مشهد؛

آثار موزه ملی ایران در نمایشگاه ۱۴ قرن شکوه هنر و تمدن اسلامی

مسئول موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران گفت: آثار موزه ملی ایران، که منتخبی از آثار دوران اسلامی است، در نمایشگاه ۱۴ قرن شکوه هنر و تمدن اسلامی به نمایش گذاشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اکرم میرزایی، مسئول موزه دوران اسلامی افزود: این آثار، ادوار گوناگون تاریخ ایران در دوران اسلامی را در بر می گیرد و شامل اشیایی متعلق به سده های نخستین اسلامی، سده های میانی و متاخر تا پایان دوره قاجار هستند.
وی گفت: مجموعه انتخابی موزه ملی ایران در نمایشگاه یاد شده ۵۹ اثر است که شامل ۲ جلد قرآن نفیس خطی، ۱۴ قلم اثر سفالین منقوش لعابدار و کتیبه دار،۱۴ اثر فلزکاری که بیشتر فولادکوب، زرکوب و نقره کوب هستند و همچنین ۴ قطعه زیورالات زرین و سیمین، ۵ قطعه کاشی لعابدار و کتیبه دار،۳ قطعه پارچه مربوط به لباس از دوره صفوی و ۲ اثر چوبی منبت کاری شده و نهایتا ۱۹ سکه سیمین و زرین و مُهر های دوران اسلامی است.
 کهن ترین اثر برگزیده برای نمایشگاه ظرف سفالین لعابدار و  دارای کتیبه به خط کوفی مربوط به سده سوم هجری قمری که از نیشاپور به دست آمده است.
خاستگاه این آثار سرزمین ایران و شهرهای نیشاپور، ری، ساوه، سلطان آباد، گرگان، اصفهان، بروجرد، اردبیل، همدان و مناطقی مانند خراسان، مازندران و شمال ایران است.
انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار