توصیه‌های پایانی روزه داری

اُفت قند خون قبل از افطار و افزایش ناگهانی قند خون بعد از افطار، ممکن است به طور طبیعی اتفاق بیافتد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسینی داروساز، با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان ساعت مصرف برخی داروها را می‌توان تغییر داد و ساعت مصرف برخی از آنها را خیر، اظهار داشت: اولاً که خود سرانه و بدون مشورت پزشک نباید اقدام به تغییر ساعت دارو کرد. گاه می‌توان به جای مصرف قرص، از شیاف یا فرم تزریقی دارو استفاده کرد. در مورد آنتی بیوتیک‌ها و شیاف‌ها، فرمی از دارو را داریم که آهسته روش می‌گویند. دارو طوری فرموله شده است که اگر در یک زمان استفاده شود، آرام آرام آزاد می‌شود.

وی ادامه داد: دوم این که با مشورت پزشک می‌توان از نوعی آنتی بیوتیک ها مصرف دارو هر 8 ساعت یا هر 12 ساعت یا هر 24 ساعت انجام می‌شود. با شرایط ماه مبارک امسال که روزه طولانی تر از 12 ساعت است گاه می توان آنتی بیوتیک را عوض کرد و به نوع 24 ساعته تغییر داد.

وی در خصوص روزه داری افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که قرص قند مصرف می کنند، افزود: این افراد بسته به قوای جسمی، ذخیره بدنی، اندازه افزایش قند خون، پیشرفت بیماری و ... می‌توانند روزه داری داشته باشند و یا برعکس روزه نگیرند. در این مورد با پزشک معالج خود باید مشورت کنند.

به گفته وی، خانم‌های باردار و شیر ده، مبتلایان به پرفشاری خون، دیابت، سندروم روده تحریک پذیر، پبوست و هر نوع بیماری گوارشی بدون مشورت پزشک نباید اقدام به روزه داری کنند.

محمدحسینی با بیان اینکه افت قند خون قبل از افطار و افزایش ناگهانی قند خون بعد از افطار، ممکن است به طور طبیعی اتفاق بیفتد اما این قضیه درست نیست و نباید اتفاق بیفتد، گفت: باید فرد مبتلا به دیابت مراقب باشد تا ناگهان مقدار زیادی قند از طریق مواد غذایی وارد بدن خود نکند که به افزایش ناگهانی قند خون پس از افطار دچار شود. افراد دیابتی حتماً با مشورت پزشک خود اقدام کنند و از یک متخصص تغذیه در رابطه با نوع تغذیه هنگام افطار نیز مشورت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مصرف داروی تیروئید که باید ناشتا باشد در ماه مبارک رمضان چگونه انجام می‌شود؟، در یک برنامه رادیویی افزود: کسی که قبل از صبحانه دارو را مصرف می کرد، با همان فاصله زمانی با وعده سحری آن را مصرف کنند.

این داروساز در پایان توصیه کرد: جابجا کردن مصرف هر گونه دارو، تغییر زمان دارو، تغییر میزان مصرف دارو، جایگزین کردن دارو با داروی دیگر برای افراد بسیار خطرناک است و از انجام آن خودداری کنید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: قند خون ، افطار ، روزه داری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار