در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد:

جای خالی امنیت برای سرمایه گذار داخلی/ثبات در قانون گذاری نداریم،مجلس بُعد نظارتی خود را قوی کند

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه ثبات در قانون گذاری نداریم و مجلس باید بعد نظارتی را قوی کند،گفت:با ایجاد امنیت کامل برای سرمایه گذار داخلی نیازی به جذب سرمایه خارجی نداشته وتولید داخل رونق می گیرد.

جای خالی امنیت برای سرمایه گذار داخلی/ثبات در قانون گذاری نداریم،مجلس بعد نظارتی خود را قوی کندناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش صادرات ،لزوم ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری و تلاش مجلس برای ثبات در قانون گذاری، اظهار داشت: صادرکنندگان به ویژه افرادی که بعنوان واسطه در این حوزه قرار دارند باید کاری کنند که مردم به خرید کالای ایرانی راغب شوند ،بعنوان مثال در چیدمان میوه در جعبه ها ،میوه های ریز را در انتهای جعبه و میوه های درشت را در ابتدای جعبه می چینند ،این گونه موارد باعث بی اعتمادی مردم نسبت به خرید محصولات ایرانی و بعبارتی بدنامی تولیدات داخلی می شود.
 
غفلت سفارت خانه های ایرانی در معرفی محصولات داخلی
 
وی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر صادرات محصولات داخلی تنها به 5 یا 6 کشور خارجی ،افزود: تا کنون نتوانسته ایم بازار سایر کشورها را تصاحب کنیم .
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: سفارتخانه های کشور ما در معرفی محصولات ایرانی نقش خود را به نحو احسن انجام نداده اند،علاوه بر این در توافق نامه های منعقد شده با سایر کشورها نیز دقت لازم را به خرج نداده ایم.
 
واردات بی رویه کالاهای تولید داخلی
 
موسوی لارگانی ادامه داد: بعنوان نمونه، وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه ای را در ارتباط با واردات و صادرات با تعرفه ترجیحی منعقد کرده که بیشتر به نفع ترکیه است،حتی دراین بین کالاهایی، به وفور به کشور ما صادر می شود که اضافه بر مصرف داخل ،تولید آن را داریم و این ظلم بسیار بزرگی است.
 
وی افزود: توافقات واردات کالا با تعرفه ترجیحی باید شامل آن دسته از محصولاتی شود که تولید داخلی و یا امکان آن وجود نداشته باشد.
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی بیان داشت: در حال حاضر هزینه سفر یک تور سه روزه(هتل ،هواپیما،غذا) به ترکیه به اندازه دو سوم بلیط هواپیمای سفر یک ایرانی به چابهار نمی شود، بنابراین وقتی قیمت مناسب باشد، سفر خارجی مکرر شده و اگر هر فرد یک چمدان لباس و یا اقلام دیگری هم بیاورد به نوعی کلید نابودی کارخانجات و نساجی های ما زده می شود.
 
موسوی لارگانی تاکید کرد:باید روی این مسائل دقت شود و نباید بادست خود باعث نابودی تولید داخل شویم،تنها راه نجات اقتصاد کشور اهمیت دادن به تولید داخلی است ،باید شرایط طوری مدیریت شود که مردم به خرید کالای داخلی روی آورده و واردات بی رویه حذف شود.
 
نبود امنیت برای سرمایه گذاران داخلی
 
وی درخصوص امنیت سرمایه گذاران داخلی نیز گفت:سرمایه گذاران داخلی گله مند هستند، آنها معتقدند سازمانهای مالیاتی، بانک ها، بیمه ها، سازمان های خدمات رسان همچون آب،برق،گاز از یک سو و واردات بی رویه و قاچاق کالا از سوی دیگر شرایطی را فراهم کرده اند که برای نجات و رهایی از این وضعیت حاضرند تا کل سرمایه خود را به نصف قیمت فروخته و دست از تولید بردارند؛اینها به معنی نبود امنیت برای سرمایه گذاران است.
 
نائب رئیس کمیسیون مجلس دهم ادامه داد:علاوه براین،افرادی هستند که تمام سرمایه خود را در بانک ها گذاشته و بدون هیچ زحمت و فشار از جانب سازمان های مذکور ،هر روز بر میزان سرمایه شان افزوده می شود.
 
موسوی لارگانی افزود:همچنین سرمایه گذاری در کشور ما بعلت بروکراسی وسنگ اندازی های اداری به قدری سخت شده که برای اخذ مجوز حداقل یکسال زمان لازم است،درحالیکه دربرخی کشورها کمتر از یک هفته این موضوع به طول می انجامد،ازاینرو سرمایه گذاران ،سرمایه خود را به خارج از کشور برده و آنجا ایجاد اشتغال می کنند.
 
وی تصریح کرد:برای سرمایه گذاری که حتی برای یک نفر شغل ایجاد کند باید فرش قرمز پهن کرد چراکه اشتغال بسیاری از معضلات و فسادهای اخلاقی- اجتماعی از جمله اعتیاد و سرقت  را حل می کند.
 
نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ادامه داد:با اشتغال زائی معیشت مردم تامین شده و با حذف سرقت به نوعی امنیت سرمایه ،سرمایه گذار تضمین می شود،همچنین تولید داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.
 
خنثی کردن تهدیدات دشمن با تکیه بر تولید داخلی
 
موسوی لارگانی با اشاره به استفاده دشمنان از ابزارهای اقتصادی برای فشار به کشورمان ،افزود:دشمنان نظام وملت طی 10 سال گذشته از نظر مباحث اقتصادی فشارهای بسیاری را به ما تحمیل کرده اند که روز به روز در حال افزایش است ،برای خنثی کردن این تهدیدات تنها راه حل حمایت و توسعه از تولید داخل ،اشتغال و سرمایه گذاری در کشور است.
 
وی همچنین بیان داشت: باید شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی به نوعی مدیریت کنیم که  آنها علاوه بر رغبت بر سرمایه گذاری در کشور ما ،به انتقال تکنولوژی همت بورزند نه اینکه بازار ایران در جهت فروش محصولات خود به کار بگیرند.
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با اشاره به سرمایه عظیمی که در اختیار ایرانیان خارج از کشور قرار دارد،گفت:ما نباید از ایرانیان مقیم خارج غافل شویم،باید به سرمایه گذاران بها داده و امنیت آنها را فراهم کنیم.
 
سرمایه داخلی کفاف می دهد
 
موسوی لارگانی تأکید کرد: اگر به طور صد در صدی امنیت را برای سرمایه گذاران داخلی فراهم کنیم ،همین سرمایه کفاف داده و دیگر نیاز و ضرورتی برای ورود سرمایه خارجی نخواهیم داشت.
 
وی درباره قوانین موجود برای ایجاد امنیت در سرمایه گذاری سرمایه داران بیان داشت: به نظرم تمامی طرح هایی که نمایندگان و لوایحی که دولت آنها را ارائه می دهد واقعا ضروری نیستند ،ما به اندازه کافی قانون داریم و در حقیقت نیازی به قانون جدید نداریم.
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تأکید کرد: به جای تصویب قوانین، مجلس باید بعد نظارتی خود را تقویت کند ،طبق گفته رهبری ما واقعا ثباتی در قانون گذاری نداریم ،چراکه بعنوان نمونه قانونی که یکسال از تصویبش گذشته و حتی شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده بلافاصله بعد 6 ماه برای اصلاح مورد توجه قرار می گیرد.
 
موسوی لارگانی ادامه داد:همین موضوع باعث ایجاد ناهماهنگی  بین سازمانها و حتی برهم خوردن بستر مناسب برای سرمایه گذرای می شود .
 
وی در خصوص راهکاری برای رفع مشکل موجود در مجرای قانون گذاری گفت: ریاست مجلس ،هیأت رئیسه و مرکز پژوهش های مجلس باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشند تا با بررسی دقیق طرح نمایندگان و لوایح رسیده از جانب دولت ،از ایجاد و یا اصلاح قوانین غیر ضروری خودداری و در عوض بعد نظارتی را تقویت کنند.
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم عنوان کرد: قوانینی در خصوص اقتصاد مقاومتی تصویب شده ولی از اجرای آن خبری نیست، باید قوانینی از این قبیل را که دغدغه مقام معظم رهبری و مردم است را بهینه کنیم.
 
موسوی لارگانی در پایان گفت: برای ایجاد امنیت در سرمایه گذاری واقعا نیاز به تصویب قوانین نداریم و برای رفع این مشکل تنها باید بعد نظارتی را تقویت کنیم.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار