نوبل شیمی برای کوچکترین ماشین جهان

جایزه نوبل امسال در شیمی برای طراحی ماشین آلات مولکولی به سه دانشمند تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "ژان پیرساویج، سر جیمز فریزر استودارت و برنارد فرنگا" با استفاده از استراتژی های مصنوعی جدید برای ساخت کوچکترین ماشین جهان موفق شدند جایزه نوبل شیمی سال 2016 را از آن خود کنند.

آنها مولکول‌ها را با حرکات قابل کنترل توسعه دادند که با اضافه شدن انرژی به آن ها قادر بودند عملکردی از خود نشان دهند این پروژه در فن آوری کوچک سازی ماشین ها انقلابی بزرگ ایجاد کرده و علم شیمی را وارد بعد جدیدی می کند. 

نوبل شیمی به دانشمندانی اعطا می‌شود که مهمترین کشف یا دستاورد را در زمینه شیمی داشته‌اند. این دانش از بیشترین اهمیت برای آلفرد نوبل، بنیانگذار این جایزه برخوردار بوده، اختراعات وی و همچنین فرآیندهای صنعتی که انجام داده، بر اساس دانش شیمی بوده‌اند. این حوزه، دومین جایزه‌ای بود که نوبل در وصیتنامه خود ذکر کرد.

بر  اساس آمار، حوزه بیوشیمی یک از پرطرفدارترین زمینه‌ها در میان برندگان نوبل شیمی بوده و تاکنون 50 جایزه نوبل به این حوزه اعطا شده است.

جایزه شیمی سال گذشته توماس لیندال، پل مدریچ و عزیز سانکار برای مطالعات بر روی ترمیم DNA به اشتراک گذاشته شد.

به برنده نوبل شیمی 930 هزار دلار(حدود سه میلیارد و 250 میلیون تومان) جایزه داده می شود.

تاکنون یکصد و هفت جایزه نوبل شیمی بین سال های 1901-2015 به دانشمندان این رشته اعطا شده و 63 مورد آن تنها به یک برنده داده شده است که چهار زن موفق به دریافت این جایزه علمی شده اند. 

2 نفر از این زنان یعنی ماری کوری و دروتی کراوفوت هاجکیم بطور مستقل جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند که ماری کوری در سال 1911، ایرنه ژولیت کوری در سال 1935، دروتی کراوفوت در سال 1964 و آدا یونات در سال 2009 جوایز خود را دریافت کردند.

فردریک سانگر تنها دانشمندی است که نوبل شیمی را دوبار برنده شده، فردریک جولیت 35 ساله برنده جوانترین برنده این جایزه بوده و میانگین سنی برندگان نوبل شیمی 58 سال است.

گفتنی است؛ جایزه نوبل صلح روز جمعه ونوبل ادبیات و اقتصاد هفته آینده به دانشمندان برتر این حوزه ها اعطا می شود.

منبع: Nobelprize

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار