ارتباط مصرف داروهای ضد افسردگی دوران بارداری و اوتیسم در کودک

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد قرارگیری در معرض داروهای ضدافسردگی در رحم، کودک را در معرض ریسک بالای ابتلا به اوتیسم قرار می دهد.

ارتباط مصرف داروهای ضد افسردگی دوران بارداری و اوتیسم در کودکبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  به گفته محققان دانشگاه بریستول انگلستان، ریسک بروز اوتیسم در کودکانی که مادرشان در دوره بارداری داروهای ضدافسردگی مصرف کرده باشد ۴۵ درصد بیشتر از نوزادانی است که مادرشان مبتلا به اختلال روانی بوده اما هیچ داروی مصرف نکرده است.

دیرج رای، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما به نتایج باثباتی دست یافتیم که داروهای ضدافسردگی با اوتیسم ارتباط دارند هرچند این ارتباط بسیار جزئی است.»

وی در ادامه می افزاید: «بالغ بر ۹۵ درصد زنان تحت مطالعه که در طول بارداری داروی ضدافسردگی مصرف کرده بودند، کودک مبتلا به اوتیسم نداشتند، اما باید توجه کرد که حتی این میزان خطر اندک هم حائز اهمیت است.»

در این مطالعه، تیم تحقیق داده های بیش از ۲۵۴ هزار کودک ۴ تا ۱۷ ساله ساکن در استکهلم را بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بررسی کردند.

در حدود ۵۴۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند. بیش از ۳۳۰۰ کودک در معرض داروهای ضدافسردگی در زمان بارداری قرار گرفته بودند. بیش از ۱۲ هزار کودک نیز از مادران مبتلا به اختلال روانی که دارو ضدافسردگی مصرف نمی کردند متولد شده بودند.

در حدود ۴ درصد کودکان قرار گرفته در معرض داروهای ضدافسردگی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند. همچنین ۲.۹ درصد کودکان متولدشده از مادران مبتلا به اختلال روانی که دارو ضدافسردگی مصرف نکرده بودند، نیز مبتلا به اوتیسم شده بودند.

به گفته محققان، هیچ دلیل مشخصی برای وجود این ارتباط وجود ندارد، اما اکثر داروهای ضدافسردگی با افزایش میزان انتقال دهنده عصبی موسوم به سروتونین عمل می کنند.

به گفته رای، سروتونین در رشد مغز اهمیت دارد و میزان بالای آن در کودکان مبتلا به اوتیسم مشاهده شده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

خطرات داروهای ضدافسردگی برای جنین و مادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار