باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مرگ خاموش روستای سیاهزار خرامه

یکی از مشکلات فعلی برخی از روستاهای کشورمان خشکسالی است بلایی که باعث بی رمق شدن و مهاجرت جمعیت در برخی از روستا‌های استان فارس از جمله روستای سیاهزار شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خشکسالی نوعی از بلایای طبیعی است که بعد از چند سال کاهش بارندگی نمود یافته و خسارات زیادی را متوجه جامعه انسانی می‌کند.

وقوع و استمرار بی آبی شدید و گسترده کنونی نه تنها بهره وری کشاورزی و توسعه اقتصادی را دستخوش تغییر ساخته، بلکه امنیت غذا و معیشت بسیاری از خانواده‌های کشاورز و جوامع روستایی بسیاری از مناطق استان فارس را نیز به مخاطره انداخته است.

خشکسالی‌های اخیر موجب شده که برخی از روستا‌های فارس خالی از سکنه شود و ساکنین آن‌ها به شهر نشینی و حاشیه نشینی روی آورند.

خشکسالی باعث بی رمق شدن روستا‌های استان فارس

روستای سیاهزار واقع در شمال شرقی شهرستان خرامه با مساحتی حدود ۳ هکتار یکی از روستا‌هایی است که در سال‌های اخیر خشکسالی آن را بی رمق کرده است، این روستا که روزگاری محل سکونت ۶۵۰ نفر بوده است هم اکنون خالی از جمعیت و بی تاب و توان، روزگاران می‌گذراند.

سید حسین زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  با اشاره به اینکه روستای سیاهزار در سال‌های پیش هزار هکتار اراضی زیر کشت داشته است و هم اکنون تنها ۴۰۰ هکتار از اراضی این روستا کشت می‌شود گفت: اراضی کشت شده در این روستا به مرحله برداشت نمی‌رسد و خشک می‌شود که نرسیدن آب به این اراضی از عوامل خالی شدن این روستا است.

مرگ خاموش روستای سیاهزار خرامه با خشکسالی

وی افزود: این روستا در گذشته  ۲ هزار و ۵۰۰ تن شلتوک، ۲ هزار تن گندم، ۲۰۰ تن جو و ۱۵۰ تن پنبه تولید می‌کرده، اما در حال حاضر به علت بی آبی، تولیدی در این روستا اتفاق نمی‌افتد.

مرگ خاموش روستای سیاهزار خرامه با خشکسالی

زارعی بیان کرد: بی بارانی باعث شده تا آب آشامیدنی این روستا نیز از بین برود و گیاهانی که مهاجم و غیرقابل کنترل هستند اراضی این روستا را فرا بگیرد و مشکل ساز شود.

افزایش ریزدگردها در پی خشک شدن رودخانه کر و آب های سطحی

علیرضا معتضدیان مسئول طرح و برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرامه نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  نبود مدیریت مناسب در حوزه بالادستی سرچشمه‌های رودخانه کر را یکی از علل نبود آب و خالی شدن این روستا دانست و گفت: با توجه به اینکه رودخانه دائمی کر در گذشته به عنوان شریان اصلی و حیات عمده مردم این شهرستان بخصوص بخش کربال بوده است با خشک شدن این رودخانه، فصلی شدن آن و از بین رفتن آب‌های سطحی باعث پیامد‌هایی از جمله افزایش ریزگرد‌ها و توسعه بیماری‌های ناشناخته تنفسی شده است.

خشکسالی باعث بی رمق شدن روستا‌های استان فارس

وقوع خشکسالی‌های قبلی و آثار و تبعات ناشی از آن هم موجب افزایش آسیب پذیری این جامعه روستایی در برابر خشکسالی شده است.

اثرات فراگیر خشکسالی بر جان روستای سیاهزار

همچنین سید حسین زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه مهاجرت صد در صدی جمعیت روستا به شهر و افزایش حاشیه نشینی، بیکاری و فقر و ناهنجاری‌های اجتماعی را از جمله پیامد‌های دیگر خشکسالی دانست.

خشکسالی باعث بی رمق شدن روستا‌های استان فارس

وی بیان کرد: اولین اقدامی که برای مقابله با خشکسالی در روستا باید انجام شود ترویج و آموزش روستائیان در خصوص تغییرالگوی کشت و معیشت است.

سید حسین زارعی در خصوص خسارت‌های ناشی از خشکسالی در روستا و جبران آن گفت: با توجه به وضعیت کنونی روستای سیاهزار، بازگشت به حالت اولیه کاری دشوار و سخت است.

خشکسالی باعث بی رمق شدن روستا‌های استان فارس

وی تصریح کرد: ترویج تغییر الگوی کشت از گیاهان پرمصرف به گیاهان مقاوم در برابر تنش آبی، ترویج مشاغل خانگی از جمله پرورش قارچ، دام و طیور از اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از خالی شدن روستا‌ها است.

مقابله با این مخاطره طبیعی در روستا‌ها و حوزه کشاورزی با توجه به تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی که بر روی استان می‌گذارد باید به عنوان امری جدی در نظر گرفته شود.

زارعی همچنین در خصوص بهبود بخشیدن به وضعیت کنونی این روستا و کشت مجدد اراضی بیان کرد: کاشت گیاهان با نیاز آبی کم، انتقال آب از سد درودزن به اراضی پایین دست، ترویج کشت متراکم مانند کشت گلخانه‌ای که نیاز به آب کم و سود و بازدهی بالا دارد از جمله عوامل احیای اراضی جهت کشت مجدد است.

خشکسالی باعث بی رمق شدن روستا‌های استان فارس

در هر حال اگر چه اقتصاد معیشتی سیاهزار خرامه بر مدار کشاورزی و تولید محصولات باغی شکل گرفته، اما کاهش آب قابل دسترس در منابع سطحی و زیر سطحی تولیدات کشاورزی در این روستا را در بلند مدت با شرایط بحرانی مواجه کرده است.

خشکسالی طولانی مدت که این خطه از سرزمین ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بی شک به عنوان بزرگترین معضل گریبان گیر زندگی تمامی مردم روستا‌های این استان شده است؛ بنابراین این مشکل همکاری و مدیریت هر چه بهتر دستگا‌های مربوطه در حوزه آبرسانی و کشاورزی را می‌طلبد.

تغییر الگوی کشت، استفاده از محصولات کم آب بر، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، جایگزینی محصولات پر بازده و در مجموع بکارگیری روش‌های بهنیه مدیریت مصرف راهکار‌هایی است که کارشناسان برای عبور از شرایط بحرانی فعلی پیشنهاد می‌کنند.

انتهای پیام/ن

خشکسالی در روستاهای فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد اکبرزاده
۱۷:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
ممنون از توضیحات خوبتون
آخرین اخبار