نخستین اقدام دولت جدید آمریکا علیه استرالیا/ ترامپ تلفن نخست‌وزیر این کشور را قطع کرد!

ترامپ با "احمقانه" خواندن توافق بین آمریکا و استرالیا، احتمال بروز تنش در روابط دو کشور را افزایش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، پس از رد و بدل شدن سخنان تند در تماس تلفنی دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – و نخست وزیر استرالیا، ترامپ توافق مبادله پناهجویان با استرالیا را "احمقانه" خواند.

واشنگتن پست گزارش داد ترامپ این برنامه‌ها را "بدترین توافق تاریخ" خوانده است و استرالیا را محکوم به تلاش برای خارج کردن "بمب‌گذاران آینده" از این کشور کرده است. در این گزارش آمده است قرار بود تماس تلفنی ترامپ و نخست وزیر استرالیا 1 ساعت به طول بیانجامد اما هنگامی که "مالکوم ترنبول" -- نخست وزیر استرالیا -- سعی کرد درباره سوریه صحبت کند، ترامپ پس از 25 دقیقه این مکالمه را قطع کرده است.

ترنبول به خبرنگاران گفت در تماس تلفنی‌اش با ترامپ کاملا صادقانه و صریح صحبت کرده است. اما وی جزئیات بیشتری درباره این مکالمه اعلام نکرد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند چنین رفتار تندی میان سران کشورهای آمریکا و استرالیا بی‌سابقه، و حتی از روابط پرتنش ریچارد نیکسون – رئیس جمهور اسبق آمریکا – و گاف ویتلم – نخست وزیر اسبق استرالیا که نیروهای این کشور را از جبهه جنگ ویتنام خارج کرد – نیز شدیدتر بوده است. یکی از این تحلیلگران گفت: "حتی خروج نیروهای استرالیایی از این جنگ نیز با ادبیات و تعارفات سیاسی بیان شد."

پس از انتشار خبر این گفتگوی جنجالی میان سران دو کشور، ترامپ در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: "باورتان می‌شود؟ دولت اوباما توافق کرده بود که هزاران مهاجر غیرقانونی را از استرالیا وارد آمریکا کند. من این توافق احمقانه را بررسی خواهم کرد."

این اظهارات ترامپ وضعیت این توافق بحث‌برانگیز دولت اوباما با استرالیا را آشفته‌تر کرد. بر اساس این توافق که در اواخر سال پیش میلادی حاصل شد، آمریکا پذیرفته است تا 1250 نفر از پناهجویانی که در اردوگاه‌های مهاجران در جزایر گینه نو و نائورو مستقر هستند را در آمریکا اسکان دهد. در عوض، استرالیا نیز تعهد داده است پناهجویان واقع در السالوادور، گواتمالا و هندوراس را اسکان دهد.

تنش در روابط واشنگتن و کانبرا می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

استرالیا و آمریکا اعضای گروه "فایو آیز" – بزرگترین شبکه اطلاعاتی جهان – هستند.

آمریکا همچنین قصد دارد برای افزایش حضور نظامی در دریای جنوبی چین، هواپیماهای جنگی بیشتری را به مناطق شمالی استرالیا بفرستد.

استرالیا یکی از 10 متحد آمریکا به شمار می‌آید که از مشتریان جنگنده‌های اف-35 لاکهید مارتین است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار