کرمان؛

جمع بندی اخبار سیل در کرمان

همانگونه که پیش بینی شده بود موج دوم بارندگی ها ، حجم سنگینی از سیلاب را در شهرستانهای مختلف استان کرمان به راه انداخته است و ستادهای مدیریت بحران را در اکثر مناطق استان به شدت فعال و درگیر کرده است .

جمع بندی اخبار سیل در کرمان به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، شدیدترین حجم سیلاب در روستاهای واقع در مناطق غربی و جنوبی استان کرمان از جمله روستاهای سیرجان ، شهربابک ، رفسنجان ، بافت ، رابر ، کهنوج ، عنبراباد و جیرفت به راه افتاده است و در شهرستانهای شرقی که گرفتار توفان شن هستند باز شدن دریچه های سد نساء بم و خروج اب با حجم 500 هزار لیتر در ثانیه ، مردم روستاهای پائین دست سد را به خروج فوری از خانه های خود وادار کرده است .

در نخستین ساعات بامداد شنبه نیروهای انتظامی اقدام به تخلیه ساکنان روستاهای بخش گنبکی که در حاشیه رودخانه پائین دست سد قرار دارند نمودند . در شهر گنبکی هم مردم به سمت بم و ریگان حرکت کرده اند.

پل ورودی گوغر شکست
خبرهای غیر رسمی هم حاکیست به علت تخریب یک آب بند خاکی در منطقه کهک اسفیچ گوغر از توابع شهرستان بافت ، پل ورودی منطقه گوغر بافت شکسته شده است و تردد به این منطقه فعلا مقدور نیست.
امداد رسانی به روستاهای بیدشک و کرگین در منطقه خبر بافت (به فتح خ و سکون ب ) غیر ممکن است. روستای کرگین خبر و روستاهای دره پهن و قلاتوییه در محاصره سیل است و اوضاع انها اضطراری توصیف میشود .

منابع محلی در بم گفته اند به علت تخریب دو دهانه پل ، محور بم به کرمان مسدود شده است اما تا ساعت 6 صبح شنبه منابع رسمی این خبر را تائید یا تکذیب نکردند.

تخلبه تعدادی روستاهای سیل زده  رفسنجان


در رفسنجان هم سیل برخی روستاهای منطقه کشکوئیه را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

ملانوری فرماندار رفسنجان در جلسه ستاد مدیریت بحران گفت از ساکنین عباس اباد ، بهجت اباد ، حسن اباد ، نور اباد و دئفه رضوی خواسته شده برای اطمینان بیشتر این روستاها را تخلیه کنند .

همچنین در روستای ناصریه رفسنجان که احتمال ورود سیلاب وجود دارد دستور تخلیه خانه ها داده شده است.

گفته میشود بارش شدید باران در عنبرآباد ، تا حدی باعث آبگرفتگی معابر شده است که تردد عابران پیاده هم امکان پذیر نیست و احتمال خسارت به زیر ساخت های شهری وروستایی وجود دارد.

در شهرستان زرند تخریب یک بند خاکی باعث ورود سیلاب به شهر خانوک شد و اکثر معابر شهر را اب فرا گرفت که دستگاههای اجرایی برای حل مشکل سریعا دست به کار شدند. در سیرجان و شهربابک هم سیلاب برخی مناطق روستایی را تهدید میکند.

دریچه های سد بافت باز شد
همچنین مسئولان ستاد مدیریت بحران استان کرمان از باز شدن دریچه های سد بافت خبر داده و گفته اند آب سد بافت با خروجی ۳۵ هزار لیتر بر ثانیه به سمت رودخانه هلیل رود و سد جیرفت جریان یافته است.

به ساکنان روستاهای پائین دست سد هشدار داده شده است مراقب باشند . این درحالیست که دریچه های سد جیرفت هم که فقط 60 درصد حجم مخزن آن آب دارد برای تخلیه رسوبات ، قرار است صبح امروز شنبه باز شود.

تعدادی محورهای مواصلاتی مسدود شد

چند محور اصلی در استان کرمان هم جمعه شب مسدود اعلام شد از جمله محور کرمان به بندرعباس حد فاصل بردسیر و سیرجان به علت اسیب رسیدن به یک دهانه پل ، محور کوهبنان به بهاباد یزد به علت جاری شدن سیلاب بر سطح جاده ، محور جیرفت به کرمان از مسیر جبالبارز به علت مه غلیط و احتمال ریزش کوه ، و دهها مسیر روستایی به خصوص محور عنبراباد به امجز نیز مسدود شده است.

بارش شدید باران باعث نشست جاده در سه نقطه محور کهنوج-فاریاب هم شد که فعلا به صورت موقت ترمیم شده است .

همچنین بارندگیهای شدید و جاری شدن سیلاب باعث تعطیلی برخی مدارس در سطح استان شده است .

تعطیلی مدارس پایین دست سد نسا درریگان

 فرماندار ریگان با اشاره به جاری شدن اب در رودخانه های پائین دست سد نساء بم گفت تمامی مدارس شهرستان ریگان در تمامی مقاطع تحصیلی ، روز شنبه تعطیل است .

همچنین تمام مدارس شهرستان فهرج به علت توفان شن ، همه مدارس شهرستان کهنوج ، همه مدارس ابتدایی شهرستان بافت و همه مدارس ابتدایی در روستاهای شهرستان رابر به علت بارندگی امروز شنبه تعطیل هستند .

بارش شدید باران باعث تخریب دهها خانه روستایی در شهرستانی بافت ، رابر ، کهنوج و سیرجان شده است و مسیر دسترسی به 27 روستا ، اب 11 روستا و گاز یک روستا را هم قطع کرده است .

برق بخش گنبکی ریگان هم بامداد شنبه برای چند ساعت قطع شد.

عکس سلفی بلای جان شد

بارش های شدید باران عصر جمعه باعث سقوط یک مرد جوان به داخل رودخانه دلفارد جیرفت شد . این مرد برای تهیه تصویر از رودخانه خروشان به نزدیکی ان رفته بود و برخی میگویند قصد تهیه تصویر سلفی داشته است. امدادگران تا جمعه شب برای یافتن اثری از وی تلاش کردند که بی نتیجه بود. ماموران امدادی 5 نفر را در بخش شهداد کرمان و بخش کوهسار راور از سیلاب نجات دادند.

پیش بینی شده است بارندگیهای شدید تا ظهر شنبه در برخی مناطق استان کرمان ادامه داشته باشد و سیف اللهی معاون استاندار کرمان گفت شدت بارش ها به حدی است که از جمعه شب تا ظهر شنبه در برخی نقاط 60 میلیمتر باران خواهد بارید . وی گفت اکثر
بارشهای صبح شنبه درشهرستان های سیرجان، بافت، رابر، ارزوئیه و شهرستان های جنوبی استان کرمان خواهد بود .

همچنین پیش بینی شده است بعد از فروکش کردن بارش ها بادهای شدید در راه باشد و حتی احتمال دارد برخی ابنیه غیرمقاوم که بر اثر بارندگی دچار رطوبت زدگی شدید شده اند بر اثر تندبادها تخریب شوند .

بازگشت سرما به کرمان

سیف اللهی جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان هم گفت با توجه به آغاز بادهای شدید به خصوص در مناطق شرقی استان و به علت کاهش ایداری تعدادی از تیرهای انتقال نیرو در اثر آبگرفتگی پایه های آن، احتمال قطع برق در برخی مناطق وجود دارد اما تمهیدات لازم اندیشیده شده است. همچنین از شنبه شب سرمای شدید به استان کرمان بازخواهد گشت و احتمال یخ زدگی معابر وجود خواهد داشت .

سیف الهی میزان بارندگی های پنج روز گذشته در شهرستان های بافت و رابر را ۲۰۰، بردسیر۹۰، شهربابک۱۰۰ و سیرجان۹۰ میلی متر عنوان کرد و گفت: این بارندگی ها خسارتی همچون مسدود کردن راه ۹۰ روستا، قطع ۴۰ شبکه آب روستایی، تلف شدن ۸۰۰ راس دام، آسیب دیدن ۳۰ دهنه پل و هزار خانه شهری را در پی داشته است.

ادامه امداد رسانی ها به مناطق خسارت دیده از سیل

وی از امداد رسانی به ۱۶۵ شهر و روستا در شهرستان های ارزوئیه، بافت، بردسیر، جیرفت، رابر، کرمان ، رفسنجان، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج، و منوجان خبر داد و گفت تا جمعه شب به ۱۷ هزار و ۲۵۲ نفر در قالب ۴ هزار و ۳۱۹ خانوار امدادرسانی صورت گرفت و هشت نفر از هموطنان در شهرستان عنبرآباد از سیل نجات و ۱۱ دستگاه از مسیر سیلاب رهاسازی شد.

جانشین ستاد بحران استان کرمان به اسکان اضطراری هزار و هفت نفر اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۴۹ دستگاه چادر، ۶۷۰ تخته پتو، ۱۴۲ تخته موکت، ۱۵ هزار و ۳۵۵ کیلوگرم نایلون، ۹ هزار و ۱۶۲ قوطی کنسروجات، هزار و ۲۲۹ قرص نان و ۲۴۰ کیلو برنج میان اسیب دیدگان توزیع شده است .

بگفته سیف الهی اقای رزم حسینی استاندار کرمان در تماس با نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رحمانی فضلی وزیر کشور درباره خسارتها و اسیبهای ناشی از سیل در استان کرمان ، تلفنی گفتگو کرده است .
جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت پیش بینی شده است جبهه بارانزای دیگری در روزهای اتی به استان وارد شود .

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار