روزبه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بسیاری از ترانه‌سراهای ماهر از حق خود محروم می‌شوند

حق بسیاری از ترانه‌سراهای ما که استخوان خورد کرده این کار هستند هم رعایت نمی‌شود.

امید روزبه ترانه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص رعایت حق تألیف ترانه سرایان کشور گفت: در کل مشکل رعایت حق تألیف ترانه سرایان فقط به خود آن افرادی که سفارش دهنده اثر هستند بارنمی‌گردد، بلکه به خود ترانه‌سرا هم برمی‌گردد. وقتی ترانه سرایان تازه کار حقی برای خود قائل نیستند، آن آهنگساز و خواننده هم حقی برای آنها قائل نخواهد بود حتی حق بسیاری از ترانه سراهای ما که استخوان خورد کرده این کار هستند هم رعایت نمی‌شود.

وی افزود: چند خواننده طراز اول اکثر شهرتشان را مدیون یک ترانه‌سرا هستند اما در کنسرت‌‌هایشان نامی از وی نمی‌برند. این‌ها باعث خستگی و کسلی فرد می‌شود؛ از طرف دیگر ترانه‌ سراهایی که تازه وارد این عرصه می‌شوند آنقدر شهوت کار کردن دارند که ترانه‌های خود را بدون گرفتن حقشان در اختیار خواننده و آهنگساز قرار می‌دهند. 80 درصد این افراد تازه کار از لحاظ فنی صلاحیت ورود به بازار ترانه را ندارد و چون نمی‌توانند با ترانه‌سراهای خوب هماوردی کنند، اثر خود را بدون گرفتن حقشان در اختیار آهنگساز می‌گذارند. 

این ترانه سرا با اشاره به شهرت موسیقی امروز ما به کلام محور بودن اظهار داشت: آنقدر که باید کلام موسیقی ما دیده نمی‌شود و روی آن ارزش‌گذاری نمی‌شود. اما در موسیقی غربی با وجود اینکه نوع موسیقی آنها کلام محور نیست، روی کلام ارزش‌گذاری می‌شود. در این بین افرادی هستند که حقوقشان را می‌گیرند اما دینی را که خواننده به آنها دارد، به طور کامل ادا نمی‌شود. افراد بسیار کمی هستند که بتوانند حق خود را از خواننده و آهنگساز دریافت کنند. این بازار بازار مسمومی است.

روزبه ادامه داد: ترانه سراها می‌توانند برای خود صنفی تشکیل دهند تا به حق خود برسند یا اینکه اگر صنفی دارند وحدت بیشتری با هم داشته باشند. اما این‌ها هم موثر نخواهد بود به دلیل آنکه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در زمینه حق ترانه‌سرا بر عهده آهنگساز است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار