وزیر ارشاد در همایش چشم انداز تئاتر استان‌ها مطرح کرد:

تئاتر را به عنوان هنری ماندگار تقویت کنیم/ هنر تئاتر در ارتقای سلامت اجتماعی نقش دارد

سید رضا صالحی امیری در همایش چشم انداز تئاتر استان‌ها بر نقش هویت بخش تئاتر تاکید کرد.

وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید رضا صالحی امیری در همایش چشم انداز تئاتر استان‌ها با اشاره به اهمیت و نقش تئاتر در جامعه اظهار داشت: تئاتر می‌تواند هویت بخش باشد. تئاتر هویت‌بخش و هویت ساز است. به این هنر به عنوان مادر سایر هنرها نگاه می‌شود. ما باید تئاتر را به عنوان یک هنر ماندگار در کشور تقویت کنیم. تئاتر باید مبتنی بر اجتماعی‌شدن باشد. چالش اصلی جامعه ما چالش اخلاقی است. از ماجرای آتنا تا ستایش فریاد مظلومیت و افول اخلاقی است.

وی افزود: ما دچار افول اخلاقی شدیم؛ حجم آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران نگران‌کننده است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با طلاق و فروپاشی خانواده‌ها روبرو هستیم. اگر ما روزی به فروپاشی خانواده‌ها تن بدهیم، حتما جامعه از هم می‌پاشد. تداوم حیات اجتماعی با تداوم خانواده رابطه معنادارای دارد و فروپاشی خانواده به فروپاشی جامعه می‌انجامد.

صالحی امیری درباره نقش تئاتر در کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: گفتمان تئاتر باید گفتمان اجتماعی باشد؛ یعنی کاهش دهنده آسیب‌های اجتماعی بوده و وضع موجود را ارتقا دهد. تئاتر می تواند روابط قومی و قومیتی را تقویت کند و عنصر وحدت بخش ملی باشد. بقای جامعه به سرمایه‌های اجتماعی، همدردی متقابل و ... بستگی دارد. در جامعه‌ای که اعتماد اجتماعی نباشد، انسان‌ها نسبت به یکدیگر بیگانه خواهند بود و بی اعتمادی در جامعه باعث ایجاد نا امنی روانی خواهد شد. اعتماد عامل بقای اجتماعی در جامعه است و اگر این بقای اجتماعی نباشد، جامعه دچار بحران خواهد شد و امنیت اجتماعی یکی از عناصر بقای اجتماعی است.

جامعه امروز به نشاط اجتماعی نیاز دارد

وی افزود: سبک زندگی امروز دچار تغییر و تحول شده است و سرعت این تحولات در ایران بسیار بالاست؛ چرا باید در جامعه میزان فروش لوازم آرایش چند برابر کتاب باشد؟! چرا الگوی مصرف در جامعه ما نا بسامان است و چرا در جامعه تبعیض شکل می‌گیرد؟ سلامت اجتماعی و سلامت روانی یک جامعه را اخلاق پویا و در حال حرکت تعریف می‌کند. جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به نشاط اجتماعی نیاز دارد؛ نشاط به معنی رضایت درونی آحاد جامعه نسبت به وضع موجود. هنر تئاتر به عنوان مهمترین هنر نقش مهمی را در فرآیند سلامت اجتماعی ایفا می‌کند.

صالحی امیری تأکید کرد: به اعتقاد من تئاتر نقش مهمی در تأمین امنیت روانی جامعه دارد. تئاتر یکی از کانون‌های ارتقای سبد فرهنگی جامعه است. جامعه زمانی می تواند از سلامت اخلاقی برخوردار باشد که در آن الگوهای مصرف تعریف مشخصی داشته باشد. فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ و محصولات فرهنگی، آسیب ایجاد می کند. تئاتر هنر خالصی است که می‌تواند در مصرف فرهنگی موثر باشد. ما از سال 91 تا 95 افزایش تماشاگر تئاتر داشتیم؛ یعنی جامعه ایرانی تئاتر را در سبد فرهنگی خود قرار داده است. باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

تئاتر ایران در آستانه یک جهش ملی قرار دارد

وزیر ارشاد با اشاره به ظرفیت بالای تئاتر ایران برای رقابت جهانی گفت: ما باید جوانان را بپذیریم و به آنها باور داشته باشیم. تئاتر ایران در آستانه یک جهش ملی قرار دارد و ظرفیت رقابت جهانی را دارد. تئاتر ما برای درخشش باید از مرزها بگذرد. همانطور که سینما با گذر از مرزها اسکار را به دست آورد. ما باید هم به لحاظ منابع مالی و هم به لحاظ آموزشی اهالی تئاتر را حمایت کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: در نهایت پیشنهاد من است که تئاتر به حوزه خانگی وارد شود. همانطور که سینما به حوزه خانگی وارد شد. زمانی که تئاتر به حوزه خانگی وارد شود، اتفاقات خوبی می‌افتد؛ چرا که همه نمی‌توانند خود را به سالن‌های تئاتر برسانند و این می‌تواند رویکرد جدیدی در حوزه تئاتر باشد.

انتهای پیام/

 

 

وزیر ارشاد: تئاتر را به خانه‌ها ببریم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار