باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی/ نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند

بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر با میزبانی ایران روز گذشته همراه با حواشی مثبت و منفی متعددى در نهايت با عزیمت شرکت کنندگان پایان یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 امسال به میزبانی ایران و با حضور بیش از 80 کشور دنیا در هفته گذشته در تهران آغاز شد و این رویداد بزرگ علمی با توجه به درخشش دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های علم و فناری بسیار قابل توجه بود.

این رقابت‌ها علی‌رغم اهمیت بالایی که در عرصه بین‌المللی داشت اما متأسفانه از سوی آموزش و پرورشی ها با استقبال چندانی مواجه نشد و در مراسم افتاحیه و حتی اختتامیه آن نه تنها وزیر آموزش و پرورش بلکه هیچکدام از مسئولان حضور نداشته و سخنرانی نکردند و این مسئله در حالی پیش رفت که مسئولان المپیاد جهانی (IOI) در مراسم حضور داشتند.

علی رغم این شرایط برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم تمهیدات مختلفی اندیشیده شد و حمیدرضا عظمتی سخنگوی کمیته المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ تصریح کرد: کمیته‌ها و گروه‌های شکیل شده در قالب سه گروه تقسیم بندی شدند که شامل آموزش و پرورش، مرکز ملی استعداد‌های درخشان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی همچنین اساتیدی از دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری بهتر رقابت ها حضور دارند.

بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی/ نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند

استقبال گرم ایرانیان دانش آموزان خارجی را شگفت‌زده‌کرد

گفتگو با دانش‌ آموزان شرکت کننده در این رقابت‌ها که از سراسر دنیا از قبیل کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی در این ماراتن علمی حضور پیدا کردند قریب به اتفاق نظر مساعدی نسبت به برگزاری مسابقات در ایران داشتند.

یکی از دانش‌آموزان آلمانی شرکت کننده در این دوره در رابطه با شرایط مسابقات در ایران گفت: تنها مشکلی که کشور ایران داشت شرایط آب و هوایی آن بود اما از نوع برخورد مسئولان برگزاری آن و مردم که در خلال سفرهای درون شهری با آن‌ها برخورد داشتیم بسیار راضی بودیم.

یکی دیگر شرکت‌‌کنندگان از کشور شیلی از برخورد گرم ایرانیان تمجید کرد و گفت: برخی مردم برای عکس یادگاری با گروه ما تعامل برقرار می‌کردند که برایمان بسیار جالب توجه بود.

در کنار بازخوردهای بسیار مثبتی که از سوی جمع کثیر شرکت‌کنندگان حاصل شد تعدادی از رقابت‌کنندگانی چنین مسئله‌ای را تصدیق نکرده و اذعان داشتند که به دلیل تصویر ذهنی نه چندان مثبتی که از ایران برای آن‌ها ایجاد شده چنین نظری دارند.

روند برگزاری المپیاد به گونه‌ای بود که حتی ناظران و عوامل برگزاری المپیاد سال آینده در ژاپن که برای ارزیابی مسابقات به ایران آمده بودند نظر مثبتی به نحوه و سطح برگزاری امتحانات داشتند.

این گروه در مورد برنامه های آتی خود اظهار کردند: برنامه ریزی کاملا متفاوت با ایران را برای میزبانی سال آینده در نظر گرفتیم البته امسال ایران بسیارخوب ظاهر شده ومی توان نمره 20 برای میزبانی به آن داد.

بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی/ نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند

گستردگی دروس تئوری، معضل جهانی دانش آموزان

یکی دیگر از موضوعاتی که در این آزمون جهانی بسیار مورد توجه است سیستم آموزشی کشورهای مختلف بوده و این که تا چه حد آموزشی‌های تئوری و عملی در برنامه درسی آن‌ها قرار دارد.

برای دستیابی به جواب این مسئله تعدادی از دانش‌آموزان کشورهای مختلف گفتگویی انجام شدو قریب به اتفاق آن‌ها از کشورهایی هم چون فرانسه، آلمان، سوئد، شیلی، ژاپن و فنلاند بودند بر این باور بودند که طیف وسیعی از دروس مبتنی بر آموزش‌های تئوری بوده اما تفاوتی که بین این کشورها قائل شد میزان آموزش‌ها بوده که دانش‌ آموزان فنلاند و آلمانی در این باره بیان کردند دروسی مانند فیزیک و شیمی به طور عمده عملی بوده و روند آموزشی را در خلال کار عملی می‌آموزیم هر چند این دانش‌آموزان معتقد بودند باید سایر دروس نیز بیشتر در بعد عملی آموزش داده شود.

بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی/ نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند

یکی دیگر مسائلی که در سیستم آموزشی دانش آموزان شرکت کننده در این دوره از رقابت‌ها مورد توجه بود توجه به دانش کامپیوتر بود که قریب به اتفاق آن‌ها اعتقاد داشتند که باید بیش از این به آموزش‌ها در حوزه‌ کامپیوتر و فناروی اطاعات پرداخته شود زیرا نیاز اصلی دنیای پیش رو همین عامل بوده و المپیاد جهانی كامپيوتر تنها نقطه آغازی برای هم فکری بخشی از مردم دنیا در جهت بهبود روند علمی و حوزه فناوری اطلاعات است.

فرارمغزها از سراب تا واقعیت

یکی از معضلات و مشکلاتی که ایران در آن نقش پررنگی دارد مساله فرار مغزها بوده مسئله فرار مغزها بوده تعدادی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشور مهاجرت را بر ماندن ترجیح می‌دهند.

در این زمینه با دانش‌آموزان ایرانی مدال آور در المپیاد جهانی کامپیوتر گفت‌گویی داشتیم و مجموع دو تیم ایرانی که یک مدال طلا 4 مدال نقره و سه برنز کسب کرده بودند علاقه چندانی برای مهاجرت نشان ندادند.

حمیدرضا هدایتی دانش‌آموزان 17 ساله‌ای که مدال نقره این دوره از مسابقات را کسب کرده در مورد برنامه آینده‌اش اظهار کرد: قصد دارم امسال در دانشگاه صنعتی شریف رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنم و برنامه‌ای برای مهاجرت ندارم هرچند تاکنون ایمیل‌هایی از سوی سایر شهر‌ها برای مهاجرت رسیده اما تا حالا به این قضیه فکر نکرده ام.

بی مهری مسئولان آموزش و پرورش به بزرگترین ماراتن علمی جهانی/ نخبگانی که ماندن را بر رفتن ترجیح دادند

گام های بلند برای حضور بین المللی در حوزه آموزشی

المپیاد جهانی کامپیوتر نکات جالب توجهی داشت از جمله این که تنها نماینده آمریکا، چینی بود و علاوه بر ایالات متحده کشورهای دیگر نظیر کانادا و استرالیا، انگلیس و چند کشور پیشرفته در تیم خود شرکت‌کنندگانی از کشورهای دیگر به ویژه آسیايی داشته‌اند که تابعیت کشورهای مذکور را یا برای شرکت در مسابقات و یا به سبب مهارت خانواده‌های خود کسب کرده بودند.

این ماراتن بزرگ علمی که به میزبانی ایران برگزار شد گامی بزرگ و ارزشمند در عرصه بین‌المللی بوده هر چند علی رغم تأمین اعتبارات و تلاشی که برای اجرای هر چه بهتر توسط تیم برگزاری به وقوع پیوست به دلیل عدم حضور مسئولان درجه اول کشور به ویژه وزیر آموزش و پرورش چندان رسمیت نیافت اما می‌تواند گام مهمی برای چنین اقداماتی در آینده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همت
۰۰:۱۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
چه باید گفت؟ چه کسی مسئول است؟ مردم یا مسئولین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
امان از این بی مدیریتی در کشور ما؟
فقط حقوق نجومی میگیرن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
سالهاست سیاست اصلی اموزش و پرورش فراری دادن مغزها و نخبه ها و پرورش نسلی بیسواد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
در کشور ما هر چیزی که به نحوی به آموزش و پرورش مربوط است هیچ ارزش و جایگاهی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
وقتی کشورت به علم و هوش ات توجه نکنه باید هم بروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
مشکل بزرگ و آفت خطرناک اینه که ما همیشه احساسی با چنین موارد و مسائلی برخورد کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ول کن آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
جان مادرتون بمونید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
میگن یه تیم اسراییلی هم بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
mojish
۰۹:۴۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
یک طلا و ۷ نقره
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۹:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
حالا اگه دوتا فوتبالیست بدرد نخور بودن ببین چجوری ازشون استقبال میشد .............