وزیر اقتصاد فرانسه: هواپیماهای آ. تی. آر آماده تحویل است

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در حالی از آماده شدن هواپیماهای آ. تی. آر برای تحویل به ایران خبر داد که وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران حل مشکل تامین مالی طرح‌های مشترک را نیازمند اتخاذ تصمیم سیاسی دانست.

وزیر اقتصاد فرانسه: هواپیماهای آ. تی. آر آماده تحویل است.به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در تهران گفت: ایران در پی رابطه درازمدت با اتحادیه اروپاست و می‌دانیم که ۲ طرف آگاهانه این سیاست را انتخاب کرده‌اند.

وی اعلام کرد پس از خرید سه رادار از شرکت تالس مذاکره برای خرید ۱۰ رادار دیگر در دستور کار است و یادآوری کرد: روند تحویل هواپیماهای ایرباس با بحث فاینانس آن ۲۰ سال ادامه می‌یابد و قراردادی که برای فرودگاه مشهد امضا شده، ۱۲ ساله است. بر همین اساس انتظار ما این است که ایران و فرانسه خود را برای رابطه درازمدت آماده کنند.

آخوندی درباره رفع مشکل تامین مالی طرح‌ها گفت: برای حل این مشکل به یک تصمیم سیاسی فراتر نیاز داریم.

به گفته وی، ایران مذاکرات خود را با ایرباس زودتر از بوئینگ آغاز کرد، اما قرارداد ما با بوئینگ پیش از ایرباس بسته شد. همچنین بوئینگ در قرارداد خود با ایران خدمات پشتیبانی را به طورکامل پذیرفته است و رابط ایران با شرکت‌های فروش قطعات و خدمات‌دهی نیز است.

وی از سفر هفته آینده نمایندگان ایران برای مذاکره با ایرباس به فرانسه خبر داد و گفت: ایران نوسازی ۶۵ هزار کامیون کهنه و قدیمی را در دستور کار خود قرار داده است و فرانسه می‌تواند در بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریا نیز با ایران همکاری کند. 

** وزیر اقتصاد فرانسه: هواپیماهای آ. تی. آر آماده تحویل به ایران است.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در این دیدار تاکید کرد دولت و شرکت‌های فرانسوی مشارکت فعال در طرح‌های ایران را خواستارند و باید ۲ کشور تصمیماتی بگیرند و اقدام هایی برای بهبود کانال‌های بانکی انجام دهند.

«میشل ساپن» گفت: قرارداد ایران با شرکت فرانسوی- ایتالیایی «آ. تی. آر» - زیرمجموعه ایرباس- نهایی شده و هواپیماهای ساخته شده برای ایران آماده تحویل است.

وی درباره خدمات پشتیبانی ایرباس و آ. تی. آر گفت: تولیدکنندگان موتور خوبی در فرانسه وجود دارند که به همکاری با ایران مایلند، همچنین دراین باره به طور حتم با ایرباس مذاکراتی خواهیم داشت و پاسخ آن را به شما می‌دهیم.

ساپن برای نوسازی ناوگان ریلی ایران با مشارکت فرانسه ابراز آمادگی کرد.
 
 
بر پایه قرارداد ایران ایر و ایرباس خرید یکصد فروند هواپیما از ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره آ. تی. آر در دستور کار قرار گرفت.

تاکنون یک فروند از ایرباس تحویل ایران شده و قرار است ۲ فروند ایرباس و سه فروند آ. تی. آر تا پایان امسال به ایران ایر تحویل شود.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و فرانسه که از چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۰۴ به کمتر از ۵۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت.

اکنون قرار است در پسابرجام این میزان تا سقف پنج میلیارد یورو افزایش یابد.

سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی)، مبادلات برای نخستین بار پس از ۲۰۱۰ و حتی پیش از لغو عملی تحریم‌ها، رو به افزایش گذاشت که در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۶ با رشد نزدیک به ۲۰۰ درصد دامنه بیشتری یافت.

در این دوره صادرات ایران به فرانسه ۹۸۶ میلیون یورو بود و ۱۶۳۸ درصد افزایش یافت. خریدهای ایران از فرانسه نیز ۵۳۵ میلیون یورو ارزش داشت و ۱۷ درصد رشد کرد که ازسرگیری صادرات نفت ایران همزمان با لغو تحریم‌ها در این افزایش تاثیر داشت. 

منبع:مشرق

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار