کرمان؛

حربه استفاده از مجازات زندان کلید حل مشکلات در دعاوی خانوادگی نیست

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر حل و فصل دعاوی از طریق ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا تاکید کرد.

حربه استفاده از مجازات زندان کلید حل مشکلات در دعاوی خانوادگی نیستبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ "یدالله موحد" رئیس کل دادگستری استان کرمان عصر امروز 20 اردیبهشت ماه در جلسه سالانه مجمع عمومی انجمن حمایت از زندانیان کرمان با اشاره به انتخابات 29 اردیبهشت ماه اظهار کرد: همه می دانیم و بارها از گفتمان حضرت امام و رهبر معظم انقلاب شنیده ایم که برای نظام اسلامی و ملت ایران انتخابات یک امر حیاتی، سرنوشت ساز و تعیین کننده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی با رهبری امام و حضور پررنگ و حداکثری مردم و فداکاری و عزم آنها به پیروزی رسید و بعد از پیروزی انقلاب نیز نظام جمهوری اسلامی براساس رای مردم و انتخاب آزادانه مستقر شد.

موحد با بیان اینکه انتخابات برای مردم ایران از جهات مختلف اهمیت دارد، تصریح کرد: قوام و دوام نظام جمهوری اسلامی به انتخابات است. زیرا اتکاء این نظام سیاسی که مردم سالاری دینی است به پشتوانه اجتماعی و مردمی است.

وی بیان کرد: وظیفه همه ماست که هر چه توان و ظرفیت داریم، در محیط اداری، جامعه و خانواده که حرف و حضور ما اثربخش است، برای افزایش حضور مردم در انتخابات کمک کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بعد از انقلاب تجربه نشان داده که مردم ایران هوشیار هستند و توطئه ها، آنها را از دخالت در سرنوشتشان باز نمی دارد و این حق اساسی مردم است که در انتخابات شرکت کرده و سرنوشت خودشان را رقم بزنند و باید از این حق پاسداری کنیم.

وی افزود: انتخاب اصلح مسئله دیگر و خواست همه این است که فردی را برگزینند که کشور را به سمت و سویی هدایت و مسیری را باز کند که مشکلات مردم حل شده و معضلات را برطرف نماید.

موحد در در ادامه تصریح کرد: مناسبات اجتماعی در هر جامعه براساس قواعد و هنجارهایی شکل می گیرد و عدالت هم در پرتو همین ضوابط و هنجارها تامین می شود.

رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان کرمان بیان کرد: همیشه اینطور نیست که همه مردم ضوابط را رعایت کرده و عده ای نقض قانون و مقررات دارند که باید جامعه واکنش نشان بدهد.

وی با بیان اینکه یکی از مجازات هایی که به عنوان واکنش اجتماعی در مقابل بزهکاری توسط قانونگذار تعریف شده، افزود: خوب یا بد، در حبس گرایی و توسل به مجازات زندان در مبارزه با بزهکاری افراط کرده ایم.

موحد تصریح کرد: تعادل و تناسب مجازات خوب است و زمانی که زیاد شود، هر چه آمار زندانیان بالاتر باشد، دلالت بر این دارد که تعداد بیشتری از جامعه مرتکب ناهنجاری شده اند.

وی بیان کرد: با بالا رفتن آمار زندانیان، آسیب های اجتماعی نیز افزایش می یابد که ممکن است معضلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... باشد. لذا باید تلاش کنیم ورودی به زندان کم شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: خانواده زندانیان هم دچار آسیب های مختلف شده و مسائل متعددی آنها را احاطه می کند و آسیب های روحی و روانی و مشکلات اقتصادی آنها را درگیر می کنند و فرزندان از نظر تربیتی دچار مشکل می شوند.

وی افزود: یک نهاد حمایتی متولی خاص خانواده زندانیان تعریف نشده و وجود ندارد و انجمن حمایت از زندانیان یک نهاد خیریه است که هیچ بودجه دولتی ندارد.

موحد تصریح کرد: انجمن حمایت از زندانیان کرمان در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان با همت خیران و کمک مدیران به این افراد و خانواده هایشان کمک کرده که نیازهای اساسی این خانواده ها را تامین کند.

وی بیان کرد: یک هزار و 300 خانواده در استان کرمان تحت پوشش انجمن هستند که خیلی کم است، زیرا 70 درصد زندانیان استان متاهل هستند و باید نگاه ها را تغییر داده و باید این خانواده ها را توانمند کرده و کمک کنیم روی پای خودشان بایستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان کرمان گفت: این انجمن از سال 1327 تاسیس شده و در کنار خانواده های زندانیان با همت خیران و انسان های نوعدوست کمک کرده و امیدواریم روزی برسد که اینقدر تعداد زندانیان کم باشد که نیاز به چنین جلساتی نباشد و برای رسیدن به این امر باید همه تلاش کنند.

وی اظهار کرد: چه زمانی با زندان رفتن یک نفر مشکلات خانوادگی حل می شود؟ متاسفانه دیدگاه مردم این است که تا کسی زندان نرود فکر می کنند عدالت اجرا نشده است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار