اردبیل؛

بهبود روحیه حمایت از سرمایه گذار در اردبیل/ افزایش علاقه‌مندی جهت سرمایه‌گذاری در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: در سال‌های گذشته جو استان بر علیه سرمایه‌گذاری بود اما امروز این فضا با روحیه حمایت از سرمایه گذار در استان بهبود یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مجید خدابخش استاندار اردبیل در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن اردبیل تصریح کرد: در سال‌های گذشته جو استان بر علیه سرمایه‌گذاری بود اما امروز این فضا با روحیه حمایت از سرمایه گذار در استان بهبود یافته است.

وی افزود: با جلسات مکرر اهمیت سرمایه‌گذاری تأکید شده و امروز شاهد آن هستیم که از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران در استان حمایت می‌شود.

استاندار اردبیل با اشاره به برخی اظهارات در خصوص بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان برای توسعه سرمایه‌گذاری تأکید کرد: هر چند توسعه راه‌ها شرط لازم است اما شرط کافی نیست.

خدابخش متذکر شد: در کنار توسعه زیرساخت‌ها لازم است مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود تا اردبیل را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی با اشاره به اختصاص ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی استان به کمک‌های فنی اعتباری ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان از محل این اعتبارات که بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است، به جای تسهیلات ۱۸ درصد، تسهیلات ۹ درصد به متقاضیان ارائه کرد.

استاندار اردبیل همچنین به ضرورت به کارگیری مشاور مکان‌یابی طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان تأکید کرد و گفت: در جلسات هفتگی پنجره واحد استان عمده مشکلات واحدها مکان‌یابی است و با تعریف مشاور مکان‌یابی می‌توان توجیه اقتصادی طرح‌ها را نیز ارزیابی کرده و سرمایه‌گذاران را به شکل مطلوب هدایت کرد.

رشد 80 درصدی صدور مجوزهای بخش صنعت در اردبیل

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز با تشریح آخرین وضعیت صنعت استان گفت: حرکت به سوی توسعه صنعتی و سرمایه‌گذاری روبه رشد است.

بهبود روحیه حمایت از سرمایه گذار در اردبیل/ افزایش علاقه‌مندی جهت سرمایه‌گذاری در اردبیل

سید حامد عاملی تأکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون مجوزهای صادره بخش صنعت ۸۰ درصد رشد دارد و علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در استان رو به بهبود است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۹۸۴ طرح صنعتی در استان اضافه کرد: به منظور حمایت از بخش تولید تسهیلات رونق تولید نیز در سال گذشته به ۱۳۴ واحد ارائه شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین به بهبود وضعیت حوزه معدن اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد از پروانه‌های بهره‌برداری معادن در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ صادر شده است.

وی افزود: از سال ۹۲، روند صادرات استان نیز رو به رشد بوده و در صورتی که فعالیت گمرکات استان توسعه یابد، فرایندها تسهیل خواهد شد.

استان اردبیل یکی از استان های مستعد برای تولید محصولات کشاورزی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه اردبیل از استان‌های مستعد برای تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می شود، اما در بخش آبیاری مکانیزه در رتبه 27 کشور قرار دارد و در صنابع بسته‌بندی و تبدیلی نیز از وضعیت نه چندان مطلوبی برخوردار است.

بهبود روحیه حمایت از سرمایه گذار در اردبیل/ افزایش علاقه‌مندی جهت سرمایه‌گذاری در اردبیل

صدیف بدری افزود: بایستی فعالین عرصه صنعت اقدامات و فعالیت‌های خود در زمینه دستیابی به چشم‌انداز ترسیم شده را بیشتر کنند تا بتوان بر موانع موجود در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی غلبه کرد.

وی ادامه داد: برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دست بررسی بوده و طرح نظام بانکی کشور نیز برای اصلاح قوانین نظام بانکداری در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معضل بانک‌ها صرفاً سود ۱۸ درصدی تسهیلات نیست

رییس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: معضل بانک‌ها صرفاً سود ۱۸ درصدی تسهیلات نیست و در واقع باید گفت بانک نگاه مشارکتی ندارد.

بهبود روحیه حمایت از سرمایه گذار در اردبیل/ افزایش علاقه‌مندی جهت سرمایه‌گذاری در اردبیل
ولی ملکی با بیان اینکه اغلب بانک‌ها متقاضی تسهیلات را به شکل مطلوب حمایت نمی‌کنند، اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی فرهنگ صنعتی شدن است.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی به ضرورت برند سازی تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود مشکلات واحدهای تولیدی در استان اردبیل به صورت جامع بررسی شده و نیازمندی‌ها جهت رقابت در عرصه بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

پروژه راه آهن اردبیل سخت ترین و سنگین ترین پروژه ریلی کشور است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند گرفتاری ۱۰ ساله برای احداث راه‌آهن در ذهن شهروندان اردبیلی باقی می‌ماند اما این پروژه سخت‌ترین و سنگین‌ترین پروژه ریلی کشور است.

بهبود روحیه حمایت از سرمایه گذار در اردبیل/ افزایش علاقه‌مندی جهت سرمایه‌گذاری در اردبیل

محمد فیضی متذکر شد: راه‌آهن اردبیل- میانه به لحاظ ارتفاع و طول سخت‌ترین پروژه ریلی محسوب می‌شود و نباید وعده‌های نادرستی برای افتتاح زودهنگام و یک ساله آن طرح شود.

به گفته وی اقدام صورت گرفته در خصوص راه‌آهن جذب اعتبار مازاد بر مصوب آن است بطوریکه با وجود اینکه بودجه سال گذشته راه‌آهن ۲۸ میلیارد تومان بود اما ۴۳ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم.

فیضی همچنین به وضعیت اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: جای تأسف است که اردبیل در جستجو کردن کار رتبه نخست را داشته اما در نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: لازم است برای استان‌هایی که نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری دارند دولت ردیف اشتغال جداگانه تعریف کند.

 

انتهای پیام/ح

بهبود روحیه حمایت از سرمایه گذاران در استان اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.