هافینگتن پست: نتیجه قانون ضد مهاجرتی ترامپ، فرار مغزها خواهد بود

هافینگتن پست پیش‌بینی کرد بخش وسیعی از پژوهشگران و دانشگاهیان، کشوری غیر از آمریکا را برای ادامه فعالیت برمی‌گزینند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در گزارشی نوشت: دانشجویان، محققان و اساتید بسیاری در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به فعالیت هستند که از تابعیت کشورهای مورد تحریم "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، برخوردارند.

"محمد صالح"، دانشجوی 33 ساله دوره دکتری در دانشگاه پنسیلوانیا، نمونه‌ای از هزاران دانشجوی مسلمان در آمریکا است که نام کشورش در فهرست فرمان ضد مهاجرتی ترامپ قرار گرفته است. تحقیقات دانشگاهی این دانشجوی عراقی وی را مجبور می‌کند سالی چند بار به کشورش رفته و برای پایان‌نامه مقطع دکتری به تحقیق بپردازد. با وضع بوجود آمده وی در حال فکر کردن به ادامه تحصیل در مونترال کانادا است، جاییکه مدرک لیسانس خود را در آن اخذ کرده بود.

هافینگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: سخت‌گیری اعمال شده از سوی ترامپ موجب فرار طیف گسترده‌ای از جامعه فرهیختگان از آمریکا می‌شود. ممکن است پژوهشگران و اساتید زبده دانشگاهی که دارای تابعیت کشورهای مسلمان هستند، یک زندگی راحت و بدون دغدغه را برای آینده کاری خود انتخاب کنند و به کشوری غیر از آمریکا که میزبان بهتری برای آنها است، عزیمت کنند.

تحلیلگران مسائل اجتماعی هشدار دادند رفتار تبعیض‌آمیز با جوانان مسلمان موجب بروز پدیده "فرار مغزها" از آمریکا می‌شود و این کشور حجم قابل توجهی از نیروی جوان و تحصیلکرده خود را از دست می‌دهد.

"مری سو کلمن"، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های آمریکا، در این باره گفت: ما متوجه هستیم قوانین جدی و سختگیرانه در ارتباط با اعطای روادید به اتباع خارجی برای امنیت ملی کشور مهم است؛ اما اگر هدف عالی خود در جذب بهترین و باهوش‌ترین نیروهای جوان را فراموش کنیم، در بلند مدت نتیجه آن به زیان حفظ نقش راهبردی آمریکا در جهان خواهد بود. بسیار ناراحت هستم اگر کشورم دیگر نتواند پذیرای جوانان مستعد و دارای دانش باشد. چطور می‌توانیم به یک دانشجوی بااستعداد بگوییم "متاسفیم نمی‌توانیم پذیرای شما باشیم."

کلمن به حضور 16 تا 17 هزار دانشجو در آمریکا اشاره کرد که دارای تابعیتی از 7 کشور فهرست ضد مهاجرتی ترامپ هستند. بسیاری از نهادهای آموزشی ابراز نگرانی کردند اگر دانشجویان آنها به موجب این قانون مجبور به ترک کشور شوند، تعداد زیادی از پژوهش‌های علمی و کارهای گروهی دانشگاهی با اختلال مواجه می‌شود. علاوه بر این بسیاری از نیروهای دانشگاهی و اساتید نیز دارای تابعیتی از 7 کشور ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن هستند. فقدان آنها نیز صدمات جبران‌ناپذیری به سامانه آموزشی آمریکا وارد می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۲۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
آمریکاییهای کنونی به جز سرخ پوستان(صاحبان اصلی سرزمین امریکا) همگی مهاجرهستند،حتی خودترامپ.بااین موضوع چکارخواهندکرد؟
آخرین اخبار