طنز در مقاطع بحرانی نقش موثری در روشنگری دارد

یک مترجم طنز معتقد است كه رویكرد اجتماعی در جهت روشنگری مردم و رویكرد فلسفی از جمله رویكردهای طنز است.

طنز در مقاطع بحرانی نقش موثری در روشنگری دارد
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ حسین یعقوبی، نویسنده و مترجم طنز، با بیان اینكه طنز تعاریف متفاوتی دارد، اظهار كرد: تعریفی كه عامه مردم از طنز دارند به چیزی كه كارشناسان از آن به عنوان هزل و هجو یاد می كنند نزدیك است.
 
وی ادامه داد: هدف در هجو، فقط و فقط خنداندن و سرگرم كردن مردم و در هزل، خنك كردن دلشان و خالی كردن دق دلی و كینه‌شان نسبت به فلانی است.
 
یعقوبی با اشاره به اینكه چیزی كه از آن به عنوان طنز فاخر یاد می‌كنیم دو رویكرد دارد، تصریح كرد: رویكرد اجتماعی در جهت روشنگری مردم و ریشه یابی نارسایی‌ها و ناهنجاری‌ها و ارائه راهكارهایی برای اصلاح امور و رویكرد فلسفی در باب جایگاه انسان در جامعه و فردیت او و دعوتش برای تفكر و تامل درباره وضعیتش در جهان بشری از جمله رویكردهای بنیادین طنز است.

نویسنده كتاب «اتفاق ممنوع نیست» در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه آثار برجسته و شاخص طنزنویسان جهان نقش غیرقابل انكاری بر ادبیات طنز ایران داشته است، گفت: در این میان نقش شماری از طنزنویسان جهان چون «مارك تواین»، «آرت بوخوالد»، «عزیز نسین» و «وودی آلن» پررنگ تر از سایرین بوده است.
 
یعقوبی حركت طنزنویسان كشورمان را در چند سال اخیر رو به جلو توصیف كرد و اظهار داشت: شاهد حركت طنزنویسان در جهت خلق آثاری با فضایی جدید و زبانی نو هستیم. امسال وظیفه بررسی آثار ارسال شده در بخش داستان كوتاه و نثر جشنواره طنز سوره حوزه هنری به عهده من بود و  تعداد آثار متفاوت و قابل اعتنایی كه نویسندگان جوان خلق كرده بودند كم نبود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار