قیمت طلای جهانی کماکان مسیر سقوط را ادامه می‌دهد

طلای جهانی پس از ثبت بزرگترین کاهش قیمت یک روزه سال ۲۰۱۷ در روز پنج شنبه، در معاملات جمعه به کاهش قیمت ادامه داد و به سوی نخستین کاهش هفتگی از اواخر ژانویه به این سو پیش می رود.

ریزش سنگین قیمت طلای جهانیبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر خبر دریافتی، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲۳۱.۳۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه ۱.۱ درصد کاهش یافته و به ۱۲۳۰.۵۸ دلار رسیده بود که پایین‌ترین قیمت در بیش از یک هفته اخیر بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۳۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه ۱۷.۱۰ دلار یا ۱.۴ درصد کاهش یافت و در ۱۲۳۲.۹۰ دلار بسته شد.

به گفته سام لاگلین، معامله گر "گروه ام کی اس"، احتمال فزاینده افزایش نرخ‌های بهره تا زمان برگزاری نشست مارس بانک مرکزی آمریکا مانع رشد قیمت طلا خواهد شد.

وی در ادامه افزود: جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جاری سخنرانی خواهد داشت و انتظار می رود اظهارات وی که احتمالا موافق با افزایش نرخهای بهره خواهد بود، موجب ضعف بیشتر قیمت طلا گردد.

بر اساس گزارش رویترز، یلن و استنلی فیشر، معاون وی قرار است در اواخر روز جمعه سخنرانی کنند.

پس از اظهارات موافق ویلیام دادلی، رئیس بانک فدرال نیویورک و جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو در اوایل هفته جاری، اظهارات لائل برینارد، یکی از مقامات بلندپایه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه، احتمال افزایش نرخهای بهره در نشست اواسط مارس کمیته بازار آزاد فدرال را تقویت و از ارزش دلار پشتیبانی کرد. وی در یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد گفت: با توجه به تداوم بهبود اقتصاد، شاید زمان مناسب برای حذف سیاستهای تسهیلی و ادامه روند تدریجی افزایش نرخها فرا رسیده باشد.

آماری که روز پنج شنبه منتشر شد، نشان داد شمار آمریکایی‌های متقاضی دریافت مزایای بیکاری در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان در ۴۴ سال اخیر رسیده است. این آمار نشان داد با وجود اینکه رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول ملایم مانده اما بازار کار بهبود بیشتری پیدا کرده است.

جهش اعتماد تجاری و مصرفی در نخستین هفته های حضور دونالد ترامپ در قدرت، بانک مرکزی آمریکا را ترغیب کرد، برای نخستین بار در بیش از یک دهه اخیر برای یک مجموعه افزایش نرخهای بهره برنامه ریزی کند.

طلا به افزایش نرخهای بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخهای بالاتر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را افزایش دهد و جذابیت سرمایه گذاری در آن را کمتر می کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

اما تحلیلگران معتقدند تصحیح قیمت طلا ممکن است محدود باشد زیرا سرمایه گذاران در بحبوحه ابهامات جهانی و رشد فشارهای تورمی تمایل دارند در این فلز ارزشمند به عنوان یک دارایی امن سرمایه گذاری کنند.

بانک "ای بی ان امرو" روز پنج شنبه قیمت مورد پیش بینی برای هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۱۷ را به میزان ۲۰۰ دلار افزایش داد و ۱۳۰۰ دلار اعلام کرد، در حالیکه تحلیلگران کومرس بانک انتظار دارند هر گونه عقب نشینی در قیمت طلا موقتی باشد زیرا همچنان ابهاماتی نسبت به سیاستهای ترامپ و انتخابات در کشورهای اروپایی متعدد وجود دارد.

ذخایر طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز پنج شنبه ۰.۲۱ درصد افزایش پیدا کرد و به ۸۴۵.۳۲ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری در ۱۷.۷۸ دلار ثابت ماند. این فلز روز پنج شنبه ۳.۵ درصد کاهش قیمت داشت و به ۱۷.۶۴ دلار نزول کرده بود که پایینترین قیمت در سه هفته اخیر بود. نقره به سوی سه درصد کاهش هفتگی پیش می رود که بدترین عملکرد هفتگی از دسامبر است.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و در ۹۸۶.۴۰ دلار ایستاد در حالیکه هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و ۷۶۸ دلار معامله شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار