دلایل مخالفت مجلس با تغییر تقویم آموزشی کشور

در حالی که آموزش و پرورش از طرح سناریوهایی برای تغییر تقویم نظام آموزشی کشور دفاع می کند، مجلس با طرح ادله هایی تغییر تقویم نظام آموزشی را به صلاح کشور نمی داند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   احمد عابدینی قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ابعاد گسترده نظام آموزش و پرورش گفت: تقویم آموزشی ابعاد گسترده ای از جمله زمان، فضا، تجهیزات و غیره دارد که در این بین بدون توجه به عنصر زمان که شامل روزها، هفته ها و ماه های آموزشی است قطعا تحقق اهداف آموزشی غیرممکن می شود.

مخالفت مجلس با تغییر تقویم آموزشی کشور
 
او با بیان اینکه که برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان پروسه ای علمی و قانونمند است یادآور شد: اینکه دانش آموزان به چه میزان زمان برای آموزش نیازمند هستند بحثی علمی است که متناسب با سن و سطح علمی دانش آموزش تهیه و تنظیم می شود.

او بحث زمان در عنصر یادگیری را امری بسیار مهم توصیف کرد که در یکصد ساله اخیر آموزش و پرورش اهتمام ویژه ای به آن شده است.

عابدینی درباره بازبینی در تقویم آموزش و پرورش کشور گفت: این چهاردهمین باری است که در تقویم آموزش و پرورش کشور بازنگری می شود که تعطیلی های اخیر ناشی از آلودگی هوا در این سال ها یکی از این دلایل است.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه سناریوهایی برای اصلاح تقویم آموزش و پرورش کشور تاکید کرد: نخستین طرح ما این است که در بازه زمانی 15 شهریور تا 15 مهر فعالیت مدارس آغاز شود، به دنبال آن 14 روز هم به عنوان تعطیلات زمستانی در نظر گرفته شود.

او درمورد طرح دوم آموزش و پرورش برای تقویم آموزشی کشور افزود: سناری دوم این است که مدارس از همان ابتدای مهر آغاز و دو هفته هم تعطیلات زمستانی متناسب با اقلیم هر استان در نظر گرفته شود.

او درمورد سناریوی سوم آموزش و پرورش برای اصلاح تقویم نظام آموزشی کشور تاکید کرد: در این طرح تعطیلات متناوب در طول سال را خواهیم داشت و سناریوی چهارم هم تعدیل تعطیلات در نشام آموزشی است زیرا ما 126 روز تعطیلی داریم که از این حیث در کل دنیا پیشتاز و مقام اول را از آن خود کرده ایم.

عابدینی در پاسخ به انتقادی که نسبت به شکل طرح اصلاح تقویم آموزشی وارد شده بود افزود: شکل لایحه را می توان اصلاح کرد، در حال حاضر ضرورت و فلسفه این بحث حائز اهمیت است که آیا اصولا این اصلاح نیاز بخش آموزش کشور هست یا خیر؟

او تعدیل تعطیلات برای نظام آموزشی را کاری دشوار توصیف کرد و گفت: ما می دانیم که 2 هفته تعطیلات عید بسیار زیاد است اما این موضوع با فرهنگ مردم گره خورده لذا هرگونه تغییر در این عرصه می تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد، بازگشایی مدارس در 15 شهریور هم می تواند مشکلاتی را در جامعه ایجاد کند زیرا بازگشایی مدارس در ابتدای مهر یک نوستالژی برای خانواده ها به حساب می آید.

او با بیان اینکه در کشوری که تنوع اقلیمی وجود دارد نظام آموزشی هم باید سیال و متناسب با آن اقلیم باشم گفت: برای مقطع ابتدایی 925 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده که اگر تعطیلات زمستانی و آلودگی هوا واقع شود طبیعتا از این میزان ساعت کم می شود.

او ادامه داد: بیشترین تعطیلات در آموزش و پرورش در دنیا، نخست متعلق به ما با 126 روز و پس از ما به ترکیه با 125 روز اختصاص دارد.

عابدینی با طرح سوالی گفت: جدول برنامه درسی ما در برخی از موارد از جمله ساعات آموزشی از کشورهای توسعه یافته هم بیشتر است اما سوال این است که وقوع تعطیلات ناخواسته چه بلایی سر نظام آموزشی کشور می آورد؟

او با انتقاد از تعطیلات 90 روزه تابستان و تاثیر آن در نظام آموزشی کشور افزود: در تابستان ما شاهد دوری 90 روزه دانش آموزان از کتاب و درس هستیم که معلم برای بازگرداندن دانش آموزان به تحصیل باید زمان زیادی صرف کند تا اصطلاحا دانش آموزان دوباره گرم شوند این وقفه از جمله اشکالات مدل آموزش و پرورش کشور در حال حاضر است.
 قاسم احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیگر مهمان برنامه گفت: اسفند ماه سال 95 لایحه ای با نام تغییر تقویم آموزشی به مجلس آمد که در گام اول مشکل اینجاست که نام این لایحه بازگشایی مدارس عنوان شد در صورتی که هدف آن تغییر تقویم نظام آموزشی است.
 

مخالفت مجلس با تغییر تقویم آموزشی کشور
 

احمدی ادامه داد: در دیگر اهداف این لایحه، کاهش آلودگی هوای کلان شهرها که به سازمان محیط زیست ارتباط دارد نه وزیر آموزش و پرورش عنوان شده است و باید برطرف شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای این تغییرات هم 4 سناریوی مختلف در لایحه بازگشایی مدارس، پیشنهاد کردند ولی باید به این نکته توجه کرد که واژه "مهر" در کشور ما با گوشت و خون معلم، دانش آموز و خانواده های ما عجین شده است.

او افزود: این تغییرات تقویم نظام آموزشی در سال 76 هم مطرح شد، به تصویب هم رسید اما با نظر سنجی هایی که انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که این تغییر به وضعیت دوران قبل بازگردد و ملغی شد.

احمدی گفت: به عقیده بنده این تغییرات در تقویم نظام آموزشی در شرایط فعلی اصلا نیاز نیست و کیفیت آموزشی و زمان لازم آن در همین شرایط فعلی هم قابلیت اجرایی دارد و لزومی ندارد تعطیلات و زمان آموزشی مدارس را تغییر دهیم.

او ادامه داد: شرکت کنترل آلودگی هوا بر اساس سنجش شاخص هایی به این نتیجه می رسد که میزانآلودگی هوای یک شهر چه میزان است، آیا این همکاران برای تغییر تقویم آموزشی با شاخص عمل کردند؟

احمدی با اشاره به داشتن اختیارات مدارس و ادارات آموزش و پرورش برای اعلام تعطیلی مدارس گفت: در حال حاضر هم برای شرایط خاص مانند گرما، سرما و آلودگی هوا می توانند مدارس را تعطیل اعلام کنند و نیازی به این لایحه نیست.

او افزود: بحث اقلیمی بودن آموزش پرورش و تفاوت تقویم های آموزشی با یکدیگر مشکلات زیادی را به وجود می آورد به عنوان مثال دانش آموزان یک منطقه بر اساس تقویم خود باید یک درس را زودتر از دیگر مناطق امتحان بدهند و دیگران دیرتر که زمان لازم را برای آماده بودن در اختیار نداشته باشند که این در آینده آنها برای انتخاب رشته هم دچار می شوند.

احمدی گفت: کتاب های درسی ما بر اساس فصل ها نوشته و تنظیم می شوند و اگر بنا باشد تقویم آموزشی ما دچار تغییرات شود، تالیفات هم دستخوش تغییر می شوند.

او افزود: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نظام ما سالی واحدی است نه ترمی واحدی و با تعطیلی هایی زیاد مابین سال تحصیلی فضای خالی بین درس و تعطیلات مشکلاتی را برای دانش آموزان و معلمان به وجود می آورد.
احمدی ادامه داد: تغییرات در تقویم آموزشی باید بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین باشد که در این اسناد بالادستی تاکید شده به هیچ عنوان نباید زمان امتحانات نهایی تغییر کنند.

وی افزود: در قانون سابق بازگشایی مدارس، بحث اینکه هیئت دولت اختیار دارد که در مناطق گرمسیری خودش برای تعطیلات یا بازگشایی مدارس اقدام کند لحاظ شده است. بنابراین این لایحه همان قانون قبل بود به همین جهت کمیسیون آموزش با لایحه بازگشایی مدارس مخالفت کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: زمان بازگشایی مدارس همان اول مهر است ولی در این لایحه مطرح شده بود که زمان بازگشایی 15 شهریور باشد که با آن مخالفت شد.

احمدی با اشاره به سرنوشت این لایحه در مجلس گفت: این لایحه درکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با 17 عضو و 10 رای منفی رد شده است و ما درحال تهیه گزارش رد این لایحه هستیم که در گام بعدی برای رای گیری نهایی  به صحن مجلس می آید.

 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین یوسفی
۰۱:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
لطفا لوگوی و لینک پیامرسان سروش هم در سایت قرار بدین