تانک ایرانی را بشناسید/ از "تیام" قدرتمند تا "مبارز" چالاک

سازمان جهاد و خودکفایی ارتش، سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در طول سالهای گذشته از تانک های مختلفی همچون تانک «تیام»، تانک «سبلان»، تانک «صمصام»، تانک «ذوالفقار» و تانک «مبارز» رونمایی کردند که هر کدام متناسب با الگوبرداری از نوع خاصی از تانک‌های غربی و شرقی با قابلیت‌هایی فراتر از طرح اولیه ساخته و وارد چرخه دفاعی کشور شده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در طول سالهای گذشته از تانک های مختلفی همچون تانک «تیام»، تانک «سبلان»، تانک «صمصام»، تانک «ذوالفقار» و تانک «مبارز» رونمایی کردند که هر کدام متناسب با الگوبرداری از نوع خاصی از تانک‌های غربی و شرقی با قابلیت‌هایی فراتر از طرح اولیه ساخته و وارد چرخه دفاعی کشور شده اند.
 

4 تانک ایرانی را بشناسید/ از  
 
در ادامه چهار تانک کشورمان را به صورت اجمالی بررسی می کنیم:
 
تانک «سبلان» نوع ارتقا یافته تانک ام 47 پاتن است که به دلیل بهره‌گیری از توپ سنگین 90 میلیمتری از آن به جهت پشتیبانی آتش در حوزه توپخانه استفاده می‌شود.  
 
تانک «تیام» که در سال 94 وارد چرخه دفاعی نیروی زمینی ارتش شد از مسافت یاب لیزری، توپ 105 میلیمتری و یک قبضه مسلسل دوشکا با کالیبر 12.7 بهره می برد. در ساخت این تانک از شاسی و عراده‌های تانک ام 47 و برجک تانکهای سری تی استفاده شده است.
 
تانک «صمصام» نوع ارتقا یافته تانک ام 60 پاتن است که در حوزه سامانه های ارتباطی، سامانه اجرای آتش نسبت به نوع اولیه پیشرفته‌تر می‌باشد، همچنین این تانک از توپ 105 میلیمتری، سامانه های مسافت یاب لیزری، هشدار دهنده لیزری، دو جمر فروسرخ  و زره واکنشی بهره می‌برد.
 
تانک «مبارز» نیز نوع پیشرفته و ارتقا یافته تانک‌های چیفتن انگلیسی بود که با تغییراتی که در موتور آن اعمال شد، بر قدرت تحرک و چالاکی آن نیز افزوده شد و همچنین سیستم اجرای آتش آن نیز بهبود یافته و به مسافت یاب لیزری نیز مجهز گردید. «مبارز» نیز همچون تانک چیفتن از توپ قدرتمند 120 میلیمتری استفاده می‌کند.  
 
منبع:میزان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار