پتانسیل هنری‌ خود را به‌ روز كنیم

ما می‌توانیم خیلی جلوتر از آنچه هستیم باشیم. ما باید به این راهمان پافشاری كنیم.

پتانسیل هنری‌مان را به‌روز كنیم
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدرضا شفیعی، تهیه‌كننده سینما و تلویزیون معتقد است: سینما و هنرهای نمایشی ایران تفاوت زیادی با سینماهای دنیا دارد؛ به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی كه شاهد رویكردی متفاوت در این حوزه‌ بودیم. 
 
این تهیه‌كننده در زمینه جایگاه فعلی هنر انقلاب در میان مردم پس از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توضیح داد: سینمای ایران و اساسا هنرهای نمایشی كشورمان كه شامل تلویزیون، مستند، فیلم كوتاه و ... می‌شود، همه این شاخه‌ها یك تفاوت بسیار مهمی با خیلی از سینماهای دنیا من‌جمله سینمای هالیوود دارند و بعد از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی ما شاهد یك رویكرد متفاوت در این زمینه بودیم كه البته این به معنای این نیست كه ما هیچ ایرادی نداشتیم و خوب مطلق بودیم. برآیند كلی كه شخصا از این اتفاق دارم این است كه ما صاحب یك سینما و استراتژی هنری هستیم كه با استراتژی دنیا كاملا متفاوت است.
 
وی در ادامه همین بحث افزود: اكثر فیلم‌های سینماهای دنیا آثارشان به سمت پوچی و جهالت می‌رود اما آثار سینمای ما بیشتر محتوامحور است، این یك دفاع كلی از سینما و هنر انقلابی كشورمان است. ما باید پتانسیل هنری‌مان را به‌روزتر كنیم و از این مسئله غافل نشویم تا بتوانیم همین مسیرمان را تقویت كنیم. البته ناگفته نماند این به معنای این نیست كه ما در این زمینه شرایط خیلی خوبی داریم، این یك تفاوت میان سینمای ما و دنیاست  و ما این تفاوت را فهمیدیم.
 
شفیعی تاكید كرد: منظورم از این بحث این نیست كه كه در عرصه هنر، سینمای انقلاب ما هیچ خلاء و خطایی ندارد و خیلی خوبیم، اتفاقا پتانسیل ما در این بخش‌ها خیلی ویژه است و ما می‌توانیم خیلی جلوتر از آنچه هستیم باشیم. ما باید به این راهمان پافشاری كنیم.
 
این تهیه‌كننده سپس در پاسخ به اینكه فكر می‌كنید هنرمند انقلابی كیست، گفت: ما در زمینه هنرمند متعهد مثال‌های زیادی در كشورمان داریم اما در این میان افرادی چون ابراهیم حاتمی‌كیا، مجید مجیدی، ابوالقاسم طالبی و ... شخصیت‌هایی هستند كه سابقه فیلم‌‌سازی‌شان نشان می‌دهد صاحب یك فكر و اندیشه و استراتژی هستند و مختصات زمانی آن ها را با خودشان است.
 
شفیعی در پایان گفت‌و‌گوی خود درباره شخصیت شهید مرتضی آوینی و نگاه هنری‌اش این‌گونه سخن گفت: شهید آوینی یك شخصیت هنرمند و یك كارگردان بسیار متفاوت و نابغه در هنر خودش بود كه البته نابغه بودنش فقط در گفتارهایش نبود بلكه آنچه از فیلم‌هایش برآمد ما را متوجه كرد كه واقعا یك شخصیت نابغه بود. به نظرم این نبوغ در كنار یك محتوا شهید آوینی را خیلی ویژه كرد. متاسفانه ما گاهی فیلم‌سازانی خوش‌فكر و خلاق داریم اما از محتوا خالی‌اند و یا بالعكس فیلم‌سازانی با محتوای خوب اما در ایده‌های خلاقانه و تكنیك ضعیف عمل می‌كنند اما شهید آوینی واقعا این دو وجوه را با هم داشت و همین دو وجه بود كه اور ا شهید آوینی كرد.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار