ماهواره "پیام" ثبت بین‌المللی شد

مدیر پروژه ماهواره پیام با اشاره به ماموریت کاملا غیر نظامی این ماهواره از ثبت بین‌المللی آن در فرکانس A.T.U و اخذ تاییدیه اتحادیه جهانی مخابرات برای این دستاورد مهم خبر داد.

صفوی مدیر پروژه ساخت ماهواره پیام و استاد دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موفقیت این دانشگاه در ساخت ماهواره پیام بیان کرد: به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر، این ماهواره به همت 12 تن از اساتید برجسته امیرکبیر و همکاری 55 دانشجوی ارشد و دکتری از دانشکده های مهندسی هوا فضا، برق، کامپیوتر و مکانیک، به سازمان فضایی کشور تحویل داده شد. 

وی تاکید کرد: سازمان فضایی مجموعا سه قرارداد برای طراحی، ساخت و تحقیقات را با 3 دانشگاه مهم کشور از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد کرد که در پی آن ماهواره پیام با موفقیت ساخته شد.

استاد دانشگاه امیر کبیر با اشاره به اینکه ماهواره پیام قرار است در ارتفاع 500 کیلومتری سطح زمین ماموریت خود را آغاز کند، افزود: این ماهواره در واقع برای پایش تصاویر سطح زمین، ذخیره و ارسال اطلاعات و حمل محموله تشعشعی طراحی و ساخته شده است. 

وی با بیان اینکه کلیه فرکانس‌های نقاط مداری باید به ثبت اتحادیه بین المللی ارتباطات برسد، تصریح کرد: خوشبختانه ماهواره پیام امیر کبیر این مراحل را طی کرده و هم اکنون در دفترچه مداری فرکانسی A.T.U به ثبت بین المللی رسیده و مدار و فرکانس های مورد استفاده آن نیز به تایید اتحادیه جهانی مخابرات رسیده است.

مدیر پروژه ماهواره پیام‌امیر کبیر ادامه داد: معمولا سایر کشورها به تصور وجود تکنولوژی 2 منظوره از لحاظ مسائل نظامی، هیچگونه تمایلی برای پرتاب ماهواره های ایرانی به فضا ندارند، این در حالی است که ماموریت پیام کاملا غیر نظامی است.

وی در خصوص علت حمل محموله تشعشعی در ماهواره پیام تاکید کرد: با توجه به شناخت ناکافی ما از شرایط جو فضا، یکی از محموله های علمی ماهواره کنونی، تشعشعات فضایی است که در آینده نه چندان دور نتایج آن در حوزه های فیزیک مورد استفاده قرار می گیرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزان بارسایی
۰۱:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
ایول به بروبچ دانشگاه امیرکبیر
آخرین اخبار