۳۹۰ ساعت فرصت مطالعاتی تا روز کنکور/ دوران طلایی جمع بندی را حرفه‌ای پیش ببرید

روزهای پایانی کنکور و برنامه ریزی و عملکرد اصولی در این دوران تاثیر چشمگیری در موفقیت داوطلبان دارد بنابراین نباید آن را دست کم گرفته و ناامید شد.

۳۹۰ ساعت فرصت مطالعاتی تا روز کنکور/ دوران طلایی جمع بندی را حرفه‌ای پیش ببریدبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موفقیت در هر فرآیندی نیازمند حرکتی هوشمندانه و رشد مرحله‌ای است در واقع برای دستیابی به هر هدفی لازم است مسیر رسیدن به هدف را شناسایی و آن‌را به مسیرهای کوتاه‌تری تقسیم کنیم.
 قطعاً دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت می‌تواند تضمین‌کننده دستیابی به هدف اصلی باشد، بنابراین بسته به میزان حساسیت و اهمیت هدف، تأثیر به‌کارگیری روش‌های درست و داشتن اهداف کوتاه‌مدت هم مهم‌تر خواهد شد که آزمون سراسری به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها در طول مسیر زندگی قطعاً نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است و لازمه‌ آن تقسیم مسیر آزمون سراسری به مسیرهای کوتاه‌تر است.
 

مطالعه صحیح کلید دستیابی به رشته های دانشگاهی موردنظر
رعایت روش صحیح مطالعه و برنامه‌ریزی متناسب با شرایط زمان هر مسیر، می‌تواند ما را به اهداف کوتاه‌مدت برساند که خود سبب دستیابی به هدف اصلی می‌شود. 
 
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی گفت: از منظر کارشناسی، دوران مطالعاتی آزمون سراسری به پنج محدوده متفاوت تقسیم می‌شود که هر بخش شرایط و اهداف ویژه‌ای داشته و قطعاً نیازمند برنامه‌ریزی متفاوتی است که جدول زیر این پنج محدوده را نشان می‌دهد و هر کدام مربوط به ماه‌های متفاوتی است، اما در این بین دوران جمع‌بندی (ماه‌های خرداد و تیر) از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
520 ساعت فرصت مطالعاتی تا روز کنکور/ دوران طلایی جمع بندی را حرفه ای پیش ببرید 
 

جمع‌بندی پایانی در دوران مطالعاتی را دست کم نگیرید 
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه لحظات پایان مسابقه همواره اثرگذارترین و پراهمیت‌ترین لحظات است، عنوان کرد: اگر دانش آموزان در ماه‌های قبل به اندازه‌ مطلوب و دلخواه مطالعه نکرده باشد، می‌تواند در ماه‌های خرداد و تیر آن را جبران کنید، اما همان‌طور که در مسابقات ورزشی اگر در لحظات پایانی اشتباهی صورت گیرد غیرقابل جبران است، در خرداد و تیر هم اشتباه غیرقابل جبران خواهد بود. 
 
وی ادامه داد: برخی از داوطلبان با شنیدن مطلب بالا دچار اضطراب می‌شوند، چون فکر می‌کنند فرصت آنها به پایان رسیده و آنها در لحظات پایانی هستند و این درست است که ما در پایان راه بوده و فرصت کوتاهی داریم، اما با حسابی اجمالی می‌بینیم که از امروز تا روز آزمون سراسری (تقریباً ۳۰ روز) فرصت است و اگر هر روز حدوداً ۱۳ ساعت مطالعه داشته باشید تقریباً ۳۹۰ ساعت درس خوانده‌اید البته برخی از داوطلبان تصورمی‌کنند ۱۳ ساعت درس‌خواندن نیاز به کم خوابیدن دارد. 
 

ترسیم نقشه راهی حساب شده تا کنکور 
تنظیم برنامه حساب شده و متعادل به دور از افراط تفریط می‌تواند داوطلبان کنکوری را برای رسیدن به هدف خود و کسب نتایج مطلوب کمک کند، اما به شرطس که برنامه ریزی انجام شده با دقت و تلاش داوطلبان اجرایی شود. 
 
پوردستمالچی اظهار کرد: اگر از مجموع ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۷ ساعت بخوابیم و از مدت ۱۷ ساعت باقی‌مانده بیش‌تر زمان را مطالعه کنیم، می‌توان به راحتی ۱۳ ساعت مطالعه کنیم. حالا برگردیم به چند ماه قبل زمانی که در ماه‌های مهر و آبان حدوداً ۴۰ ساعت مطالعه در هفته خیلی‌خوب بود و اگر داوطلب هفته‌ای ۴۰ ساعت مطالعه داشت قطعاً نشان‌دهنده میزان استفاده مفید از وقتش بود. 
 
این مشاور تحصیلی افزود: خرداد و تیر، ۳۹۰ ساعت فرصت مطالعه است و این یعنی تقریباً ۱۳ هفته ۴۰ ساعته که در واقع ۳ ماه خوب و مفید را شامل می‌شود حالا اگر داوطلبی از ابتدای مهر درس بخواند و ۳ ماه تلاش کند و نتیجه بگیرد، شما تعجب خواهید کرد؟ قطعاً پاسخ منفی است پس رشد و تغییر در ماه خرداد و تیر (که معادل ۳ ماه فرصت مطالعه وجود دارد) عجیب نیست در واقع درست است که ما در نیمه‌ی پایانی راه هستیم، اما ارزش و زمان موجود در این زمان، بسیار بالا است. 
 
وی تصریح کرد: بسیاری از داوطلبان در ماه پایانی ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند که دیگر به اهداف خود دست نمی‌رسند در حالی که تجربه‌ی داوطلبان سال‌های قبل نشان داده که اگرداوطلبی در ماه خرداد درس‌ها را به شیوه صحیح جمع‌بندی کند، می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرد بنابراین دوران مطالعاتی جمع‌بندی پایانی (خرداد وتیر)، از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است که اگر جدی گرفته شود می‌تواند منجر به کسب نتایج فوق‌العاده‌ای شود. 
 

آموخته‌های قبلی خود را تثبیت کنید 
دوران جمع‌بندی دقیقاً مثل سوار کردن اجزای اتومبیل است و قرار است داوطلب در این دوران، هر آنچه خوانده، جمع‌بندی کند در واقع این که ما درس‌هایی را خوانده‌ایم و برخی از آن‌ها را هنوز نخوانده‌ایم، کاملاً طبیعی است. 
 
پور دستمالچی تاکید کرد: مهم این است که ما در دوران جمع‌بندی، آموخته‌های قبلی خود را تثبیت کنیم و مطالبی را که نخوانده‌ایم، در صورت وجود فرصت کافی بخوانیم و اگر همه‌ درس‌ها را خوانده و خلاصه نویسی کرده باشید، اما جمع‌بندی درستی انجام ندهید، درست مانند همان اجزای اتومبیل است که بدون جمع‌بندی، هیچ کارآیی نخواهند داشت پس هدف از جمع‌بندی تثبیت آموخته‌های قبلی است و در صورت وجود فرصت، مطالعه درس‏هایی که نخوانده‌ایم. 
 
وی به روش صحیح جمع‌بندیاشاره داشته و گفت: در اولویت‌بندی مباحث مورد مطالعه در ماه خرداد وتیر (دوران جمع‌بندی) باید به این شرح باشد: 
 
 ۱ - تثبیت مباحثی که در آنها به تسلط کامل رسیده‌ایم. 
 ۲ - مرور مباحثی که در آن‌ها به تسلط کامل رسیده‌ایم، ولی آنها را فراموش کرده‌ایم. 
 ۳ - تکمیل مباحثی که بخشی از اقدامات آنها هنوز باقی‌مانده است. 
 ۴ - مطالعه مباحثی که هیچ اقدامی برای آنها انجام نشده است. 
 

عادات نادرست مطالعه را دور بریزید 
احساس فراموشی یکی از مخرب‌ترین عواملی است که در ماه‌های پایانی برای داوطلبان آزمون سراسری رخ می‌دهد این که همه‌ درس‌هایی را که خوانده‌ام، فراموش کرده‌ام؛ همین احساس کاذب و غلط (که با دیدن تست‌ها و مثال‌ها و جدی‌گرفتن آن‌ها برطرف می‌شود) سبب می‌شود تا بیش‌تر داوطلبان تمایل به دوباره‌خواندن درس‌ها داشته باشند و این همان برنامه‌ریزی متداول و غلطی است که احساس خوب، اما مقطعی را در داوطلب ایجاد می‌کند. 
 
پوردستمالچی درباره روش صحیح مطالعه و مقابله با فراموشی در این دوران بیان کرد: داوطلبان درس‌ها را در بازه‌های چند روزه تقسیم می‌کنند، به‌طوری که مثلاً هر هفته یا هر ۲ هفته، تمامی درس‌ها مرور شوند؛ جالب این است که برخلاف تصور آنها، حتی اگر بار‌ها هم این مرور‌ها تکرار شود، باز هم تمایل به مرور و دوباره‌خواندن، وجود خواهد داشت. 
 
وی ادامه داد: در واقع ریشه‌ این نوع برنامه‌ریزی، احساس فراموشی است که میل به دوباره‌خواندن را در داوطلب ایجاد می‌کند، اما این احساس و این میل هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و احساس رضایت درونی، هیچ‌گاه شکل نمی‌گیرد بنابراین تن‌ها چاره‏ کار جمع‏بندی اصولی و علمی است. 
 

فوت و فن‌های کلیدی در روزهای پایانی را بشناسید 
توصیه هایی کلیدی در روزهای پایانی منتهی به کنکور برای داوطلبان اهیت بالایی دارد؛ مواردی که در ظاهر پیش افتاده افتاده بوده یا به آن توجه نمی‌شود، اما در عمل تاثیر بسزایی در کسب نتیجه مطلوب دارد. 
 
این مشاور تحصیلی در این خصوص اظهار کرد: هرچه قدر شرایط آزمون‌های شما بیش‌تر به شرایط آزمون‌های سراسری شبیه باشد تأثیرگذاری این روش بیش‌تر خواهد بود. این شبیه‌سازی باید در تمامی زمینه‌ها رعایت شود و شرایط جسمی، ذهنی، فیزیکی، محیطی، سؤالات استاندارد آزمون همگی می‌تواند شرایط آزمون را بیش‌تر شبیه‌سازی کند؛ هر چقدر این شبیه‌سازی بیش‌تر و همه جانبه‏تر باشد، تأثیر آن بیش‌تر خواهد بود. 
 
وی تصریح کرد: نتایج این آزمون‌ها قرار نیست نتیجه آزمون سراسری اصلی باشد بلکه باید نقاط ضعف را در آن‌ها برطرف کنید و هدف اصلی دوران جمع‌بندی افزایش تسلط بر مطالبی است که آن‌ها را قبلاً خوانده شده و افزایش تسلط در دروس اختصاصی با تست‌زنی و در دروس عمومی با تکرار ایجاد شود. 
 
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه خواب و استراحت شما در دوران جمع‌بندی اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: بهتر است هرچه به روزهای پایانی نزدیک می‌شویم به آرامش خود بیش‌تر توجه داشته و به ذهن استراحت دهیم بنابراین در ماه‌های خرداد و تیر حداقل ۷ ساعت در شبانه‌روز بخوابیم و فشار کم‌تری از نظر ذهنی به خود وارد کنیم. 
 
وی یادآور شد: ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در طول روز سبب می‌شود تا علاوه بر ایجاد «آندورفین» که باعث افزایش نشاط است، اکسیژن‌رسانی به مغز افزایش یافته پس حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش سبک فراموش نشود. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسین
۱۵:۳۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
بسیار جامع و کامل بود. خیلی خیلی ممنون