مشهد؛

شیر مادر بهترین تغذیه نوزادان

بهترین شیر برای تغذیه نوزادان شیر مادر است که بسیاری از ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در شیر مادر وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ دکتر محمد جواد پریزاده متخصص کودکان در نشست خبری گرامیداشت هفته جهانی شیر مادرگفت:تغذیه نوزادان با شیر مادر بهترین تغذیه است که باعث جلوگیری از خیلی از عفونت‌های نوزادان می‌شود.

وی تصریح کرد:سالانه بین ۴ تا ۶ میلیون نوزاد در جهان می‌میرند که علت بسیاری از مرگ و میر نوزادان عفونت‌های گوارشی و عفونت سیستم گوارش نوزادان است که تغذیه آن‌ها غیر از شیر مادر بوده است.

این متخصص کودکان گفت:شیر مادر به عنوان خون سفید در جهان مطرح است که بهترین تغذیه برای یک نوزاد است.

دکتر پریزاد با اشاره به اینکه بسیاری از مادران بعلت شغل و فعالیت بیرون از منزل به نوزادان شیر نمی‌دهند و از شیر خشک و شیر‌های پاکتی استفاده می‌کنند، افزود:بهترین شیر، شیر مادر است که نوزاد از بیماری‌ها و عفونت‌ها واکسینه می‌شود.

وی گفت:باید با آموزش‌های کافی دانش مادران را افزایش دهیم که هیچ چیز به اندازه شیر مادر نمی‌تواند جایگزین تغذیه برای نوزادان باشد.

متخصص کودکان افزود: مادرانی که نوزادان خود را شیر می‌دهند کمتر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

دکتراشرف محمد زاده یک متخصص دیگرنوزادان هم در ادامه این نشست خبری گفت: علت نامگذاری هفته جهانی شیر مادر بعلت اهمیت شیر مادر است که که بسیاری از متخصصان مزایای بیشماری که در شیر مادر وجود دارد را مورد تاکید قرار می‌دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:امروزه جوامع به سوی مدرنیته می‌رود که زنان بعلت فعالیت در اجتماع و اشتغال جایگزینی برای شیر مادر در نظر می‌گیرند که این علت باعث شده نوزادان از شیر مادر کمتر تغذیه کنند و بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌های در نوزداران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر نوزادان با شیر مادر تغذیه شوند ولو هر چقدر هم کم باشد از بسیاری از بیماری هاری نوزادان کاهش پیدا خواهد کرد.

این متخصص کودکان گفت:نوزادان نارس نیز می‌تواند از شیر مادر استفاده کنند و مانعی در این زمینه وجود ندارد و تنها دو درصد از مادران نمی‌توانند از شیر خود به نوزادان بدهند که آن هم با راهنمایی مادران می‌توانند به نوزادان شیر بدهند.

محمد زاده افزود:کودکان باید حتما دو سال از شیر مادر تغذیه کنند و همان طور که در قرآن تاکید شده است و علم و دانش دنیای امروزه به این نتیجه رسیده که بهترین شیر، شیر مادر برای دو سال ابتدای زندگی هر فردی است.

این متخصص نوزادان گفت:شیر‌های خشک و شیر‌های دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین شیر مادر شود، زیرا طبیعت شیر مادر طوری است که نوزادان و کودکان را از بسیاری از ویروس‌ها و بیماری‌ها واکسینه می‌کند.

انتهای پیام // ف. غ.


نشست خبری گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.