مقاله جعلی چندین نشریه علمی را فریب داد!

یک روزنامه‌نگار برای سنجش میزان اعتبار مجلات علمی اقدام به نوشتن یک مقاله تخیلی و به ظاهر علمی با الهام از فیلم "جنگ ستارگان" کرد.

مقاله جعلی چندین نشریه علمی را فریب داد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،همه مجلات علمی برابر نیستند. برخی مفسران معتقدند با ظهور مجلات جدید و به ظاهر قانونی که عمدتا برای انتشار هر مقاله پول دریافت می‌کنند، در معرض یک بحران نوظهور در علم هستیم.

یک روزنامه‌نگار به منظور آزمایش اعتبار چندین مجله علمی با الهام از داستان جنگ ستارگان یک مقاله جعلی نوشت و چهار مجله در دام افتاده و این مقاله کاملا پوچ را منتشر کردند.

انتشار مقالات دانشگاهی توسط مجلات زرد علمی طی چند سال اخیر به یک معضل تبدیل شده است. این مجلات قلابی، قانونی به نظر می‌رسند اما فاقد رویه‌های بازبینی قبل از انتشار مقالات هستند و هر نویسنده‌ای که هزینه انتشار مقاله خود را پرداخت کند، این مجلات آن را منتشر می‌کنند.

یک تحقیق دو ساله وسیع روی این مجلات انجام و اویل امسال منتشر شد. این تحقیق نشان داد که بسیاری از این مجلات یک دانشمند قلابی را بدون بررسی سوابق و پیشینه وی به عضویت هیئت تحریریه خود درآورده‌اند.

چندین مقاله منتشر شده از این مجلات، از نظر علمی دارای حفره‌های بسیاری بوده است.

مقاله‌ای که برای سنجش اعتبار این مجلات تهیه شده بود، توسط یک روزنامه‌نگار که برای مجله "Discover" قلم می‌زد، نوشته شده بود. این مقاله تقلبی که عدم استناد علمی آن به وضوح مشخص بود از مسائل علمی-تخیلی جنگ ستارگان و غالبا از ویکی پدیا و البته اعمال چند تغییر جالب بهره برده بود.

یک نگاه اجمالی به مقاله به راحتی افسانه بودن آن را نشان می‌دهد، چرا که در واقع با اختلاط چند مسئله علمی بی‌ربط بیشتر به شوخی می‌ماند تا یک مقاله علمی.

از میان 9 مجله‌ای که این مقاله برایشان ارسال شد، 3 مجله آن را منتشر کردند و مجله چهارم برای انتشار درخواست پرداخت هزینه کرد.

پس از انتشار توسط این چهار مجله، در حالی که برخی مجلات متوجه شوخی و تقلبی بودن مقاله شدند، متاسفانه چندین مجله علمی دیگر این مقاله پوچ را بدون هیچ سوالی بازنشر کردند.

بدون شک اگر این مقاله به یک مجله معتبر علمی ارائه شده بود، با توجه به روند بررسی و نحوه بازبینی که هیئت تحریریه این مجلات دارند، به سرعت کنار گذاشته می‌شد. مشکل اصلی این است که صدها مجله علمی وجود دارند که با توجه به چنین مسائلی، شناختن معتبرترین آنها کار دشواری است.

در عصر سیاست‌های حزبی و اخبار جعلی، به سختی می‌توان به منابع اطلاعاتی اعتماد کرد، اما این چالشی است که همه ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم. این مقاله جعلی جنگ ستارگان دوباره نقص مجلات زرد علمی را برجسته کرد.

دانشگاهیان باید اطمینان پیدا کنند که مقالات خود را در مجلات معتبر منتشر می‌کنند.

روزنامه‌نگاران باید مراقب ناشران تقلبی باشند و برای بازنشر و بازتاب یک موضوع تنها به یک منبع به عنوان مرجع بسنده نکنند.

عموم مردم نیز نیاز به اطلاعات کاملی از مطالب ارائه شده به آنها دارند و باید بدانند که همه مجلات علمی از نظر اعتبار، برابر نیستند.

منبع:ایسنا

جنجالی که یک مقاله جعلی به پا کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار