همکاری جدید سازمان فضایی با وزارت جهاد کشاورزی کشور/ نجات صنعت شیلات خلیج فارس با تدابیر ماهواره‌ای

معاون سازمان فضایی کشور با اشاره به مهمترین دستاورد ماهواره‌ای سنجش از را دور این سازمان، از همکاری جدیدی با وزارت جهاد کشاورزی برای نجات صنعت شیلات خلیج همیشه فارس خبر داد.

همکاری جدید سازمان فضایی با وزارت جهاد کشاورزی کشور/ نجات صنعت شیلات خلیج فارس با تدابیر ماهواره‌ای
همایون صدر معاون سازمان فضایی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به یکی از مهمترین دستاورد‌ها و اهمیت ماهواره سنجش از دور این سازمان، اظهار داشت: در حال ورود به همکاری جدید با وزارت جهاد کشاورزی هستیم که در آن وضعیت رشد جلبک‌ها و حتی میزان تراکم آن‌ها در آینده و مسیر پیشروی‌شان در آب‌های خلیج فارس مورد پایش ماهواره‌ای قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از سواحل خلیج همیشه فارس کشورمان با داشتن سفره‌ها و قفس‌های وسیع پروش ماهی، یکی از مهمترین قطب‌های صنعت شیلات ایران به شمار می‌رود، صنعتی که در آن رشد و نمو جلبک‌ها حیات آبزیان را تهدید می‌کند، زیرا با نزیک شدن جلبک‌ها به سمت قفس‌های پرورش آبزیان، سطح اکسیژن مورد نیاز ماهی‌ها کاهش یافته و موجب نابودی این منابع غنی صنعت شلات کشورمان می‌شود.
 
صدر افزود: بنابراین، با کنارگذاری روش‌های سنتی و البته پر خطای قدیمی برای پایش سطح جلبک‌ها، این اقدام با دریافت داده‌های اطلاعاتی دقیق از سوی ماهواره‌های کشورمان و بواسطه سازمان فضایی مورد سنجش قرار می‌گیرد تا از این راه تدابیر لازم برای تغییر جهت رشد جلبک‌ها و یا دور کردنشان از قفس‌های پرورش ماهی به موقع انجام گیرد، زیرا باتوجه به قرارگیری اغلب قفس‌ها در سطح آب و رنگ خاص جلبک‌ها، امکان رویت میزان رشد این گیاهان مضر صنعت شیلات قابل ارزیابی است.

وی تصریح کرد: به طور کلی ما درحال ارائه خدمتی هستیم که  قبلا ارائه نمی‌شد، این دانش هر ساله باید با دانشی پیشرفته ارائه شود که بطور مثال ضریب دقت از ۸۰ درصد کنونی در سال آینده مرز ۹۷ درصد را نیز پشت سر گذارد، چون هر پروژه برای هر منطقه‌ای دارای شاخص‌ها و الگاریتم‌های انحصاری آن محل بوده و با آمایش و پایش اطلاعات و تشخیص ضعف‌ها، در فاصله رصد بعدی تمام نواقص و مشکلات خاص آن منطقه کشاورزی برطرف می‌شود.
 
معاون سازمان فضایی کشور گفت: شناساندن کاربرد‌های استراتژیک و کلیدی سنجش از دور مهمترین هدف و قدم اول ما در این زمینه است، زیرا می‌توانیم با سنجش از دور هسته‌های بهره برداری از چنین مزیتی را در خود دستگاه‌هایی نظیر استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و نظایر آن ایجاد کنیم تا بواسطه این اقدام، اطلاعات جامع و کامل پایش جغرافیایی مناطق مختلف، دقیق، درست و با امکان دسترسی به موقع به همه اطلاعات انجام گیرد.
 
پایش تالاب‌های کشور توسط ماهواره‌های سنجش از دور
وی با اشاره به پایش تمام تالاب‌های کشور، افزود: دستگا‌ه‌های مختلف می‌توانند به منظور بهره‌مندی از خدمات سنجش از دور، روی توانمندی‌های سازمان حساب کنند.

معاون سازمان فضایی کشور ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از تکنولوژی مدرن و جدید سنجش از دور، می‌توان با  پایش سطح دریاچه ارومیه در طی سال‌های مختلف، چرا و چگونگی کاهش و یا افزایش سطح آب این دریاچه را دریافت، داده‌های اطلاعاتی دقیق و مهمی که می‌تواند گام موثری را برای اصلاح نقاط ضعف و قوت و حل مشکلات منطقه آن بردارد.
 
صدر با بیان قدمت ۴۰ ساله سنجش از دور توسط سازمان فضایی کشور، عنوان کرد: گرچه دستگاه‌هایی مثل محیط زیست می‌توانند این کار را انجام دهند اما با توجه به سابقه دیرینه و تجربیات ارزشمند سازمان فضایی در این زمینه و همچنین دسترسی این سازمان به تکنولوژی‌های کاملا پیشرفته سنجش از دور، قطعا واگذاری این مهم به ما می‌تواند اطلاعات پایش را به موقع و با ضریب خطای حداقلی در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار