دغدغه اصلی ترانه سرایان از زبان یک شاعر جوان

مسئله دست یابی به بازار اصلی موسیقی در بین ترانه سرایان جوان مطرح است.

امید روزبه، ترانه سرا در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دغدغه ترانه سرایان جوان امروز گفت: در حال حاضر مسئله دست یابی به بازار اصلی موسیقی در بین ترانه سرایان جوان مطرح است اما بازار اصلی موسیقی، اجرای صرف یک ترانه نیست، بلکه به این معنا است که ترانه ای در بازار اصلی موسیقی بخوانند و شنیده شود. به قدری دست یابی به این بازار سخت است که برای دست یابی به آن هر کاری می کنند.

وی افزود: جدا از لابی هایی که در بازار ترانه سرایی اتفاق می افتد. تمام فکر و ذهن ترانه سرایان دست یابی به بازار موسیقی است. از طرف دیگر گروه های موسیقی تیم های خودشان را دارند و آهنگسازها در بازار موسیقی نقش بازی می کنند و آن شعری را که می خواهد به ترانه سرا سفارش می دهد. خیلی نمی توان به اوضاع ترانه امروز امید و از این بازار انتظار کار خوب داشت. امروز تعداد معدودی ترانه سرا هستند که خوب کار می کنند و این افراد نیز شاعر هستند.

این ترانه سرا با اشاره به اوضاع ناامید کننده به خصوص در زمینه اجرای ترانه ها اظهار داشت: ترانه سرا به سرعت وزن و قافیه را می آموزد سپس به ترانه سرایی می پردازد. اگر بنا بر ترانه سرای خوب بودن باشد وی باید شعر و تکنیک های ترانه سرایی را خوب بشناسد. اوضاع ترانه سرایی برای یک فرد با تجربه در این عرصه با یک جوانی که تجربه کافی را ندارد و می خواهد در عرصه ترانه سرایی فعالیت کند، بسیار متفاوت است.

روزبه ادامه داد: افراد تازه وارد در عرصه ترانه سرایی به اصطلاح صفر کیلومتر نسبت نویسندگان کاربلد شانس بیشتری برای اجرای ترانه هایش دارد. برای ترانه سرای خوب بودن ابتدا مسئله مطالعه مطرح می شود یعنی باید از پیشینه قالب ادبی ترانه و تکراری نبودن آن آگاهی داشته باشد تا دوباره همان ترانه را تکرار نکند. از طرف دیگر طیف گسترده ای ترانه می نویسند. در این طیف متفاوت بودن بسیار سخت است.

وی با اشاره به سختی های تراسرایان تازه وارد، بیان کرد: همه چیز در اجرای ترانه لابی است. آهنگسازی صدبار ترانه فردی را می شنود اما وقتی با وی برخورد می کند می گوید شما را نمی شناسد. مگر می شود در این عرصه همدیگر را نشناسیم. زمان سلام کردن همه یکدیگر را فراموش می کنند. این ها آن سختی هایی است که فرد باید تحمل کند تا به عنوان یک ترانه سرا شاخته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار