امید صباغ نو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فضای مجازی به انتشار اشتباه شعرها دامن می‌زند

متاسفانه فضاهای مجازی و معتبر نبودن تعدادی از سایت‌های ادبی به انتشار اثر شاعری به نام دیگری دامن می‌زند.

فضای مجازی به انتشار اشتباه شعرها دامن می‌زندامید صباغ نو، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص یکی از انواع سرقت ادبی گفت: متاسفانه همین فضاهای مجازی و معتبر نبودن تعدادی از سایت‌های ادبی به انتشار اثر شاعری به نام دیگری دامن می‌زند. برخی نادانسته بعضی شعرها را به نام شاعری منتشر می‌کنند. دوستان فعال در سایت‌ها هم تحقیق نمی‌کنند و برخی اشعار دست به دست به نام‌های غلط منتشر می‌شود. تعدادی هم شیطنت می‌کنند و شعری را بدون ذکر و عنوان منتشر می‌کنند.

او افزود: نمی‌توان از انتشار شعر شاعری به نام دیگری جلوگیری کرد؛ مگر آنکه افراد مطالعه داشته باشند و در صورتی که با چنین مسئله‌ای مواجه شدند، به فرد تذکر دهند. خود دوستان شاعر و کسانی که در این عرصه تجربه و مهارت دارند یک مقدار از انتشار شعر به نام دیگری آگاه باشند.

این شاعر با اشاره به انتشار آثار دیگران به نام خود توسط افراد جوان‌تر در عرصه شعر اظهار داشت: دوستان جوان‌تر بیشتر این کار را می‌کنند و شعر دیگری را به نام خود منتشر می‌کنند. البته در شاعران اسم و رسم‌دار کمتر شاهد آن هستیم که شعری را به نام خود منتشر کنند. بدتر از آن منتشر کردن اشعار در سایت‌ها بدون اطلاع از صاحب اصلی شعر است.

صباغ نو ادامه داد: در فضای مجازی دیدم شعر یکی از دوستان را به نام دیگری منتشر کرده بودند. قانونی برای این مسئله وجود دارد. افراد زمانی که از انتشار اثر خود به نام دیگری مطلع شدند، شکایت کند. مراجع ذیربط که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از آن‌ها است اگر به نتیجه برسند برای فرد خاطی جرایمی را در نظر می‌گیرند. این‌ها جلوگیری کننده نیست. تعدادی از شعرها در فضای مجازی به نام سیمین بهبهانی و افراد دیگری منتشر می‌شود. مخاطب عام از این مسئله شناختی ندارد. دوستانی که گردانندگان سایت‌ها هستند شعرهای ساده و دم دستی را به بزرگان شعر نسبت ندهند.

او با اشاره به اینکه انتشار شعر به نام دیگری در سطح شاعران جوان بسیار اتفاق می‌‌افتد، بیان کرد: یک مقدار دوستان آگاه و مراقب باشند شعرهای یک مجموعه شعر را در فضای مجازی به طور کامل قبل از چاپ منتشر نکنند. به دلیل آنکه در صورتی که شعرشان توسط دیگری منتشر شود، قبل از انتشار نمی‌توان ثابت کرد شعر متعلق به او است. اما پس از انتشار می‌توان به کتاب استناد کرد و گفت شعر را قبلا چه کسی سروده است.


انتهای پیام/

گفتگو با امید صباغ نو درباره انتشار اشعار در فضای مجازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار