مرگ سالانه 65 هزار ایرانی در اثر استعمال دخانیات/ مجلس باید به فکر سلامت مردم باشد

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سالیانه ۶۵ هزار نفر مرگ مرتبط با دخانیات در ایران وجود دارد، از نظارت بر مصرف دخانيات و قليان‌سراها در طرح سلامت نوروزى خبر داد.

نظارت بر مصرف دخانيات و قليان‌سراها در طرح سلامت نوروزى/ خطر٢٣ برابرى ابتلابه سرطان ريه  با مصرف سيگار/ مرگ سالانه 65 هزار ایرانی در اثر استعمال دخانیات
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیارى معاون بهداشت وزارت بهداشت در مانور برنامه سلامت نوروزى که در سالن همایش‌هاى رازى علوم پزشکى ایران برگزار شد، با بیان اینکه در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت سرمایه گذارى بیش از سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: در دولت یازدهم ٢٠ هزار واحد بهداشتى و با اعتبارى معادل هزار میلیارد تومان، احداث ٤ هزار و ٧٠٠ واحد بهداشتى با اعتبار ٧٨٠ میلیارد تومان، ٦ هزار و ٢٠٠ واحد بهداشتى در دست ساخت با وسعت ٢ میلیون مترمربع و اعتبار ٤ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان نشان دهنده توجه و اهمیت دولت در حوزه بهداشت و پیشگیرى است.
 
سیارى افزون بر توسعه فیزیکى به توسعه نیروى انسانى در حوزه بهداشت پرداخت و افزود: ٤ هزار و ٥٠٠ پزشک جدید، هزار و ٥٠٠ دندانپزشک، هزار و ٥٠٠ مراقب سلامت و ٢٠٠ هزار نیروى کارشناس تغذیه، روان و بهداشت محیط و حرفه‌اى اضافه کردیم و با وجود اینکه مجوز استخدام نیرو نداشتیم بدون آنکه یک نفر به کارکنان دولت اضافه کنیم، ٢٠ هزار نیرو از طریق خرید خدمت به سیستم بهداشتى افزودیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در دولت یازدهم پرونده الکترونیک سلامت شکل گرفت، افزود: پرونده‌ای که یک فرد در هر نقطه‌ای از کشور به آن دسترسی داشته باشد و تاکنون در سامانه سیب ۵۷ میلیون ایرانی ثبت اطلاعات شده و ۳۲۰ میلیون خدمت در این سامانه ارائه شده و ١٢١ هزار نفر در سه سامانه معاونت بهداشت مى توانند خدمت ارائه کنند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار کارشناس بهداشت به این سامانه دسترسی دارند که این قدم بزرگی در طرح تحول در حوزه بهداشت است، همچنین پایگاه‌های سلامت که قبلاً ایجاد شده بود را فعال کردیم و ۳ نیروی کارشناس مراقب سلامت، تغذیه و روان را به حوزه بهداشت اضافه کردیم، برای ۲ تا ۳ هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت قرار دادیم.

سیاری گفت: ریشه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در ۸ عامل است که ۴ عامل آن‌ها رفتاری و ۴ علت بیولوژیکی و ژنتیکى است، عامل رفتاری عبارتند از: تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات که ما در برنامه سلامت نوروزی کنترل و مراقبت از مصرف دخانیات را در دستور کار داریم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سالانه مردم ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه صرف دخانیات می‌کنند تا زودتر سرطان بگیرند و دچار انواع سکته‌ها شوند، گفت: یک سیگاری طول عمرش ۱۰ تا ۱۲ سال کوتاه‌تر می‌شود و خطر ابتلا به سرطان ریه در او ٢٣ برابر و خطر سکته قلبی و مغزی در او ۲ تا ۴ برابر افزایش پیدا مى‌کند.

سیاری گفت: ۶ استراتژی برای کاهش دخانیات در دنیا وجود دارد که یکی از آن‌ها افزایش قیمت خرده‌فروشی است که متأسفانه مجلس ما این منطق علمی را قبول نکرد، این منطق علمی می‌گوید مالیات باید به قیمت خرده‌فروشی تعیین شود یعنی یک بسته سیگار که در کارخانه ۴۰۰ تومان است در خرده‌فروشی قیمت آن ۱۲۰۰ تومان است و هزینه این بین باید صرف پیشگیری از دخانیات و بیماری‌های آن شود، اما متأسفانه مجلس این موضوع را قبول نکرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در دنیا و ایران ٧٦ درصد مرگ‌ها با دخانیات در ارتباط است، افزود: سالیانه ۶۵ هزار نفر مرگ مرتبط با دخانیات دارند که تجار واردکننده، تولیدکننده و توزیع‌کنندگان دخانیات حاضر نیستند این ۶۵ هزار میلیارد تومان را از دست دهند و مرگ افراد و مبتلا شدن مردم به سرطان در اثر مصرف دخانیات برای آن‌ها مهم نیست.
 
سیاری اظهار داشت: نمایندگان مردم باید پاسخگو باشند، باید مجلس و دولتی داشته باشیم که به فکر سلامت مردم باشد، دولت سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه مبارزه با دخانيات کرده، ما باید دولت و رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که سلامت مردم دغدغه آنها باشد .

وی گفت: مردم در نوروز به دنبال آرامش هستند، امیدواریم با استفاده از بخش خصوصی، نیروهای جدید، سامانه 190 و کسانی که عاشقانه به فکر ارتقاء سطح سلامت مردم هستند، شاهد کاهش مرگ مردم در اثر حوادث ترافیکی، سوءاستفاده در عرضه مواد غذایی باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت يادآور شد: اگر متخلف برایش صرف نکند، هیچ گاه یک تخلف را انجام نمی‌دهد و ما باید از لحاظ قانونی عرصه را برای متخلفین تنگ کنیم که از لحاظ قانونی برای او عمل خلاف صرف نداشته باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار