فتاحی در جمع خبرنگاران؛

گزارش 16 هزار پرونده شکایت پزشکی/ 90 درصد شکایت‌ها مربوط به مواد غذایی است

مدیر امور هیات‌های انتظامی نظام پزشکی گفت: ۱۶ هزار پرونده شکایت گزارش شده و این در حالی است که ۴۰ درصد این پرونده‌ها مربوط به بیمارانی می‌باشد که به ۳ مرجع شکایت کرده‌اند.

گزارش 16 هزار پرونده شکایت پزشکی/ 90 درصد شکایت‌ها مربوط به مواد غذایی است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی فتاحی مدیر امور هیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی در حاشیه نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۳۹ درصد از اقدامات درمانی در جهان منجر به شکایت بیماران می‌شود و این در حالی است که در کشور کمتر از ۶ هزارم درصد از اقدامات درمانی منجر به شکایات شده است.
 
وی ادامه داد: هر ایرانی در سال ۹۵، ۱۱.۳ بار مراجعه، بستری یا عمل سرپایی داشته‌اند. 
 
فتاحی افزود: برای رسیدگی به قصورات و عوارض پزشکی سه مرجع دادسرای نظام‌ پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات به آن‌ها رسیدگی می‌کنند که مجموع این سه مرجع شاهد کاهش شکایت‌های پزشکی بوده‌اند به طوری که از ۹۱۰ میلیون بار مراجعه درمانی در نهایت ۱۶ هزار پرونده شکایت گزارش شد و این در حالی است که ۴۰ درصد این پرونده‌ها مربوط به بیمارانی است که به هر ۳ مرجع شکایت کردند.
 
معاون انتظامی نظام پزشکی تصریح کرد: در برخی از استان‌ها تا ۵۰ برابر بیشتر از استان دیگر شکایت پزشکی داریم و این به سواد و نوع فرهنگ مردم برمی‌گردد.  
 
فتاحی گفت: این سازمان در سال ۹۵، ۱۰ هزار پرونده در حوزه سلامت داشت که بیشتر آن مربوط به موارد بهداشتی، دارویی و آلودگی مواد غذایی بود به طوری که ۹۰ درصد این شکایت‌ها در حیطه مواد غذایی بوده است و به نوعی مردم با مواد غذایی ناسالم بیمار می‌شوند و پزشکان نیز گرفتار این مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند.  
 
وی با اشاره به اینکه در تهران در سال ۹۵، ۱۲۰ میلیون بار مراجعه سرپایی داشتیم و ۱.۵ میلیون نیز بستری شدند که از این تعداد ۹۰۰ نفر شکایت داشتند که ۶۰ درصد این شکایت‌ها مربوط به مشکلات دستخط پزشکان، و دارویی بود و این در حالی است که ما در سال تقریبا با ۱۵۰ نفر برخورد قانونی می‌کنیم که اصلا پزشک نیستند، ولی در کارهای پزشکی دخالت کرده‌اند که منجر به شکایت مردم شده است.  
 
فتاحی افزود: آسان‌ترین راه برای مردم در جهت ارائه شکایت خود درباره مشکلی که در حوزه سلامت با آن مواجه شده‌اند شماره ۱۶۹۰ است که طبق آمار سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ تعداد این شکایت‌ها نیز از ۱.۵ میلیون بستری در تهران کاهش و به ۴۰۰ شکایت منجر شده است.
 
وی در همی رابطه ادامه داد: بیشتر این ۴۰۰ شکایت نیز در بیمارستان‌ها معطوف به شکایت از گرانی خدمات پزشکی بوده در حالی که سبد درمان مانند سبد محصول غذایی نیست که قیمت دقیق و مشخصی در آن تعیین شود و این مسئله باعث می‌شود سوءتفاهم‌هایی برای این بیماران ایجاد شود.  
 
فتاحی درباره تعداد شکایات دریافت‌های غیرمتعارف نیز توضیح داد: براساس گزارش‌های ثبت شده بالغ بر ۲۰ شکایت در این زمینه داشتیم.  
 
وی تاکید کرد: زمانی که یک هنرمند به دلیل سکسکه دچار مشکلاتی می‌شود و در نهایت فوت می‌کند، ما مطلع هستیم که در همان روز بسیاری از مردم به دلیل سکسکه به بیمارستان مراجعه می‌کنند و مشکلی هم ندارند.
 
مدیر امور هیات‌های انتظامی نظام پزشکی گفت: ما از روز دوم علت فوت این هنرمند را می‌دانستیم، ولی اجازه دادیم تمام فرایند نظارتی و پزشکی صورت پذیرد تا هیچ سوءبرداشتی در اذهان عمومی ایجاد نشود.  
 
فتاحی درباره میزان شکایات بیماران از برخی رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکان و خدمات زایمان و ارتوپدی تصریح کرد: مسلماً آمار این رشته‌ها در شکایات پزشکی بالاتر است، زیرا هم تعداد خدمت‌دهنده بیشتر است و از طرفی جراحی‌های مانند زایمان و ارتوپدی عوارض بسیار بیشتری نسبت به جراحی‌های دیگر دارد و این مقولات باعث می‌شود شکایات بیماران نیز از این رشته‌های پزشکی بیشتر شود.  
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار