بوئینگ سفارش‌های ایران را در فهرست سالانه خود ثبت نکرده است

شرکت هواپیماسازی بوئینگ بر خلاف ایرباس سفارش‌های ایران را در فهرست فروش سالانه خود لحاظ نکرده است.

ثبت نشدن خریدهای ایران در فهرست سالانه بوئینگبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی رویترز در گزارشی به تحویل نخستین هواپیمای ایرباس به ایران اشاره کرد و نوشت: شرکت فرانسوی ایرباس روز چهارشنبه گوی سبقت را از رقیب آمریکایی‌اش (بوئینگ) ربود. اما نکته عجیب، ثبت نشدن فروش هواپیما به ایران در فهرست قراردادهای سالانه بوئینگ است.  

این در حالیست که ایرباس تمام 100 هواپیمایی را که قرار است طی سال‌های آینده به ایران تحویل دهد در فهرست فروش 2016 خود ثبت کرده است.
 
رویترز در این باره نوشت: شرکت ایرباس روز چهارشنبه اعلام کرد، در سال 2016 مجموعاً 731 سفارش جدید برای ساخت هواپیما دریافت کرد که 321 فروند آن مربوط به ماه دسامبر است. این درحالیست که شرکت بوئینگ، 668 سفارش برای فروش هواپیما داشته است. 

با توجه به کاهش رشد اقتصاد جهانی و ضعیف شدن بازار فروش هواپیما در گوشه و کنار جهان، سفارش خرید هواپیما از سوی ایران برای هر دو این شرکت‌های هواپیماسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  

در حالی که ایرباس تمامی 100 سفارش‌ خرید ایران، به استثنای دو مورد از آنها، را در فهرست سفارش‌های سال گذشته ثبت کرد، رقیب آمریکایی در آمار سال 2016 خود 80 سفارش ایران را به حساب نیاورده است. 

رویترز در گزارش اخیر خود نوشت هنوز دلیل این اقدام بوئینگ مشخص نیست. 

یک منبع نزدیک به بوئینگ مدعی شده است این شرکت آمریکایی تا اندازه‌ای از اقدام ایرباس و اینکه توانسته همه سفارش‌های مربوط به ایران را ثبت کند سردرگم است. دریافت مجوزهای لازم از طرف نهادهای قانونگذاری آمریکا نیز در تصمیم بوئینگ بی‌تاثیر نبوده‌اند. کارشناسان معتقدند بوئینگ ترجیح داده تا آغاز ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" صبر کرده و پس از اطمینان از رویکرد وی در قبال ایران، سفارش 80 فروند هواپیما را ثبت نهایی کند. 

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: ایرباس و بوئینگ هر دو مجوز صادرات هواپیما به ایران را دریافت کرده‌اند؛ اما فقط برخی از این مجوزها تمام بازه زمانی تحویل آنها به ایران (تا سال 2028) را شامل می‌شود. به این ترتیب بوئینگ و ایرباس باید برای تمدید بخشی از تقاضاهای خود درخواست دریافت مجوز بدهند.

درحالیکه ایرباس نخستین هواپیمای خریداری شده از سوی ایران را چهارشنبه به این کشور تحویل داد، واگذاری هواپیماهای بوئینگ به ایران از سال 2018 آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار