مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در همايش چشم‌انداز تئاتر استان‌ها:

انجمن هنرهای نمایشی بر مدیریت فعالیت هنرمندان در استان‌ها اهتمام دارد

برنامه نشست‌های دو روزه چشم انداز تئاتر استان‌ها، امروز یکشنبه 25 تیر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

همايش چشم‌انداز تئاتر استان‌ها با حضور وزیر ارشاد آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه نشست‌های دو روزه چشم انداز تئاتر استان‌ها، امروز یکشنبه 25 تیر در تماشاخانه سنگلج با حضور معاونان ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناسان تئاتر استان‌ها و اهالی رسانه افتتاح شد. وزیر ارشاد هم مهمان و سخنران ویژه این برنامه است.

نشست‌های تخصصی چشم انداز تئاتر استان ها طی روزهای 25 و 26 تیر ماه در محل هتل باباطاهر تهران و با حضور روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی ایران، معاونان امور هنری و کارشناسان تئاتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

این نشست‌ها با هدف الگوآفرینی، همنوایی فرصت ها و تعالی مدیریت تئاتر در سراسر کشور شکل گرفته است. مرادخانی معاون امور هنری، کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد و احمدی مدیر کل امور استان‌ها، خسروی مدیرکل دفتر نوسازی و تحویل اداری، حیدری مدیر کل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی، صادقی زاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات تک منظوره، باقرنژاد مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کشور از جمله مهمانان ویژه این نشست ها هستند.

در ابتدای این برنامه، آیاتی چند از قرآن کریم خوانده شد و سپس حضار به احترام سرود ملی به پا خاستند. بعد از آن، تیزر نشست تئاتر استان‌ها و یک گزارش تصویری با همین مضمون پخش شد.

سپس، مهدی شفیعی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی ضمن خیر مقدم به میهمانان در قدیمی‌ترین تماشاخانه تئاتر گفت: در روزگار فعلی کمتر حوزه‌ای همچون تئاتر دارای تنوع مضمون و شکل است. همین مسئله ما را برای الگوسازی دور هم جمع کرده است. در شرایط فعلی توجه به ظرفیت بی‌نظیر تئاتر در ارتقای فرهنگ عمومی، اقتصاد فرهنگی و ارتقای شرایط اقتصادی فعالان حوزه تئاتر موثر است.

وی افزود: امروز، مدیران کل هنرهای نمایشی استان‌ها در کنار هنرمندان و مسئولان تئاتر گرد هم آمده‌اند. رشد آگاهی عمومی، توجه خانواده‌ها به ارتقای دانش کودکان و نوجوانان و... بخشی از ظرفیت های موجود در ارتقای گسترش تئاتر در جامعه است.

وی در ادامه با طرح پرسشی اظهار داشت: چگونه می‌توان این هم‌افزایی را ارتقا داد. چه ظرفیت‌هایی برای این هم افزایی وجود دارد و چه ظرفیت‌هایی باید به وجود بیاید. دلیل برگزاری این نشست گفت وگو درباره این مسائل است.

شفیعی اظهار داشت: انجمن هنرهای نمایشی ایران به عنوان نهاد منتخب تئاتر استان‌ها، اصلی‌ترین مجری مدیریت فعالیت هنرمندان در استان‌ها است. لزوم اعتماد به انجمن اولین گام در رشد و توسعه تئاتر استان‌ها است. واگذاری مدیریت تالارهای نمایشی در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل با سایر سازمان‌ها برای این نوع واگذاری‌ها راهی برای برنامه ریزی اجراهای عمومی در استان‌ها است. متأسفانه در برخی واگذاری‌ها فقط مسئله اقتصادی مدنظر قرار گرفته و مدیریت این اماکن به بخش‌های غیرتخصصی سپرده شده است. توجه نکردن به صلاحیت‌های تخصصی تحویل گیرندگان در آینده به مانعی جدی در گسترش تئاتر تبدیل خواهد شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی یادآور شد: ساخت مشارکتی تالارهای تخصصی کم هزینه نیز قابل توجه است. گسترش اجرای عمومی به گیشه پررونق می‌انجامد اما حمایت‌های مستقیم مالی از انجمن هنرهای نمایشی ضرورتی اجتناب ناپذیر است خوشبختانه برخی گروه‌های نمایشی این امکان را یافته‌اند که درآمد زا باشند، اما همه این امکان را ندارند.

وی در ادامه گفت: افزایش تعامل با آموزش و پرورش هم مهم است، چنین چیزی از نیازهای آینده تئاتر و هنر کشور است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سیاست‌های هنرهای نمایشی به خوبی این مسئله را درنظر گرفته اما متأسفانه در مقام اجرا با کاستی‌های قابل توجهی روبرو هستیم.

شفیعی در پایان گفت: امیدواریم همه مخاطبان، جوانان، زنان و خانواده‌ها در تولید آثار نمایشی به توسعه متوازن تئاتر در میهن دست یابند. از دکتر صالحی امیری استدعا دارم تا مجموعه وزارتخانه را برای هم افزایی در عرصه تئاتر رهنمون سازند.

 

 انتهای پیام/

 

 

 مدیر مرکزهنرهای نمایشی: مدیریت تالارهای نمایشی به اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار