سفارش‌هایی که سازمان فضایی می‌دهد و روی زمین می‌گذارد/ عاقبت ماهواره‌هایی که برای زمین ساخته می شوند

رییس سازمان فضایی کشور از جزییات تاخیر در پرتاب ماهواره‌های آماده کشور و لازم نبودن پرتاب برخی از آنها خبر داد.

محسن بهرامی رییس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاخیر در پرتاب ماهواره های کشور گفت: در بین ماهواره‌های ساخت ایران تنها "شریف ست" ( ماهواره ساخته شده از سوی دانشگاه شریف) به مشکل برخورده است که آن هم به امید خدا امسال پرتاب می‌شود.

وی با اشاره به فرآیند سخت و پیچیده پرتاب ماهواره ها افزود: علاوه بر تعاملات نیروهای مختلف، شرایط مناسب هوا و زمانبندی روند کار موارد متعدد دیگری همچون تغییر جابجایی سازمان (تنها در این مورد خاص) در به تاخیر انداختن زمان پرتاب نقش دارند.

رییس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: همگان بخصوص اهالی رسانه باید توجه داشته باشند که پرتاب لزوما لازم نیست چون احتمال ساخت ماهواره و پرتاب نشدن آن وجود دارد.

وی ادامه داد: پرتاب در عین گران بودن منابع و امکانات را مصرف می کند، لذا دوست نداریم تحت فشار، ماهواره ای را به فضا پرتاب کنیم.

بهرامی بیان کرد: در واقع بعد تصمیم گیری لازم برای اینکه پرتاب تامین منافعی برای ما دارد یا خیر، علاقه به پرتاب ماهواره داریم.

به گفته وی،با این وجود "شریف ست" در برنامه پرتاب قرار داشته و طبق هماهنگی با پرتاب کننده، پرتاب می شود.

بهرامی با اشاره به تعدا ماهواره هایی که پرتاب می شوند، اظهار داشت: علاوه بر شریف ست که در مرحله بازنگری نهایی هماهنگی با پرتاب کننده است، 2 ماهواره ناهید1 و امیرکبیر باید تا انتهای سال تحویل داده شوند تا در نوبت پرتاب قرار گیرند.

رییس سازمان فضایی کشور در پاسخ به این سوال که اگر قرار به پرتاب نیست چرا دستور ساخت ماهواره داده می شود، گفت: کارهای توسعه تکنولوژی بسیار انجام می دهیم که پرتاب شدن در مرحله آخر قرار دارد و با این روند میزان تسلط و کار را می بینیم.

وی با بیان اینکه تاکنون هر ماهواره ساخته شده را پرتاب کرده ایم، عنوان کرد: باید حواسمان باشد که گزینه پرتاب نکردن هم در قراردادهای ما وجود دارد و سازمان قصد خود را برای پرتاب مطرح می کند و این امر نگران‌کننده نیست.

وی یادآور شد: درست است که قبل سفارش ماهواره باید پرتاب شدن یا نشدن آن مشخص باشد و قطعاً هر ماهواره ای  که سفارش می دهیم پرتاب می شود اما به هر جهت ممکن است پرتاب نشدن هم پیش آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار