دیدنی ترین بناهای تاریخی کاشان، خانه طباطبایی هاست که در محله سلطان امیر احمد در بافت قدیم کاشان واقع شده است. این خانه که از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می رود به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی – از تجار معروف فرش آن زمان – در سال 1250هجری قمری ساخته شده است.




بازار سنتی کاشان:



بازار بزرگ و قدیمی كاشان یكی از جذاب ترین اماكن دیدنی كاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاكنون فعال و پر رونق بوده است.
 بازار كاشان كه از حوالی میدان كمال الملك تا میدان تاریخی سنگ (فیض) و از آنجا كه تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد شامل تعداد زیادی بازارچه و گذر بوده و ده ها بنای تاریخی همچون: تیمچه معروف امین الدوله می باشد.

تیمچه امین الدوله:



قمصر:



شهرستان قمصر کاشان در 25 کیلومتری جنوب کاشان و در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز واقع شده است قمصر از نظر حدود جغرافیایی در محدوده سیاسی و اداری استان اصفهان بوده و به لحاظ تقسیمات استانی زیر مجموعه شهرستان کاشان است .


آرامگاه سهراب سپهری:



آرامگاه سهراب سپهری در صحن امامزاده سلطان‌علی‌ بن محمد باقر در روستای مشهد اردهال کاشان در استان اصفهان واقع شده است. سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی بود او از مهم ‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبان ‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار