هشدار وزارت بهداشت؛

ناموفق‌ترین کشور منطقه در مالیات بر سیگار هستیم/ فریب تنباکوهای معطر را نخورید

رئيس مركز بهداشت محيط و كار وزارت كار وزارت بهداشت با بيان اينكه ايران ناموفق ترين كشور منطقه در افزايش ماليات بر دخانيات است، گفت: تنباکوی معطر فریبنده است و به هیچ میوه و سبزیجاتی در آن‌ها استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق نیت در نشست خبری روز جهانی بدون دخانیات ضمن اشاره به هزینه سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور در زمینه دخانیات، گفت: مصرف سیگار و قلیان و انواع مواد دخانی، مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر و ناتوانی بیش از ۱۰ برابر این رقم را به دنبال دارد و حدود ٢ تا سه برابر این میزان هزینه غیرمستقیم درمان ناشی از مصرف دخانیات بوده و این در حالى است که بسیاری از این بیماری‌ها مانند برونشیت و سرطان درمان‌پذیر نیستند.

وی ادامه داد: مشکل ما در ۱۰ سال گذشته رشد شتابنده مصرف قلیان بوده از طرفى یکی دیگر از نگرانی‌های ما استفاده از تنباکوهای معطر است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت و با وجود اینکه روند رو به رشد مصرف سیگار در کشور متوقف و حتى کاهش داشته، اما افزایش مصرف قلیان آن را جبران کرده است.

صادق‌نیت عنوان کرد: تنباکوی معطر فریبنده است و به هیچ میوه و سبزیجاتی در آن‌ها استفاده نشده و ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها را نیز مواد شیمیایی صنعتی تشکیل می‌دهند که شامل بنزن هستند که به عووان یکى از سرطان زاترین مواد شناخته شده و ظرف سه تا ۱۰ سال می‌تواند سرطان ایجاد کند. 

وى افزود:حلال‌های عالی و سرب نیز از جمله موادى هستند که در تنباکوهای معطر وجود دارند، میزان سرب موجود در این تنباکو‌ها ۵۰ برابر بیشتر از حد استاندارد بوده و قارچ‌های مختلفی نیز در آنها کشف شده که این تنباکو‌ها کپک‌زده هستند و در کشورهای عربی با مواد معطر مخلوط می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: مردم تصور می‌کنند عبور دود از آب قلیان می‌تواند آن را تصفیه کند، در حالى که این آب تنها نقش خنک کننده دارد و باعث می‌شود مصرف کننده پک‌های عمیق‌تری به قلیان زند. 

وى با بیان اینکه هر وعده قلیان معادل مصرف پنج پاکت سیگار است، گفت: افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند معادل نیم پاکت سیگار دود استنشاق می‌کنند، همچنین دود در فضاهای بسته روی دیوار‌ها می‌نشیند و با تماس پوستی سموم به بدن منتقل مى شود البته طی دو سال گذشته با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئله تولید تنباکوهای معطر ممنوع شد، ولی با شکایت برخی از اصناف دیوان عدالت ادارى فعلا برخورد جدی با این موضوع را متوقف کرده است.

صادق نیت با بیان اینکه موفق شدیم عرضه قلیان در اماکن عمومى در ٣١ شهر را ممنوع کنیم، کفت: در محدوده تحت پوشش ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی عرضه قلیان متوقف شده و سیستم قضایی و سایر ارگان‌ها همکاری بسیارى کردند تا در شهرهای زیادی از کشور عرضه قلیان کاهش یابد و در برخی شهر‌ها تا حدود ۱۰۰ درصد پیش رود، اما ادامه این گسترش تنها به دست وزارت بهداشت نیست. 

وى با اشاره به نام این ٣١ شهر عنوان کرد: مشهد، اهواز، اصفهان، زنجان، قزوین، همدان، شهرکرد، بجنورد، سمنان، بیرجند، سبزوار، نیشابور، کاشان، دزفول، گناباد، بم، شاهرود، لارستان، جیرفت، بهبهان، رفسنجان، اسفراین، تربت جان، فسا، گراش، ساوه، جهرم، اسدآباد، شوشتر و خمین شهرهایى هستند که عرضه قلیان در آن‌ها متوقف شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: ساماندهی عرضه مواد دخانی، کار بزرگی است و باید مورد حمایت قرار گیرد، در حال حاضر عرضه دخانیات در دکه‌های روزنامه فروشی به صورت رسمی انجام می‌شود و علی رغم مکاتبات و اقدامات انجام شده این موضوع هنوز سامان نیافته است.

وی تاکید کرد: کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات گزارش داد که ایران در پنج استراتژى این مبارزه به عنوان موفق‌ترین کشور منطقه عمل کرده است، اما در مورد مالیات ناموفق‌ترین کشور منطقه بوده است و از بین ٢٩ کشور منطقه رتبه ٢٨ را داریم و افغانستان بعد از ما قرار دارد و لازمه بهبود این وضعیت همکاری ارگان‌های ذیربط است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به توسعه شبکه توزیع محصولات دخانی که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده، افزود: یکی از شروط مجوز دادن برای عرضه مواد دخانی تعهد به عرضه نکردن سیگار به افراد زیر ۱۸ سال است و اگر بتوانیم این شبکه را همراه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کامل کنیم، کد رهگیری از در کارخانه تا زمان عرضه برای این محصولات صادر شده و این شبکه می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار