وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

تئاتر ریشه سینما و هنر است/ در سال ۹۶ بودجه تئاتر ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در هفتمین روز سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا کرد.

در سال ۹۶ بودجه تئاتر ۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می کندبه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا کرد و در سالن قشقایی مجموعه به تماشای نمایش «پستو» به کارگردانی مشترک سیدحسین موسوی و کامران جباری از شهر بیجار نشست.
 
در این بازدید علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر و دبیر اجرایی جشنواره نیز حضور داشتند.
 
وزیر ارشاد پس از تماشای نمایش «پستو» در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به تعدادی از پرسش های آن ها پیرامون وضعیت فعلی جشنواره بین المللی تئاتر  فجر، حضور فعال هنرمندان و گروه های فعال تئاتر استان ها در جشنواره و بازسازی مجموعه تئاتر شهر پاسخ داد.
 
وی گفت: امشب به اتفاق معاون امور هنری وزارتخانه و مدیران این حوزه به تماشای تئاتر «پستو» از شهرستان بیجار استان زیبای کردستان نشستیم. این استان افتخار ایرانیان است و بیجاری های خونگرم و صمیمی امروز در اینجا تئاتر زیبایی اجرا کردند.
 
صالحی امیری ضمن ارائه گزارش آماری از نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: امسال مجموعه تئاتر فجر با همت معاونت امور هنری و مجموعه دست اندرکاران این جشنواره حرکت بسیار خوبی را آغاز کردند. استان ها امسال حضور فعال و خوبی داشتند. نسل جدیدی وارد تئاتر شدند. تئاتر در مجموع ریشه سینما و هنر است. تئاتر مادر هنر است و هویت هنر از تئاتر گرفته می شود. از این منظر تئاتر برای همه ایرانیان یک تاریخ و سابقه و علایق خاصی دارد. حجم اجرای صحنه ای که عزیزان ما درطول سال دارند، در تهران روزانه ۹۰ تا ۱۱۰ اجرا است که آمار بسیار رضایت بخشی است. به هر حال بنا داریم در سال ۹۶ مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و در سال آینده ۱۰ میلیارد تومان بودجه حوزه تئاتر را افزایش دهیم. تئاتر نیاز جامعه ایران است و یکی از کانون های مصرف فرهنگی ما است. تئاتر در توسعه فرهنگی جامعه ایران نقش مهمی دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سبک زندگی دفاع مقدس، مسئولیت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، روابط انسانی، ادبیات و هنر ایرانی مضامینی که در این دوره تئاتر در این مجموعه دیده شده که این مجموعه بزرگ به اعتقاد من می تواند در انعکاس و انتقال فرهنگ ایرانی به مجموعه جامعه نقش بی بدیل داشته باشد. به هر صورت بیش از ۹۳ درصد متن های نمایش های اجرا شده در جشنواره ایرانی است و این نشان می دهد که نویسندگان و کارگردان ما به بلوغ لازم رسیده اند و تئاتر در جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم انقلاب اسلامی در حال یک جهش است و من آینده تئاتر را بسیار بسیار رضایت بخش و امید بخش می دانم.
 
صالحی امیری درباره حضورش در سالن های تئاتر و تماشای نمایش های در حال اجرا گفت: در گذشته نیز علاقه مند به تئاتر بودم و برخی نمایش ها را می دیدم و از این به بعد هم خواهم آمد؛ اما سعی می کنم غیر رسمی بیایم که جذابیت بیشتری برای خودم خواهد داشت. من بر این باورم بخشی از مصرف فرهنگی خودم فیلم، موسیقی و تئاتر است. علقه ما فرهنگی ها به حوزه هنر یک علقه ذاتی و درونی است. جامعه اساسا با هنر زنده است و هر انسانی که روح و احساس دارد با هنر زندگی و زیست می کند. تئاتر نیز بخشی از هنر ایرانی است و سابقه تاریخی و تمدنی دیرینه ای در جامعه ایران دارد. تئاتر مربوط به دیروز و امروز ایران نیست؛ برنامه های آیینی ما قدمت بسیار طولانی دارد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعزیه قدمت تاریخی بسیاری دارد، بیان کرد: تئاتر در دلش موسیقی و همه هنرها را دارد و به اعتقاد من ما نیازمند توجه و توسعه بیشتری در این بخش هستیم و انشاءالله در سال ۹۶ شاهد یک جهش بسیار امید بخش در تئاتر ایران خواهیم بود.
 
صالحی امیری درباره وضعیت بازسازی تئاتر شهر هم گفت: بخشی از بازسازی مجموعه تئاتر شهر انجام شده و انشاءالله در تلاش هستیم تا در سال ۹۶ این بازسازی تکمیل شود و به تدریج شاهد تحول در این مجموعه خواهیم بود و قطعا همه خوشحال خواهند شد که تئاتر شهرشان زیبا، جذاب و پرمخاطب باشد. این مجموعه برای تهرانی ها یک مجموعه نوستالژیک است و قطعا ما به آن توجه بیشتری خواهیم کرد.
 
وی ضمن تاکید دوباره بر حضور پر رنگ تئاتر استان ها در جریان فعالیت های تئاتری کشور اظهار کرد: بر اساس گزارش های مدیر کل این حوزه و معاون امور هنری، امسال سال خوبی برای استان ها است و حضور ۴۵ درصدی تئاتر استان ها نشان از فعالیت آن ها در جشنواره تئاتر فجر دارد. اجرای استان ها بسیار امیدبخش است و حتی در برخی از شهرستان ها نیز اجرا در این مدت اجرا داریم که این هم نوید خوبی است.جهت گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره توجه بیشتر به استان ها و شهرستان ها حتی روستاها است به منظور توزیع عادلانه فرصت های فرهنگی نه تنها درحوزه تئاتر بلکه در همه حوزه های فرهنگی سیاست قطعی وزارت ارشاد توجه بیشتر به استان ها و شهرستان ها است چراکه بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در استان ها هستند و عدالت فرهنگی اقتضا می کند که همه آحاد ملت از این فرصت ها برخوردار باشند.
 
وی گفت: ۴۰۰ پروژه در سطح کشور در دست احداث داریم که کمک های سرمایه گذاران در این زمینه را می طلبد؛ چراکه دولت به تنهایی توانایی تکمیل همه این پروژه ها را ندارد. امسال ۴۰ پروژه به بخش های مردمی از جمله نهادهای صنفی بخش هنر واگذار شده است. شما مطمئن باشید در سال ۹۶ این حرکت شتاب بیشتری خواهد گرفت و زیرساخت ها را تا حدی که لازم باشد تکمیل می کنیم و تلاش می کنیم، مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی و خصوصا نهادهای هنری و موسسات فرهنگی را بیشتر داشته باشیم.


انتهاي پيام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.