قم؛

هرم جمعیتی کشور به سمت پیر شدن

رئیس مرکز درمانی جهاد دانشگاهی استان قم گفت:قم یکی از قطب‌های درمان نازایی در کشور محسوب می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم رئیس مرکز درمانی جهاد دانشگاهی قم به ظرفیت‌های برجسته جهاد دانشگاهی قم در درمان نازایی اشاره کرده و قم را یکی از قطب‌های درمان ناباروری گروه استان‌ها: آمار نازایی در ایران ۲۰ و ۲ دهم درصد است که این آمار ۵ درصد ازمیانگین جهانی در بالاتر است و از این مسئله به عنوان سومین عامل طلاق در کشور یاد می‌شود.

با روش‌های کنونی شناخته شده تا ۹۵ درصد از زوجین نابارور قابلیت باروری دارند که این روش‌ها در مرکز درمان نازایی جهاد دانشگاهی قم در حال اجرا است و استان قم یکی از قطب‌های درمان نازایی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس مرکز درمان نازایی جهاد دانشگاهی استان قم افزود: بیشتر قدرت باروری در یک خانم در سن ۲۰ سالگی است و هر چقدر سن ازدواج افزایش پیدا کند این قدرت می‌تواند کاهش پیدا کند، پیر شدن جمعیت از دیگر مشکلاتی است که امروز کشور با آن دست به گریبان است و نگرانی‌ها دررابطه با باروری را افزایش می‌دهد

رئیس مرکز درمان نازایی جهاد دانشگاهی استان قم افزود: در مواردی رتبه درمان نازایی در استان قم از آمار جهانی هم پیشی گرفته و امروز استان قم بر اساس تکنولوژی‌های درمان نازایی بر روی لبه تکنولوژی روز دنیا حرکت می‌کند.

طباطبایی قمی ادامه داد:با تأکید بر اینکه استان قم در پایین‌ترین آمارها حداقل جزو ۱۰ استان برتر در زمینه نازایی مطرح شده است،سالیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر به آمار زوج‌های نابارور اضافه می‌شود که تغییرات سبک زندگی مهم‌ترین عامل این افزایش آمار است.

وی تغذیه را هم از دیگر عوامل مؤثر بر رشد نازایی برشمرد و تأکید کرد: استفاده از علف کش‌ها در حوزه کشاورزی، آلودگی هوا و برخی مشاغل سخت هم از دیگر مسائلی است که می‌تواند بر نازایی مؤثر باشد، در کنار این‌ها افزایش سن ازدواج هم بر این مساله بسیار مؤثر است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت جمعیتی کشور، تأکید کرد: در حال حاضر هرم جمعیتی کشور به سمت پیری می‌رود اما می‌توان با ارائه تسهیلاتی به ۳ میلیون زوج نابارور به راحتی آن‌ها را وارد چرخه فرزندآوری کرده و هرم جمعیتی کشور را به نحو مناسبتی مدیریت کرد.

به گفته طباطبایی هزینه‌های سنگین درمان نازایی عامل بازدارنده‌ای است که سبب شده است بسیاری از زوجین برای درمان خود حتی سراغ مراکز درمانی را هم نگیرند، به طور میانگین سیکل درمان نازایی به همراه داروهایش نزدیک به ۶ میلیون تومان برای زوج هزینه دارد.

وی ادامه داد: این هزینه‌ها در صورتی صرف می‌شود که تنها تا ۳۵ تا ۴۰ درصد امکان موفقیت دارد و ممکن است یک فرد مجبور باشد چند بار از این روش‌ها استفاده بکند تا نتیجه بگیرد که به لحاظ اقتصادی فشار بسیار سنگینی بر خانواده‌ها وارد می‌کند و نیاز است که سیاست‌های حمایتی در این زمینه برنامه ریزی شود.

رئیس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم گفت :علت هزینه‌های بسیار بالای درمان ناباروری را وارداتی بودن مواد اولیه درمان دانست و  مطالعات و تحقیقاتی برای تولید این مواد اولیه در داخل کشور در حال انجام است که هنوز به نتیجه نرسیده است اما با خودکفایی در مواد اولیه درمان نازایی می‌توان هزینه‌های درمان به حد زیادی کاهش داد.

وی به اجرای بسته درمان نازایی در طرح تحول نظام سلامت هم اشاره کرد و ادامه داد: این طرح یکی از بسته‌های حمایتی از زوج‌های نابارور بوده است و استان قم به عنوان یکی از پایگاه‌های فعال در کشور در این زمینه بوده است.

طباطبایی ادامه داد: با یارانه‌هایی که در این طرح برای درمان نازایی در نظر گرفته شده است درمان روش iui تقریباً رایگان محاسبه شده و عمل‌های میکرو نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش هزینه درمان داشته است.

رئیس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم گفت: اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت را باعث افزایش مراجعه زوجین نابارور به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی عنوان کرد و  در سال ۹۵ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی ۴۰ درصد افزایش مراجعه نسبت به سال ۹۴ داشت.

وی از جایگاه سوم ایران در مراجعات بیماران نابارور خبر داد و تاکید کرد: عمل‌های جانبی درمان نازایی مانند لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی نیز در این مرکز انجام می‌شود و قم یکی از قطب‌های کشور در زمینه درعمل های جراحی‌های زنان در حوزه لاپاراسکوپی است.

طباطبایی خاطرنشان کرد: بااشاره به اینکه این مرکز از سال گذشته ۲۵ درصد رشد را تنها در زمینه مراجعه برای عمل‌های جراحی داشته است،مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری استان قم سالانه بیش از ۳۵ هزار مراجعه کننده را پذیرش می‌کند این موضوع هم نشان می‌دهد که استان قم به یکی از قطب‌های درمان نازایی کشور تبدیل شده است.

انتهای پیام/ح

نازایی سومین عامل طلاق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار