کرمان؛

كنترل و مبارزه با آفت كرم خراط در استان كرمان

مهمترین دلایل گسترش آفت كرم خراط در استان كرمان خشکسالی های متوالی، افزایش بی رویه سطح زیر کشت باغات گردوی استان به طوری که بر اساس آمارها در 3دهه گذشته سطح زیر کشت گردو 3 برابر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، ناصر طاهری مدير حفظ نباتات  سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: آفت كرم خراط ابتدا در سال 1377 در منطقه ده گلوبند از توابع کیسکان بزنجان شهرستان بافت مشاهده گردید و در حال حاضر حدود 5000 هکتار از باغات شهرستانهای بافت، رابر، بردسیر، سیرجان، زرند و شهربابک به این آفت آلوده می باشند.

وی در ادامه افزود: اين مدیریت اقداماتی را جهت کنترل این آفت در مناطق آلوده انجام داده از جمله اين اقدامات تشکیل ستاد کرم خراط در مرکز استان و مناطق آلوده، برگزاری جلسات هفتگی با حضور مسئولین ستادی،شهرستانی و تحقیقاتی، تشکیل شبکه های مراقبت و پیش آگاهی با بکارگیری 25 نفر مهندسین ناظر گیاهپزشکی از اول اسفندماه 1395، تدوین طرح پنج ساله(98-94)مدیریت تلفیقی آفت کرم خراط در سطح 5000هکتار و با اعتبار 304 میلیارد ریال توسط مدیریت حفظ نباتات استان و پیگیری و انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان بسیج سازندگی می باشد.

طاهری ضمن بيان اينكه در شهرستان های بافت، رابر، بردسیر، سیرجان، شهربابک و زرند مناطق آلوده پهنه بندی و بلوک بندی شده اند، گفت: با برگزاری 25 کارگاه و کلاس آموزشی در خصوص مدیریت تلفیقی آفت کرم خراط از دیماه سال 95 تا کنون و جلسات متعدد با فرماندهان بسیج، ائمه جمعه و جماعت، دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخشداران، فرمانداران و سایر مسئولین سبب تشویق و کمک به افزایش مشارکت کشاورزان شد.

وي افزود: در اين راستا توسط نیروهای بسیج سازندگی در سطح 500 هکتار از باغات منطقه بیدخوان بردسیر، بافت و رابر شخم و پاكنی صورت گرفت و با جذب 9600میلیون ریال اعتبار جهت مدیریت تلفیقی آفت کرم خراط در قالب طرح استانی کنترل و مبارزه با آفات،بیماریها و علف عای هرز شمال استان از سال گذشته آغاز شده است.

طاهری خاطر نشان كرد: آفت کرم خراط حدود 150 میزبان دارد و لارو های این حشره، چوبخوار بوده و در تنه و شاخه ایجاد دالان های طولی در عمق چوب نموده و باعث ضعف شدید درخت شده و در صورت شدت آلودگی درخت میزبان را به راحتی می خشکاند.خسارت اولیه از رگبرگ ها، دمبرگ ها و شاخه های نازک شروع شده و به تدریج به شاخه های بزرگتر و تنه انتقال می یابد و در حال حاضر مهمترین حشره آفت درختان گردو در استان کرمان محسوب می شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: کنترل ، آفت ، کرم خراط ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۰۸:۳۳ ۱۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
اینجانب دو سال پیش با تهیه یک پادتن به روشی سنتی موفق به کنترل آفت کرم خراط در دو عدد درخت گردوی منزلمان شدم. در صورت تمایل برای آزمایش بر روی درختان دیگر میتوانم آن را برایتان تهیه کنم.
آخرین اخبار