کوهکن در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم:

ما باید در چارچوب عقلانیت انقلابی بودن خود را پیش ببریم

نماینده مردم لنجان گفت: ما انقلابی هستیم و باید در چارچوب عقلانیت انقلابی بودن خود را پیش ببریم.

کوهکن/مخالفبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در جریان روند رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با کلیات آن، اظهار داشت: ما انقلابی هستیم و باید در چارچوب عقلانیت انقلابی بودن خود را پیش ببریم. 

نماینده مردم لنجان افزود: ماده 206 آئین‌نامه مجلس که قانونگذار آن را صحیح تدبیر کرده شامل 2 بخش است که در مورد بخش اول آن رأی گیری نمی‌شود و در مورد بخش دوم آن که صلاحیت تک تک وزیران محترم هست رأی‌گیری می‌شود.

وی افزود: برداشت من این است که ترکیب هیأت وزیران در این بخش به این جهت آمده که قانون اساسی مسئولیت مشترک دارد و وزرا یک مسئولیت مستقیم در حوزه کاری خود دارند و چون با رأی آنها مصوباتی داریم که حکم قانون پیدا می‌کند بعداً مسئولیت مشترک آنها مطرح می‌شود. هیأت رئیسه باید تدبیر کند که موافقین و مخالفین در این بخش فقط در این 3 حوزه صحبت کنند و به حوزه دیگری ورود نکنند.

کوهکن بیان داشت: من از برخی موافقین عذرخواهی می‌کنم ولی فکر می‌کنم جایگاه مجلس رفیع است و در ارتباط با موافقت با طرح صرف اینکه نکاتی را از این طرح قرائت کنیم تراز مجلس را رعایت نکرده‌ایم و به خصوص موافقینی که ضمن موافقت، ایرادات را هم مطرح کنند باالطبع موافق کلیات و طرح باید موافق صحبت کند و بگوید من موافقم ولی این ایراد در کابینه هست که برای مثال زن در کابینه حضور ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌ای که توسط روحانی برای دولت دوازدهم به مجلس ارائه شده، تصریح کرد: این برنامه خط مشی دولت دوازدهم است و من نمی‌خواهم دولت و رئیس جمهور را متهم کنم ولی از دوستان انقلابی مجلس و از وزرای پیشنهادی خواهش می‌کنم از کلمات و جملاتی که برای این برنامه استفاده شده یک بار با دقت توجه و نگاه کنند.

کوهکن ادامه داد: ما در این اسلام رحمانی و عقلانی که ما نیز آن را قبول داریم ولی در این برنامه اسلام انقلابی را نمی‌بینیم، ما انقلابی هستیم و قطعاً باید در چهارچوب عقلانیت انقلابی بودن خود را پیش ببریم.

نماینده مردم لنجان با بیان اینکه کلماتی که در این برنامه استفاده شده باید در آنجایی که بحث حقوق شهروندی است باید به تمام حقوق شهروندی که در قانون اساسی آمده توجه کنیم تصریح کرد: گاهی اوقات در صحبت‌ها برای تبلیغات و مناظرات شاید اشکالی نداشته باشد شاید حرف‌هایی بزنیم ولی وقتی به عنوان طرحی جامع از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم باید اصولی مثل اصل 28 و 29 و حق تأمین اجتماعی و حق مسکن و حق انتقاد که اصل 8 قانون اساسی است را نیز مطرح کنیم. ما همه حرف‌ها را می‌زنیم و می‌گوییم حق مردم انتقاد است. اصل 8 قانون اساسی نه تنها در انتقاد بلکه به امر به معروف نیز اشاره کرده و آن را وظیفه دانسته است و این قانون است و تکلیف دولت در ارتباط با این قانون چیست.

وی اظهار داشت: در این برنامه خبری از امر به معروف و دفاع از فردی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند وجود ندارد. به بعضی از مشکلات اشاره شده ولی در برنامه‌هایی که بعد آورده شده کالبدشکافی نشده است.

نماینده مردم لنجان با اشاره به برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ما زمانی که انقلاب شد دارای 7 میلیون دانش‌آموز بود و سالی یک میلیون به این رقم افزوده شده است و سالانه 33 هزار معلم استخدام شده است و به همین تعداد نیز کلاس ساخته شده است. مرز 7 میلیون دانش‌آموز به رقم 20 میلیون رسید ولی از حدود 13 سال قبل این رشد منفی شد و ما در این برنامه باید به چنین مشکلات اساسی بپردازیم.

کوهکن با بیان اینکه 9 میلیون دانش‌آموز کم شده است، گفت: 9 میلیون دانش‌آموزی که اگر ضرب در 33 هزار نفر معلم که جذب شده است بکنیم و کلاس‌های ساخته شده را نیز محسوب کنیم شاهد رقم بالایی خواهیم بود. در این طرح آورده شده که از برنامه‌های دولت تأمین اعتبارات برای نیازهای آموزشی و پرورشی است. آموزش و پرورشی که بنا به گفته رئیس جمهور از سال 92 تا 95 از بودجه 15 هزار میلیاردی به 33 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده اما شاهد این هستیم که نه معلم و نه اولیا از وضعیت راضی است و باید ببینیم مشکل کجاست.

نماینده مردم لنجان با بیان اینکه در برنامه‌ها و طرح‌ها مشاهده نمی‌شود منابعی که در ساخت و ساز در طول این سالیان استفاده کرده‌ایم و در سطح کشور راکد مانده کدام حوزه انتخابیه است که ده‌ها مدرسه رها نشده باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که ارائه شده به این مسئله اشاره نکرده که از منابع موجود آموزش و پرورش چگونه باید استفاده کرد و آیا امکانات دولت این ظرفیت را دارد که همچنان برنامه و مطالبه آقایانی که در وزارت می‌نشینند که به ما بدهید تا ما هزینه کنیم و آیا ادامه این روند برای کشور امکان‌پذیر هست.

وی تاکید کرد: در برنامه‌هایی که وزرا داده‌اند و در جلساتی که حضور یافته‌اند به چالش‌ها اشاره کردند و حل این چالش‌ها مستلزم این است که منابعی که هزینه کرده‌ایم و اکنون راکد هستند برنامه‌های خودمان را در راستای استفاده صحیح از آن منابع تنظیم کنیم.

کوهکن با بیان اینکه در جای جای این برنامه و خط مشی دولت دوازدهم عباراتی چون «مطابق نظرات» آورده شده است، خاطرنشان کرد: دولت وقتی برنامه و خط مشی می‌نویسد باید تأکید بر سند چشم‌انداز، قانون اساسی و اجرای مر قوانین دائمی بکند.

انتهای پیام/

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار