9میلیارد تومان ارزش انواع آدامس‌های وارداتی!

براساس آمار اتاق بازرگانی تهران،‌در 9ماهه امسال ایران از صادرات انواع آدامس به 8میلیون و 313 هزار و 659 دلار دست یافته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آدامس تولیدی ایران به 18 کشور جهان از جمله عراق،‌افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کنیا، ایتالیا، سوئد، قطر،‌امارات محتدعربی،‌چین و ... صادر شده است.

صادرات انواع آدامس 8 میلیون و 387 هزار و 785 دلار، ارز وارد کشور کرده که برابر با 258 میلیارد و 259میلیون و 434 هزار و 191 ریال بوده است.

این در حالی است که متاسفانه آدامس ایرانی،‌طرفدارای در بازار داخلی نداشته و بر اساس آمارهای ارائه شده در 7ماهه سال 95 بیش از یک هزار و 450 تن انواع آدامس به ایران وارد شده است.

براساس آمار گمرک در هفت ماهه نخست سال 95، حجم آدامس وارداتی از کشورهای مختلف جهان، 2 میلیون و 268 هزار و 148 دلار، ارز از کشور خارج کرده است که برابر با 6 میلیارد و 900 میلیون تومان است.

گفتنی است؛ آدامس خارجی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، چین و لهستان وارد ایران شده و در این بین ترکیه درآمد بالایی از صادرات آدامس به ایران را نصیب خود کرده است.

با یک حساب ساده می توان دریافت که تقریبا یک چهارم مبلغ عاید شده از راه صادرات آدامس صرف واردات این محصول شده و دقیقا درآمد ایران از تجارت آدامس ( با احتساب صادرات و واردات) برابر با 6میلیون و 119 هزار و 637 دلار بوده است.

البته بررسی آمار اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد در 9ماهه منتهی به آذر95 میزان واردات آدامس به کشور برابر با 2میلیون و 951هزار و 548 دلار برابر با 91میلیارد 486میلیون و 852هزار و 271 ریال بوده است.

بسیاری از کسانی که در کار خرید و فروش آدامس به شکل عمده و توزیع آن در بازار بوده، مدعی هستند که این میزان واردات تنها از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می شود و حداکثر 20درصد حجم واردات را تشکیل می دهد که با توجه به استقبال ایرانیان از آدامس های خارجی حدود 80درصد از این محصول به شیوه قاچاق و از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده و به دست مصرف کننده می رسد.

آدامس های خارجی دارای بسته بندی شیک و زیبا بوده و با طعم ها و اسانس های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود که به همین راحتی محصولات ایرانی به دلیل نداشتن بسته بندی شکیل بازار داخلی را به رقبای خارجی واگذار کرده و از گردونه تجارت خارج شده و راهکار ادامه مسیر را در صادرات می بینند.

بر اساس آمارهای رسمی امسال بیش از 9 میلیارد تومان صرف واردات آدامس به کشور شده در حالی که به حتم گردش مالی این محصول در بازار به دلیل واردات غیر رسمی و قاچاق آدامس چند برابر این میزان است و به گفته فعالان این عرصه گاه به چند صد میلیارد تومان نیز می رسد.

 براساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال 1390، بیش از 22 میلیون دلار انواع آدامس به صورت قانونی وارد کشور شده است که این رقم، در سال‌های 91 و 92 که بحران ارزی در کشور اوج گرفت و دولت ارز را سهمیه بندی کرد؛ به ترتیب به 12.1 میلیون دلار و 2.6 میلیون دلار رسید.

بر اساس گزارش های اتاق بازرگانی تهران میزان واردات آدامس در سال 1393 برابر با 4میلیون و 992 هزار و 878 دلار بوده و در سال 1394 نیز میزان واردات این محصول برابر با 4میلیون و 468 هزار و 603 دلار بوده و در 9ماهه سال 95 برابر با 2 میلیون و 268 هزار و 148 دلار بوده است.

هرچند میزان واردات قانونی آدامس سیر نزولی دارد اما نباید فراموش کرد بخش عمده ای از بازار در دست آدامس های قاچاق است که نه از نظر سلامتی و نه از نظر کیفیت کسی نمی تواند آنها را تایید کندف بنابراین ضرورت دارد تا تولید کنندگان داخلی با توجه به علاقه فراوان هموطنان به جویدن آدامس، ذائقه، طعم و نوع آدامس های مورد علاقه را در نظر گرفته و نسبت به تولید محصول باکیفیت داخلی اقدام کنند زیرا با این کار می توانند ضمن در اختیار گرفتن بازار داخلی علاوه بر بدست آوردن درآمدی معادل 9میلیارد تومان از رهگذر واردات آدامس، توان خود را برای صادرات این محصول به سایر کشورها تقویت کنند.

منبع:افکارنیوز

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار